آخرین اخبار
۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
دلار نیما از مرز ۴۹ هزار تومان گذشت / رکوردشکنی تاریخی در بازار ارز!
بازدید:۱۰۷
صد آنلاین | از هفته گذشته، دلار نیما به طرز چشمگیری افزایش یافته و امروز برای نخستین بار از مرز ۴۹ هزار تومان عبور کرد. در معاملات امروز (پنج‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۳) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به قیمت ۵۰ هزار و ۳۸۸ تومان و حواله دلار به قیمت ۴۹ هزار و ۱۵ تومان به فروش می‌رسد.
کد خبر : ۱۲۱۸۴۱

به گزارش صد آنلاین، این افزایش قیمت دلار نیما که در ماه‌های اخیر به آرامی آغاز شده بود، پس از تغییر دولت و رویکرد جدید وزیر اقتصاد به‌سرعت شدت گرفته است. دلار نیمایی به‌راحتی از مرز‌های قیمتی عبور کرده و همچنان رکورد‌های جدیدی را ثبت می‌کند.

 

همزمان با این افزایش، بازار آزاد ارز نیز نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند و این موضوع به رشد قیمت‌ها در هر دو بازار دامن زده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بخش قابل توجهی از افزایش قیمت در بازار آزاد ناشی از هیجانات و تنش‌های سیاسی است و هیچ دلیل اقتصادی موجهی برای این رشد وجود ندارد.

 

در حالی که امروز دلار نیما از مرز ۴۹ هزار تومان عبور کرد، رئیس‌کل بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی پیش‌تر اعلام کرده بود که "دیگر امکان افزایش قیمت ارز نیما وجود ندارد. " او توضیح داد که قیمت دلار نیما از ابتدای سال به دلیل متغیر‌های بنیادی افزایش یافته و نباید بیش از این افزایش یابد، زیرا این موضوع می‌تواند به نرخ تورم آسیب برساند.

 

با این حال، امروز دلار نیما با دو پله افزایش نسبت به سقف اعلامی فرزین، همچنان در حال رکوردزنی است و به‌نظر می‌رسد که در روز‌های آینده نیز شاهد افزایش بیشتری از این ارز خواهیم بود. همتی و هم‌فکرانش افزایش دلار نیما و کاهش نرخ سود بانکی را به‌عنوان راهکار اصلی نجات بورس مطرح کرده و انتقادات زیادی از وضعیت سود بانکی و اختلاف قیمت دلار نیما و آزاد کرده‌اند.

 

کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که زمان مناسبی برای افزایش قیمت دلار نیما نیست، زیرا کنترل تورم به خوبی انجام نمی‌شود و این افزایش می‌تواند فشار بیشتری بر معیشت مردم وارد کند.

 

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری گذشته به ۵۴ هزار و ۳۱۴ تومان و نرخ حواله یورو به ۵۲ هزار و ۸۳۵ تومان رسیده است. همچنین، اسکناس درهم امارات با افزایش نسبت به روز قبل به ۱۳ هزار و ۷۲۰ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز به ۱۳ هزار و ۳۴۶ تومان رسیده است. قیمت یکصد دینار عراق نیز امروز در مرکز مبادله با افزایش نسبت به روز قبل به ۳۸ هزار و ۴۷۲ ریال اعلام شده است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها