۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
پس از گرفتن حکم جلب چه کنیم؟
بازدید:۲۹۱
صد آنلاین تبلیغات |در فرآیند دادرسی، دادگاه می تواند در پرونده هایی که فرد به جرمی متهم است یا اتهاماتی به او وارد شده، حکم جلب صادر کند. این پرونده ها ممکن است مربوط به جرایم کیفری مانند کلاهبرداری، سرقت یا جعل باشند، یا به دعاوی حقوقی نظیر عدم پرداخت مهریه یا تخلیه نکردن ملک مربوط شوند.
کد خبر : ۸۸۴۸۹

صدور حکم جلب می تواند به منظور بازجویی و تحقیقات بیشتر برای پیشبرد پرونده قضایی یا برای اجبار فرد به اجرای مجازات برای جرمی که مرتکب شده است، صورت گیرد.

در مقاله ای با عنوان «چه اقداماتی پس از دریافت حکم جلب باید انجام دهیم؟»، مفهوم، انواع و نحوه ی اجرای حکم جلب با استناد به مقررات قانونی و تحت نظارت یکی از  وکیل کیفری در کرج توضیح داده شده است :

https://ariadadyar.com/vakil-keifari-karaj

منظور از حکم جلب چیست؟

کلمه "جلب" در فرهنگستان لغت به معنای احضار، احضاریه و توقیف آمده است؛ با این حال، در منابع حقوقی و توسط سازمان های قانونی کشور، تعریف مشخصی برای حکم جلب ارائه نشده و معمولاً تعاریف بین المللی مورد استناد قرار می گیرد. به عنوان مثال، سازمان های حقوقی در فرانسه حکم جلب را به این صورت تعریف می کنند:

«حکم جلب به معنای دستگیری و انتقال فوری متهم به مراجع قضایی توسط بازپرس است.» این تعریف با قوانین کشور مغایرت ندارد و به رسمیت شناخته شده است.

 

در اصطلاح حقوقی، عبارت حکم جلب به دستگیری فرد مجرم یا متهمی اطلاق می شود که از حضور در جلسات دادگاه خودداری کرده و از پاسخگویی به سوالات قاضی امتناع می ورزد؛ صدور این حکم بر اساس تشخیص قاضی صورت می گیرد و توسط نیروهای رسمی اجرا می شود. جعل حکم جلب یا اقدام به این کار بدون حکم قانونی یا بدون حضور مامورین رسمی مجازات قانونی به همراه دارد.

انواع حکم جلب در قانون

  • حکم جلب عادی: این نوع حکم زمانی صادر می شود که آدرس دقیق منزل متهم یا مجرمی که از حضور در محضر بازپرس خودداری می کند، مشخص باشد. در این حالت، نزدیک ترین مرکز پیگیری حکم جلب به محل سکونت متهم، مسئولیت دنبال کردن فرآیند جلب را بر عهده دارد.
  • حکم جلب سیار: این نوع حکم برای مجرمان یا متهمانی که آدرس منزل ثابتی ندارند یا فراری هستند صادر می شود. در این موارد، تمام مراکز پیگیری حکم جلب نسبت به پرونده مسئولیت دارند و باید فعالانه در جستجو و دستگیری متهم مشارکت کنند.
  1. حکم جلب در دعاوی کیفری: حکم جلب کیفری توسط بازپرس زمانی صادر می شود که متهم یا مجرم در یک پرونده کیفری از حضور در جلسات دادگاه یا دریافت مجازات خودداری کند. در ادامه، نمونه هایی از جرائم کیفری مهم آورده شده است:
  2. جرائم علیه اشخاص: این دسته از جرائم شامل قتل، آسیب جسمی، تجاوز و خشونت جنسی، تهدید به قصد اخاذی یا ترور، ایجاد رعب و وحشت، و قاچاق انسان است.
  3. جرائم علیه اموال: مهم ترین جرائم در این دسته شامل کلاهبرداری، جعل اسناد، اختلاس، قاچاق کالا، سرقت، و تبانی می باشد.
  4. جرائم علیه امنیت عمومی: برخی جرائم که به امنیت جسمی و روانی جامعه آسیب می زنند، شامل تهدید و ایجاد وحشت عمومی، سوءاستفاده از رسانه های اجتماعی برای منافع شخصی یا گروهی، قاچاق و فروش مواد مخدر، آسیب به امکانات عمومی، و تولید یا فروش غیرقانونی سلاح می باشد.

شرایط صدور حکم جلب چیست؟

در شرایطی که فرد پس از صدور حکم نهایی مجازات، به جای تسلیم شدن به مراجع قانونی، از اجرای مجازات خودداری کرده یا فرار کند، قاضی دارای استدلال های کافی برای صدور حکم جلب او است. این امر به منظور تضمین اجرای عدالت و حفظ نظم عمومی صورت می گیرد.

در حالت دوم، فردی که مجرم نیست بلکه تنها مظنون است یا بر علیه او اتهاماتی وجود دارد، برای پیشبرد فرایند دادرسی و شناسایی مجرم اصلی، نیاز است که در جلسات دادگاه و بازجویی ها شرکت کند. اگر فرد از حضور در این جلسات امتناع ورزد، بازپرس حکم جلب او را صادر می کند تا اطمینان حاصل شود که روند قضایی بدون مانع پیش می رود.

پس گرفتن حکم جلب چیست؟

  • اگر متهم فراری باشد: زمانی که متوجه شود متهم یا مجرم در محل وقوع جرم حضور ندارد، باید فوراً این موضوع را به مراجع قانونی اطلاع داد. در این صورت، حکم جلب عادی به حکم جلب سیار تبدیل می شود، به این معنا که تمام مراکز پیگیری قانونی در تلاش برای دستگیری متهم خواهند بود.
  • اگر متهم همکاری کند: در این حالت، مامور مسئول اجرای حکم از متهم یا مجرم می خواهد که بدون هرگونه مقاومتی سوار بر وسیله نقلیه پلیس شود و خود را به بازپرس معرفی کند؛ در این شرایط، استفاده از زور توسط پلیس مورد نیاز نیست.
  • اگر متهم همکاری نکند: در صورتی که متهم یا مجرم در برابر اجرای حکم مقاومت نشان دهد، ماموران قانونی مجاز هستند تا با استفاده از زور و با کمک سایر ماموران رسمی، متهم را دستگیر و به مراجع قضایی منتقل کنند.
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها