۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
بازدید:۳۰۸
صدآنلاین| افرادی که ممکن است دچار کم شنوایی شوند، باید با پزشک مشورت کنند تا شنوایی آنها آزمایش شود و در اسرع وقت سمعک دریافت کنند چرا که تحقیقات جدید نشان داده استفاده از سمعک ریسک ابتلا به زوال عقل را کاهش میدهد.
کد خبر : ۱۱۶۰۶

استفاده از سمعک،خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد

به گزارش صدآنلاین به نقل از هلث دی تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که کم شنوایی دارند و از سمعک استفاده نمی‌کنند ممکن است نسبت به افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل باشند.


آیا درمان کم شنوایی می تواند احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد؟

این مطالعه برای بیان اینکه چگونه کم شنوایی درمان نشده ممکن است خطر مشکلات حافظه را در زندگی بعدی افزایش دهد طراحی نشده بود.

فن جیانگ، نویسنده این مطالعه، از مرکز مدیریت سلامت و تحقیقات سیاست در دانشگاه شاندونگ چین، گفت: مسیرهای اساسی که ممکن است استفاده از سمعک و سلامت مغز را به هم مرتبط کند، نامشخص است.

با این حال، مغز به سختی برای گوش دادن در هنگام کم شنوایی کار می کند و سمعک ممکن است بار آن را سبک کند و به مغز اجازه دهد تا روی سایر وظایف مربوط به حافظه و یادگیری تمرکز کند. جیانگ پیشنهاد کرد: «ما عموم مردم را تشویق می‌کنیم تا در مراحل اولیه به‌دنبال ارزیابی و درمان مناسب کم شنوایی، مانند نصب سمعک باشند».

در انگلستان، جایی که مطالعه انجام شد، سمعک‌ها از خدمات بهداشت ملی رایگان هستند. در ایالات متحده، سمعک در اواخر سال 2022 بدون نسخه در دسترس قرار گرفت، که قیمت ها را کاهش داد و باید افراد بیشتری را تشویق به استفاده از این دستگاه ها کند.

مطالعه جدید کمی بیش از چهارصد و سی هزار نفر را در Biobank بریتانیا (پایگاه اطلاعاتی از اطلاعات ژنتیکی و سلامتی از نیم میلیون نفر در انگلیس، اسکاتلند و ولز) شامل شد. از مردم در مورد کم شنوایی و اینکه آیا از سمعک استفاده کرده اند سؤال شد. سپس محققان این اطلاعات را با تشخیص‌های زوال عقل با استفاده از سوابق بیمارستانی و داده‌های ثبت مرگ مقایسه کردند.

حدود 75 درصد از افراد شرکت‌کننده در این مطالعه هیچ کم‌شنوایی را گزارش نکردند و گروه باقی‌مانده نیز گفتند که کم شنوایی داشتند. در بین افراد کم شنوایی، 11.7 درصد از سمعک استفاده می کردند.

در مقایسه با افراد با شنوایی طبیعی، افرادی که کم شنوایی داشتند و از سمعک استفاده نمی کردند، 42 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند. در مقابل، خطر افزایشی در افراد کم شنوایی که از سمعک استفاده می کردند، وجود نداشت.

افرادی که کم شنوایی دارند اما از سمعک استفاده نمی‌کنند، 1.7 درصد در معرض خطر زوال عقل هستند، در حالی که این میزان در بین افراد بدون کم شنوایی یا کسانی که کم شنوایی دارند اما از سمعک استفاده می‌کنند، 1.2 درصد است.

محققان عوامل دیگری مانند تنهایی، انزوای اجتماعی و علائم افسردگی را کنترل کردند که می تواند بر ارتباط بین کم شنوایی و زوال عقل تأثیر بگذارد. این عوامل کمتر از 8 درصد از ارتباط بین کاهش شنوایی و خطر زوال عقل را تشکیل می دهند.

 

گیل لیوینگستون، استاد روانپزشکی در دانشگاه کالج لندن که متخصص سالمندی است، گفت: سمعک ممکن است به تحریک ذهنی بیشتر اجازه دهد و ممکن است خطر افسردگی و انزوای اجتماعی را کاهش دهد.

او گفت که اکنون که سمعک‌ها بدون نسخه در ایالات متحده در دسترس هستند، ممکن است میزان زوال عقل کاهش یابد.

 

نیکلاس رید، شنوایی شناس در مرکز شنوایی شنوایی، می گوید: «به نظر می رسد سمعک اثر محافظتی دارد، اما یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی و بزرگ، طولانی و تصادفی بر روی افراد دارای سمعک و افراد فاقد آن قبل از نتیجه گیری لازم است.

با وجودیکه سمعک در بریتانیا رایگان است، اغلب لیست های انتظار طولانی وجود دارد . استفاده از سمعک ممکن است نشانگر عوامل دیگری باشد که در سلامت بهتر و خطر کمتر زوال عقل نقش دارند، مانند داشتن یک مراقب یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتر.

رید گفت: «هیچ مداخله‌ای در اواخر عمر وجود ندارد که پیشگیری قوی از زوال عقل را نشان دهد و کم شنوایی در اواخر زندگی اتفاق می‌افتد، بنابراین داشتن یک عامل خطرزای قابل تعدیل در اواخر عمر برای زوال عقل کار بزرگی است.

بتسی میلز، دستیار مدیر پیری و پیشگیری در بنیاد کشف داروی آلزایمر در شهر نیویورک، گفت: یافته های جدید مطابق با سایر مطالعات است.در غیاب تحریک صوتی، سلول‌های [مغزی] می‌توانند از بین بروند. از آنجایی که سلول های مغزی کمتری برای پردازش صدا وجود دارد، مغز باید سخت تر کار کند و کارایی کمتری دارد.

میلز گفت که سمعک ممکن است با حفظ تحریک شنوایی و اجازه دادن به مغز برای پردازش صدا به طور موثرتر از تحلیل رفتن سلول های مغز جلوگیری کند. علاوه بر این، استفاده از سمعک ممکن است به افراد اجازه دهد در فعالیت های اجتماعی باقی بمانند که همین هم به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل نیز کمک می کند.

میلز می‌گوید: «افرادیکه ممکن است دچار کم شنوایی شوند، باید با پزشک مشورت کنند تا شنوایی آنها آزمایش شود و در اسرع وقت سمعک دریافت کنند.»


او گفت : « کارهای دیگری برای محافظت از شنوایی وجود دارد. مثلا به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض صداهای بلند با پخش نکردن موسیقی در هدفون‌ها، و استفاده از گوش‌گیر در محیط‌های با صدای بلند، مانند کنسرت‌ها و مکان‌های ساخت‌وساز، گام‌های مهمی هستند که همه می‌توانند برای محافظت از شنوایی خود انجام دهند.»

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها