آخرین اخبار
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
جرم سنگین تهدید به مرگ و مجازات تهدید به قتل در فضای مجازی
بازدید:۶۲۰
صد آنلاین | قبل از بیان اینکه تهدید به مرگ به چه صورت است لازم است به تعریف فعل تهدید بپردازیم. تهدید کردن افراد نوعی ترساندن و ایجاد رعب و وحشت در فرد و در واقع وارد کردن آسیب و خدشه به زندگی افراد است. این نوع جرم ازجمله جرایم بر علیه اشخاص به حساب می آید. به همین دلیل لازم است مواردی که به فعل مجرمانه تهدید ارتباط داشته باشد به افراد اطلاع رسانی شود تا بتوان در حیطه روابط فردی مراودات سالم تری را برقرار کرد.
کد خبر : ۶۱۲۶

به گزارش صد آنلاین ، از آن‌جایی ‌که عمل تهدید یک نوع جرمی ست که در طول زمان ناپایدار است و امکان دارد که ادامه نداشته باشد بنابراین‌ اینکه فعل تهدید در چه محیطی و حتی در چه برهه ای از زندگی فرد رخ داده اثبات آن کمی متفاوت است. نکته مهم در رابطه با تهدید و اثبات این است که حداقل ۲ فرد بالغ و عاقل به عنوان شاهد شهادت دهند و اگر شهود از دادن شهادت خودداری کنند و با وجود اطلاع از وقوع تهدید آن را کتمان کنند فردی که تهدید شده میتواند تقاضای تحقیقات از محل وقوع جرم تهدید را از بازپرس و دادگاه بخواهد. در این بخش از صد آنلاین با ما همراه باشید . 

 

مجازات جرم تهدید به مرگ چیست؟


مطالبه با قانون مجازات اسلامی از جمله مواردی که تهدید جرم به‌حساب می آید زمانی است که برای فرد ایجاد ترس و نگرانی و اضطراب و به نوعی ایجاد ضرر جانی داشته باشد. در واقع عنصر قانونی جرم تهدید و اخاذی در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی بیان شده که به موجب آن هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از ۲ ماه تا ۲ سال محکوم خواهد شد. بنابراین جرم تهدید میتواند مراتب گوناگونی داشته باشد اینکه جرم تهدید به مرگ در کجا صورت گرفته باشد حضوراً یا در فضای مجازی یا از طریق تلفن ، پیامک کمی متفاوت است. اما در یک حال کلی با توجه به شخصیت متهم و همینطور در صورت اثبات آن دادگاه برای تعیین مجازات تصمیم گیری میکند و یکی از این آن دو مورد مجازات اعمال خواهد شد.

 

آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌گردد و قابل مجازات است؟


قطعاً خیر هر تهدیدی مجرمانه و قابل مجازات نیست زیرا تهدید به ضرر مالی چه نسبت به خود شخص باشد و چه بستگان او، تحت ماده ۶۶۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قرار می‌گیرد که در این صورت در این صورت تهدیدکننده قابل مجازات با این ماده میباشد و تفاوتی نمی‌کند که وجه و یا مال یا حتی چیزی مطالبه کرده باشد یا نه و صرف اثبات تهدید کفایت میکند. اما لازم است تهدید شخص شفاف باشد یعنی تهدیدکننده به راحتی تهدیدشونده را به قتل، ضررهای مادی، معنوی، شرفی و یا افشای اسرار خود یا بستگانش تهدید کند به طوری که قاضی بتواند از الفاظ به کار گرفته شده فعل تهدید را به راحتی تشخیص دهد، البته عرف و اوضاع و احوال هم در قضاوت امر بی تاثیر نیستند و قاضی در موارد تردید یا ابهام نمی‌تواند کسی را مورد مجازات قرار دهد.

 

مجازات تهدید همراه با اجبار به چه صورت است ؟


بعداز تعریف مجازات تهدید به این نکته میپردازیم که طبق ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی شخصی را با توسل به جبر ، قهر یا با اکراه و یا اینکه در بعضی مواقع فرد را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضا و یا مهر نماید و یا سندی و نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می باشد را از وی بگیرد ، به حبس از سه ماه تا دو سال و یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد و تنها تفاوتی که مجازات این نوع جرم با مجازات جرم تهدید دارد تنها در یک ماه حبسِ بیشتر است و گرنه هر دو در یک درجه مجازات تعزیری به حساب می آیند .

 

تهدید به مرگ در فضای مجازی و مجازات آنها


در این مبحث چندین مورد از جرائمی که در فضای مجازی موجود است را برای آشنایی و فهم هرچه بیشتر مردم‌ بازگو و به بررسی گونه های متفاوت آن میپردازیم.

الف) افشای اطلاعات خصوصی دیگران


طبق ماده ۱۶ قانون جرائم رایانه ای، افشای اطلاعات شخصی دیگران در فضای مجازی جرم تلقی شده و ضمانت اجرای آن ” جزای نقدی” و یا ”حبس به مدت دو سال” است.

 

در توضیح این عمل مجرمانه باید گفت که متاسفانه در بعضی موارد مشاهده میگردد که عکس ، فیلم ، صوت یا مکاتبه های دیگران یعنی همان (پیامک ها) توسط عده ای از مجرمین به قصد تهدید، ایجاد رعب و هراس، اخاذی به صورت بسیارگسترده منتشر شده و باعث از بین رفتن آبروی فرد مقابل میگردد. پس باید توجه داشت که این عمل ” جرم ” محسوب میشود و قانون در برخورد با چنین مجرمانی به هیچ وجه کوتاهی و اهمال نمی‌کند بلکه به طور قاطعانه برخورد می نماید.

ب) تهدید


تهدید درواقع وارد کردن آسیب و خدشه و ضرر آبرویی یا شرافتی به افراد یا انتشار اسرار خصوصی آنهاست. خواه فرد تهدید کننده تقاضای مال به قصد اخاذی کرده باشد یا نه، خود به تنهایی یک جرم مستقل است و بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی فرد مجرم به مجازات ” ۷۴ ضربه شلاق” یا ” حبس از دو ماه تا دوسال” محکوم میشود. برهمین اساس اگر کاربران محترم توسط شخص یا اشخاصی تهدید به افشای اطلاعات خصوصی  ازجمله تهدید به انتشار فیلم و عکس خصوصی شدند، بدون هیچ گونه ترس و نگرانی با حفظ ادله مربوطه که می تواند شامل نوشته یا صوت یا فیلم و… باشد ، موضوع را فورا به پلیس فتا و دستگاه قضایی اطلاع داده که در صورت تایید صحت این ادعا ، قانون برابر شرایط مقرر مدافع آنها خواهد بود و حق شکایت برای آن ها محفوظ میباشد.

ج) توهین و فحاشی


توهین و فحاشی یکی دیگر از ناهنجاریهای شایع در فضای مجازی و به خصوص در شبکه های اجتماعی است که متاسفانه افرادی که مورد توهین و فحاشی قرار می گیرند با بی اطلاعی و عدم آشنایی از حقوق قانونی خود و همچنین عدم برخورد صحیح با این‌گونه مجرمین زمینه را برای تکرار دوباره جرم توسط چنین افرادی فراهم می کنند اما قانون مجازات اسلامی حسب مورد در مواد ۱۴۵ و ۶۰۸ این اعمال قبیح از جمله ( فحاشی، توهین و…) را ” جرم انگاری” کرده و برای آن “جزای نقدی از یک تا پنجاه میلیون ریال” یا “۷۴ ضربه شلاق” در نظر گرفته است. بنابراین هیچ عمل مجرمانه ای بدون مجازات و پیگرد قانونی نیست و افرادی که به طور اتفاقی یا عمدا مرتکب چنین اعمالی می‌گردند، بدانند که در قبال اینگونه جرایم باید آماده پاسخگویی و تحمل مجازات قانونی باشند.

 

ضمناً در این خصوص به افراد نیز توصیه می‌شود که اطلاعات شخصی خود را از قبیل عکس، فیلم و… به هیچ وجه در این نرم افزارها منتشر نکنند چرا که خطر سوء استفاده از این اطلاعات بعضاً توسط افراد سودجو با توجه به اینکه سرعت انتشار آن در فضای مجازی بالاست به راحتی قابل انجام است پس لازم است احتیاطات لازم را در نظر گرفت. لذا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید از طریق تماس تلفنی با بهترین وکیل کیفری تهران مشاوره تخصصی داشته باشید.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها