آخرین اخبار
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۶
بازدید:۱۰۸
صد آنلاین | حدود یک هفته قبل بود که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، خواستار کنارگذاشتن محدودیت‌های اعضای ناتو برای استفاده از تسلیحات آنان توسط کی‌یف برای حمله به خاک روسیه شد.
کد خبر : ۸۹۴۷۲

به گزارش صد آنلاین ، حدود یک هفته قبل بود که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، خواستار کنارگذاشتن محدودیت‌های اعضای ناتو برای استفاده از تسلیحات آنان توسط کی‌یف برای حمله به خاک روسیه شد. اکنون اما مجوز آمریکا به اوکراین برای استفاده از موشک‌های اتکمز در نزدیکی خارکیف و جهت دفع حملات و عقب راندن روس‌ها جنجال گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی به پا کرده است.

 

 

 

 

 

 

مطابق آنچه روز گذشته به نقل از بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است، بایدن مجوز استفاده از موشک‌های اتکمز را در جبهه خارکیف صادر اما عنوان کرده که نباید برای حمله به داخل خاک روسیه از سلاح‌های آمریکایی استفاده شود. این مسأله سبب شکل‌گیری شائبه ‌احتمال حمله اوکراین با استفاده از تسلیحات آمریکایی به عمق خاک روسیه شد. در سوی مقابل، مجوز آمریکا به اوکراین با واکنش تند دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه، نیز مواجه شد. مدودف هشدار داده است در صورت حمله اوکراین به خاک روسیه با تسلیحات ناتو، پاسخ ویرانگری از سوی روسیه در راه خواهد بود. در ادامه نگاهی به بازتاب‌های این موضوع و واکنش‌ها به آن خواهیم داشت:

واشنگتن‌پست: آمریکا به شکلی عمیق‌تر به جنگ با روسیه کشیده می‌شود
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درباره مجوز بایدن برای استفاده از سلاح های آمریکایی علیه روسیه  نوشت: «بایدن می‌گوید اوکراین می‌تواند از سلاح‌های آمریکایی برای حملات محدود درون روسیه استفاده کند. این تغییر سیاست چشمگیر به‌دنبال حمله کرملین به شهر خارکیف و فشار هماهنگ هم‌پیمانان اروپایی صورت گرفت.» واشینگتن‌پست ادامه داد: «این تغییر سیاست که توسط مقامات آمریکایی به شرط ناشناس ماندن برای بحث درباره تصمیم بایدن فاش شد، به اوکراین اجازه می‌دهد تا به نیروهای روسی در داخل و اطراف خارکیف حمله کنند. این تصمیم، بایدن را به‌ شکلی عمیق‌تر به جنگی می‌کشاند که در آن پوتین مکررا درباره احتمال حمله هسته‌ای هشدار داده است. مقامات آمریکایی گفتند این تغییر به اوکراین اجازه می‌دهد تا از توپخانه و راکت‌اندازهای آمریکا برای ضربه‌زدن به سربازان و تجهیزات روسی در آن سوی مرز خارکیف استفاده کند.»

مشکل اوکراین روحیه ضعیف و کمبود سرباز است
به گزارش واشینگتن‌پست، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ارشد کرملین، در سخنانی با انتقاد از آمریکا و متحدانش در ناتو گفت که «این ائتلاف مسئول به راه انداختن دور جدیدی از تشدید تنش است و ما شاهد اظهارات جنگ‌طلبانه بسیاری هستیم.» اوکراین در ماه‌های اخیر به سختی در برابر نیروهای روسیه مقاومت کرد. کی‌یف با کاهش ذخایر مهمات و موشک‌های ضدهوایی مواجه بود و بهار امسال اوکراین نگرانی‌هایی درباره سقوط ناگهانی در خط مقدم و شکست بزرگ داشت. این وضعیت پس از تصویب کمک‌های کنگره آمریکا در ماه گذشته تغییر کرد. اما روحیه اوکراینی‌ها ضعیف است و کمبود سربازان آموزش‌دیده به این معناست که خطوط مقدم با وجود از سرگیری کمک‌های نظامی آمریکا همچنان آسیب‌پذیرند.»

ترس و نگرانی آمریکا از تشدید نبرد با مسکو
این روزنامه با اشاره به واکنش احتمالی تند روسیه در برابر این اقدام آمریکا نوشت: «پوتین اوایل این هفته اشاره کرد که اگر ناتو به اوکراین اجازه حمله به «عمق خاک روسیه» را بدهد، روسیه می‌تواند از حملات هسته‌ای علیه کشورهای کوچک اروپایی استفاده کند. مقامات آمریکایی همچنان نگران حملات فرامرزی اوکراین به خاک روسیه، ازجمله هدف قرار دادن پالایشگاه‌های نفت و سامانه‌های هشدار اولیه هسته‌ای هستند، زیرا می‌ترسند که این حملات به‌طور خطرناکی مسکو را ناآرام کند. واشنگتن نگرانی‌های خود را در مورد دو حمله هفته گذشته علیه ایستگاه‌های راداری روسیه، به کی‌یف منتقل کرد.»

رایزنی‌های پشت پرده دبیرکل ناتو برای کمک به اوکراین
شبکه خبری سی‌ان‌ان هم در گزارشی در این‌باره آورد: «ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، بی‌سر و صدا از آمریکا و دیگر کشورها خواسته که به اوکراین تسلیهات لازم را برای حمله به اهدافی در داخل روسیه ارائه دهند. تلاش‌های مکرر استولتنبرگ پشت درهای بسته بلافاصله به تغییر سیاست آمریکا منجر نشد، اما او این هفته گفت که اجازه ندادن به اوکراین برای استفاده از تسلیحات غرب علیه اهداف نظامی در خاک روسیه، دفاع از خود را برای آنها بسیار سخت می‌کند.»

مجوز بایدن برای حملات محدود در جبهه خارکیف است، نه به عمق روسیه
راشا تودی نیز به نقل از پولیتیکو در این‌باره نوشته است: «بایدن مخفیانه به اوکراین اجازه داد تا حملات دوربردی را علیه روسیه انجام دهد. یک مقام آمریکایی به پولیتیکو گفت که جو بایدن به کی‌یف اجازه داده تا از سلاح‌های آمریکایی برای ضربه زدن اهدافی در قسمتی از روسیه که هم مرز با منطقه خارکیف است، استفاده کند. این مقام آمریکایی که با پولیتیکو صحبت ‌کرد، مدعی شد که تصمیم بایدن، ممنوعیت آمریکا درباره حملات به عمق خاک روسیه را تغییر نداده است.»

 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها