آخرین اخبار
۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۹
چرا به اوکراین ۳۵ میلیارد یورو وام دادند ؟
بازدید:۴۶
صد آنلاین | پارلمان اروپا پرداخت وامی به ارزش ۳۵ میلیارد یورو یا ۳۸ میلیارد دلار به کی‌یف را تصویب کرد. قرار است این پول برای تقویت توان دفاعی اوکراین و همین‌طور بازسازی این کشور مصرف شود. نهاد قانون‌گذاری اتحادیه اروپا شیوه بازپرداخت این وام را هم از محل درآمدهای آتی دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی روسیه در خارج از این کشور در نظر گرفته است. بخش عمده این دارایی‌های مسدودشده، در اتحادیه اروپا هستند.
کد خبر : ۱۲۱۷۳۶
 

 

به گزارش صد آنلاین،  تصویب این بسته هم‌زمان شده با تشدید حملات سنگین ارتش روسیه علیه نیروهای اوکراینی در جبهه‌های شرقی و افزایش حملات پهپادی و موشکی به شهرها و زیرساخت‌های انرژی این کشور. حملاتی که از جمله در روز سه‌شنبه جان هفت غیرنظامی ازجمله سه کودک را گرفت. این وام، سهم اتحادیه اروپا از طرح بزرگ هفت کشور صنعتی یا گروه ۷، برای ارائه یک بسته ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین را شامل می‌شود. این طرح جامع که به شکل رسمی به‌عنوان «وام‌ شتاب فوق‌العاده درآمد» به اوکراین شناخته می‌شود، تیرماه اعلام شده بود.

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا مطابق با ۲۲ اکتبر و یک ماه پس از موافقت دولت‌های اروپایی، با ۵۱۸ رأی موافق در مقابل ۵۶ رأی مخالف و ۶۱ رأی ممتنع این بسته را تصویب کردند. کارین کارلزبرو، کارشناس ویژه پارلمان اروپا در زمینه کمک مالی اتحادیه اروپا به اوکراین، با اشاره به تخصیص درآمدهای ناشی از دارایی‌های مسدودشده روسیه به عنوان منبع بازپرداخت وام می‌گوید: «از روز نخست آغاز جنگ ولادیمیر پوتین علیه کی‌یف، مشخص بود که سرانجام روزی مسکو باید هزینه بازسازی جامعه و آینده اوکراین را بپردازد».

 

 

 

 

دیدیه رِیندِرس، کمیسر دادگستری اتحادیه اروپا هم استدلال کرد که قرار نیست این وام، «باری بر شانه کسانی باشد که هدف حمله قرار گرفته‌اند، بلکه بازپرداخت آن بر عهده متجاوز خواهد بود». روسیه با اعتراض به استفاده غرب از دارایی‌های مسدودشده‌اش –‌که ارزش مجموع آن حدود ۳۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود- این اقدام را غیرقانونی خوانده و تهدید به مقابله کرد. هم‌زمان بریتانیا هم در قالب طرح جامع گروه ۷، از تخصیص وامی به ارزش دو‌میلیارد‌و ۴۰۰ میلیون دلار به اوکراین‌ برای تهیه تسلیحات مدرن خبر داد.

بر اساس بیانیه دولت بریتانیا، جان هیلی و رِیچل ریوز وزرای دفاع و دارایی این کشور، این موضوع را در جریان بازدیدی از نیروهای اوکراینی‌ای که در بریتانیا مشغول آموزش نظامی هستند، اعلام کردند. این بیانیه، ضمن تأیید تخصیص این وام در راستای حمایت از بودجه نظامی اوکراین، تأکید کرده که حمایت لندن از اوکراین در «نبرد برای آزادی از تجاوز ولادیمیر پوتین»، تزلزل‌ناپذیر بوده و تا هر زمان که لازم باشد،‌ ادامه خواهد یافت. وام جدید بریتانیا، به تعهدات پیشین لندن، شامل کمک نظامی سالانه به ارزش سه‌میلیارد‌و ۹۰۰ میلیون دلار و بسته ۱۶ میلیارد دلاری حمایت‌های نظامی، اقتصادی و انسانی از کی‌یف افزوده می‌شود.

 

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها