آخرین اخبار
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
حکم شرعی اپیلاسیون و مو زدایی بدن در فقه اسلامی
بازدید:۵۲۰۵
صد آنلاین| اپیلاسیون و زدودن موهای زائد بدن موضوعی است که در دین اسلام به آن توجه ویژه‌ای شده است. در این زمینه، فتاوی مراجع تقلید روشن می‌کند که انجام اپیلاسیون به خودی خود هیچ اشکال شرعی ندارد و پیرایش موهای زائد حتی در برخی موارد بسیار توصیه شده است.
کد خبر : ۱۱۹۴۴۴

به گزارش صد آنلاین، حکم اپیلاسیون و مو زدایی بدن را باید در فتاوی مراجع تقلید جستجو کرد. در این باره باید گفت که اپیلاسیون به خودی خود هیچ اشکال شرعی ندارد و اتفاقا پیرایش موهای زائد در دین اسلام بسیار سفارش شده است.

 

 

 

حکم اپیلاسیون و مو زدایی بدن چیست؟ این روزها، انجام اپیلاسیون در میان عموم مردم بسیار رایج شده است. این روش مو زدایی، ساده‌تر و به صرفه‌تر از روش‌های سنتی به نظر می‌رسد. البته بهتر است پیش از انجام اپیلاسیون، با حدود شرعی این عمل آشنا شویم؛ چراکه فقه اسلامی، چارچوب و حدود کلی‌ای برای انجام دادن چنین اعمالی مشخص کرده است. در این مقاله قصد داریم حکم شرعی اپیلاسیون و حدود شرعی آن را مشخص کنیم.

 

 

 

اپیلاسیون چیست؟

اپیلاسیون روشی برای برداشتن مو‌های زائد بدن است. متخصصان در این روش، با کمک موم‌های سرد و گرم، مو‌های زائد بدن را از ریشه جدا می‌کنند. انجام دادن عمل اپیلاسیون، به خودی خود، اشکالی ندارد و مخالف موازین شرعی دین اسلام نیست.

 

 

حکم اپیلاسیون و مو زدایی بدن مطابق با دین اسلام

چنانکه گفته شد، اپیلاسیون به خودی خود، عملی مخالف با چارچوب‌های دین اسلام نیست و طبعا بدون اشکال است. اما چهار عامل باعث ایجاد اشکال شرعی در اپیلاسیون می‌شود:

  •     دیده شدن عورتین توسط شخص دیگر
        انجام اپیلاسیون آقا توسط خانم یا خانم توسط آقا
        تحریک شدن یکی از طرفین به گناه
        وجود هرگونه ضرر برای فردی که مو‌های خود را اپیلاسیون می‌کند.

 

 

 

۱. دیده شدن عورتین

در دین اسلام، دیدن عورت شخصی توسط شخص دیگر، مطلقا حرام است؛ مگر اینکه زن و شوهر باشند یا رابطه پزشک و بیمار داشته باشند. توجه بفرمایید که حتی بانوان نیز از نظر شرعی نمی‌توانند عورت بانوی دیگری را ببینند و جنسیت در این مسئله هیچ تاثیری ندارد.
۲. انجام اپیلاسیون آقا توسط خانم یا اپیلاسیون خانم توسط آقا

چنانکه می‌دانیم، زن و مرد نامحرم نباید به بدن یکدیگر نگاه کنند یا آن را لمس کنند. این عمل مطلقا حرام است. مطابق با قوانین دین اسلام، خانم‌ها فقط می‌توانند صورت خود و دست‌ها را از نامحرم نپوشانند؛ پس بدیهی است که انجام اپیلاسیون بدن خانم‌ها توسط یک مرد کاملا مخالف با موازین دین اسلام است.
۳. تحریک شدن یکی از طرفین به انجام گناه

تصور کنید که شخصی برای انجام اپیلاسیون به متخصص این کار رجوع می‌کند؛ به سبب اینکه برای انجام اپیلاسیون لازم است که شخص برهنه باشد، احتمال این مسئله می‌رود که طرف مقابل به انجام گناهی ترقیب شود. اگر چنین باشد و یکی از طرفین به واسطه انجام چنین عملی به گناه کشانده شود، کلیت عمل حرام خواهد بود.
۴. به وجود آمدن هرگونه ضرر جسمی

ممکن است انجام اپیلاسیون برای بدن برخی از مردم ضرر داشته باشد. از نظر فقهی، تشخیص اینکه این عمل برای بدن مضر است یا خیر به عهده شخصی است که قصد دارد برای انجام چنین عملی به آرایشگاه مراجع کند. او باید از متخصصان این امر جویای ضرر و زیان چنین کاری شود.

 

 

 

حکم شرعی اپیلاسیون از منظر مراجع تقلید

در قسمت قبلی، چهار عامل اساسی برای تشخیص حرمت یا جایز بودن عمل اپیلاسیون را بررسی کردیم. در این قسمت، قصد داریم نظرات برخی از مراجع تقلید را درباره این عمل نقل کنیم تا شما آشنایی بهتری با حکم شرعی اپیلاسیون پیدا کنید.
۱. آیت الله خامنه‌ای

آیت الله خامنه‌ای معتقدند که انجام اپیلاسیون با رعایت چهار شرطی که گفته شد، هیچ اشکالی ندارد. البته تاکید ایشان بر این مسئله است که اگر شخصی که اپیلاسیون می‌کند، نگاهش به عورت طرف مقابل بیفتد یا مجبور شود که آن را لمس کند، این عمل حرام خواهد بود؛ در نتیجه درآمد حاصل از آن نیز حرام است.
۲. آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی معتقدند که برداشتن مو‌های زائد عورت توسط شخص دیگر، اگر موجب لمس عورت یا دیدن آن شود، مطلقا حرام است؛ البته برداشتن مو‌های زائد زیر بغل یا مو‌های زائد دیگر، توسط هم‌جنس اشکالی ندارد. همچنین ایشان بیان کرده‌اند که اگر این عمل موجب به گناه کشیده شدن یکی از طرفین شود، حکم یک عمل حرام را خواهد داشت.
۳. نظر آیت الله سیستانی

آیت الله سیستانی نیز نظیر دو مرجع دیگر، معتقدند که اگر این عمل با لمس عورت یا نظر کردن به آن همراه باشد، مطلقا حرام است، ولی درصورتی‌که هیچ فعل حرامی انجام نشود و شخصی هم‌جنس، مو‌های زائد بدن را بردارد، از نظر فقهی، بدون اشکال است. دقت داشته باشید که اگر مراجعه‌کننده خانم است، طرف مقابل نیز حتما باید خانم باشد.
۴. نظر آیت الله نوری همدانی

آیت الله نوری همدانی معتقدند که اگر این عمل با فعلی حرام همراه باشد، مثلا نظر کردن به آلت یا لمس آن، کلیت عمل حرام خواهد بود. ایشان همچنین اضافه می‌کنند که ممکن است در عمل، چنین به نظر برسد که گناه بزرگی نیست، ولی انجام چنین گناهی باعث ریخته شدن قبح آن و باز شدن دریچه گناهان دیگر خواهد بود؛ هرچند این عمل برای رضای شوهر باشد، حتما باید همه موازین شرعی دین اسلام در آن رعایت شود.
۵. نظر آیت الله وحید خراسانی
آیت الله وحید مانند سایر علما، به اهمیت دیده نشدن عورت و لمس آن اشاره کرده‌اند و در این باره فرموده‌اند: دیدن عورت حرام است حتی اگر توسط مادر آن شخص باشد. البته اپیلاسیون به خودی خود اشکالی ندارد، ولی باید همه تلاش خود را بکنیم تا هیچ‌گونه فعل حرامی انجام نشود.
۶. نظر آیت الله هادوی تهرانی

ایشان معتقدند که انجام اپیلاسیون بدون اشکال است البته باید در هنگام انجام این عمل، عورتین پوشیده باشند، چراکه نظر کردن به عورت طرف مقابل یا لمس آن، حرام است.

 

 

 


اهمیت پیرایش مو‌های زائد از دید دین اسلام

علمای دین اسلام، به مراتب درباره اهمیت پاکیزه نگه داشتن بدن و اصلاح مو‌های زائد صحبت کرده‌اند. جالب است بدانید که عمل اصلاح مو‌های زائد ثواب بسیاری دارد. برای نمونه چند حدیث از ائمه (علیهم‌السلام) درباره اصلاح مو‌های زائد ذکر می‌کنیم:

  •     امام علی (ع) می‌فرمایند:

استفاده کردن از نوره، نشاط بسیاری برای یکایک اعضای بدن می‌آورد و باعث پاکیزه ماندن آن می‌شود.

  •     امام صادق (ع) می‌فرمایند:

پیرایش مو‌های زائد بدن در هر هفت روز با تیغ و هر پانزده روز با نوره، بسیار پسندیده است.

  •     همچنین امام کاظم (ع) در این باره می‌فرمایند:

استفاده از نوره برای بدن، آب پشت را زیاد می‌کند، جسم را قوی و بدن را فربه نگه می‌دارد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها