آخرین اخبار
۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
ترویج فرهنگ رژیم مصرف رسانه در بین خانواده ها در دستور کار کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران قرار گفت
بازدید:۲۰۱۶
صد آنلاین | سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت : توسعه آموزش سواد‌ فضای مجازی⁩ و ⁧سواد رسانه⁩ که مورد مطالبه رهبر انقلاب می‌باشد در تهران ضروری است.
کد خبر : ۹۶۵۴۹

به گزارش صد آنلاین ، سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت : توسعه آموزش ⁧سواد‌ فضای مجازی⁩ و ⁧سواد رسانه⁩ که مورد مطالبه رهبر انقلاب می‌باشد در تهران ضروری است.



اولین قدم ، ترویج فرهنگ رژیم مصرف رسانه در بین خانواده هاست.

مطالبه آن در جلسات کمیسیون فرهنگی شورای شهر آغاز می شود.

 

ترویج فرهنگ رژیم مصرف رسانه در بین خانواده ها در دستور کار کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران قرار گفت

 


بیشتر بدانید /چگونه رژیم مصرف رسانه‌ای بگیریم؟


امروزه بیش از نیمی از مردم جهان درگیر استفاده از فضای رسانه ای و مجازی هستند و  بخش وسیعی از زندگی ما را به خود اختصاص داده است.

 

 

 چگونه رژیم مصرف رسانه‌ای بگیریم؟
   عارفه هدایتی-خبرنگار تحریریه جوان قدس: امروزه بیش از نیمی از مردم جهان درگیر استفاده از فضای رسانه ای و مجازی هستند و  بخش وسیعی از زندگی ما را به خود اختصاص داده است. اگر برای میزان استفاده خود حد مجاز و قابل قبولی نداشته باشیم بی شک از آسیب های آن در امان نخواهیم بود، بنابراین نیاز است که برای مدت زمان و نحوه استفاده خود برنامه و چهارچوب مناسبی قرار دهیم. در ادامه به این مسئله میپردازیم که چطور برای خود رژیم رسانه ای مناسب داشته باشیم.

 

 

رژیم مصرف رسانه چیست؟
ما برای تغذیه بدن از هر خوراکی استفاده نمیکنیم، زیرا میدانیم ارزش غذایی هر ماده ای متفاوت است و همه به یک اندازه برای بدن مفید نیستند، به همین خاطر سعی میکنیم از مواد سالم تر استفاده کنیم و طبق یک دستورالعمل یا یک رژیم مصرفی درست پیش برویم تا بدن سالم تری داشته باشیم، این کار باعث میشود تا حد زیادی سلامت جسم ما تضمین شود. پیام های رسانه را نیز میتوان همانند غذای روح در نظر گرفت، یعنی همان مقدار که سلامت جسم بر روی کیفیت زندگی ما تاثیر دارد، سلامت روح و روان ما نیز بر کیفیت زندگی مان اثر میگذارد. با این تفاوت که حجم و گوناگونی پیام های رسانه ای که در طول روز با آنها مواجهه میشویم، خیلی بیشتر از خوراکی های در دسترس ماست! به همین دلیل ضروری  است که در برابر جریان سیل آسا  پیام ها  یک رژیم درست را انتخاب کنیم.

 

 

رژیم مصرف رسانه ای، به معنای استفاده صحیح و متعادل از منابع رسانه ای است.

 

 

باید ها و نباید ها
ابتدا برای شروع باید رسانه های اطرافمان را بر حسب نیاز و میزان اطلاعاتی که به ما میدهند درجه بندی کنیم. سپس سعی کنیم آن ها را مدریت کنیم و برای هرکدام میزانی را قرار دهیم. از بعضی از موارد به شدت پرهیز کنیم، بعضی ها را مفید بدانیم و وقت بیشتری را به آن اختصاص دهیم، بعضی ها را برای اوقات فراغت در نظر بگیریم و... مدیریت هوشمندانة ما در برابر پیام ها باعث میشود قدرت نقد، تحلیل و پردازش ذهنی مان بالاتر برود. در رژیم مصرف غذایی هم باید مشروط و محدود عمل کرد، مشروط به سالم بودن و محدود به میزان مورد نیاز. همین دستور را برای رسانه ها نیز بکار ببریم برای اینکه رسانه ها وسیله رشد واعتلای ما هستند نه مانعی برای رشد و شکوفایی استعداد ها.

 

 

سَر رفتن شیر اطلاعات...
فناوری های نوین ارتباطی وضعیتی را فراهم ساخته اند که افراد در کمترین زمان با کمترین هزینه، پیام های تولیدی خود را به صورت جهانی انتشار میدهند؛ این امر ما را با پدیده ای به نام سرریز اطلاعات روبه رو  ساخته است. یعنی وضعیتی که در آن، در زمینة یک موضوع بیش از اندازه اطلاعات وجود دارد. این پدیده میتواند موجب اظطراب، سردرگمی و ناتوانی در تصمیم گیری، انتخاب یا صرف نظر کردن از همه یا بخشی از اطلاعات شود.

 

کمپ ترک اعتیاد رسانه ای
رسانه ها در رقابت با یکدیگر در ارائه انبوهی از اطلاعات، سعی در استفاده حداکثری از فنون اقناع برای جذب ما دارند، در این حالت اگر مهارت انتخابگری را بلد نباشیم به آنچه جذاب تر و قانع کننده تر است جذب میشویم نه لزوما آنکه مورد نیاز و مفید تر است.سپس به استفاده از آنها وابسته میشویم، این وابستگی گاهی چنان پیش میرود که به اعتیاد رسانه ای منجر میشود. اعتیاد رسانه ای آثار مخربی دارد، سعی کنیم قبل از اینکه به آن اعتیاد پیدا کنیم از آن فاصله بگیریم و از مصرف درست رسانه ای برخوردار شویم، تا نیازی به کمپ ترک اعتیاد نداشته باشیم.

 

پیام همبرگری
پیام هایی که ما در طول روز دریافت میکنیم مانند همبرگر درای لایه های مختلفی هستند، منتهی دارای ظاهر جذاب، خوش رنگ و لعاب و خوشمزه. باید حواسمان را جمع کنیم گول ظاهر فریبنده پیام را نخوریم و سعی کنیم پیام پنهان که میتواند مضر یا مفید باشد را پیدا کنیم و متوجه آن باشیم.

 

مهدی حسینی مغویان
نویسنده:
مهدی حسینی مغویان
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها