۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
بازدید:۱۶۵۸
صد آنلاین | یکی از بخش‌های شهر رامیان در ۵۰ کیلومتری شرق گرگان، فِندِرِسک نام دارد که از چندین روستا شامل سعد آباد، شفیع آباد، نقی آباد و ... تشکیل شده است.
کد خبر : ۷۶۲۱۷

به گزارش صد آنلاین ، یکی از بخش‌های شهر رامیان در ۵۰ کیلومتری شرق گرگان، فِندِرِسک نام دارد که از چندین روستا شامل سعد آباد، شفیع آباد، نقی آباد و ... تشکیل شده است.

 

 

 

 


 

 

 

 



فندرسک، از دو واژه فندر، که از ترفند و به معنای محل دیدن و همچنین رسک به معنای سپیدان دژ (قلعه میران) و یا قلعه سپید، تشکیل شده است، و در کل به معنای محل دیده شدن قلعه میران می‌باشد. علت نام گذاری این منطقه، به این خاطر است که قلعه سپیدان و یا قلعه میران فقط از فندرسک قابل مشاهده می‌باشد.

دهکده شفیع آباد از دهکده‌های باستانی استان گلستان در بخش فندرسک جنوبی است. با توجه به شواهد، وجود سفالینه و خورده شیشه‌های رنگی قدیمی که در این روستا یافت شده و همچنین مطالعه کتاب تاریخ فندرسک، قدمت این دهکده، بالغ بر ۵۰۰ سال می‌باشد.

مردم دهکده شفیع اباد به زبان فارسی با لهجه فندرسکی اصیل تکلم دارند و قومیت فارس دارند. اهالی این روستا به صورت دائم ساکن هستند و مهاجرت نمیکنند.

اسم شفیع آباد همواره با نام جنگل و چشمه‌ای به نام دوبرار، همراه می‌باشد. زیرا که در تمام فصول سال با جاذبه‌های زیبایش پذیرای علاقمندان طبیعت است. در دل این جنگل خرم، آبشار‌های متعددی جاریست، از جمله آبشار اُتره که دارای ۷ طبقه آبشار متوالی است و یکی از زیباترین مناظر ایران به شمار می‌آید و به علت نداشتن مسیر صاف، شناخته نشده می‌باشد. یکی دیگر از آبشار‌های زیبای جنگل دوبرار، آبشاری به نام اگردگرد است که در ابتدای مسیر رودخانه قرار دارد و آبشار دیگری بنام اشرشره که ۳۵ متر ارتفاع دارد که در جنوب روستای شفیع آباد فندرسک و در جنگلی بکر و طبیعی نظر هر بیننده را به شگفتی وا می‌دارد و به تازگی توسط تعدادی از افراد محلی کشف و معرفی گردید.

در مسیر رودخانه در این جنگل چند محوطه بنام‌های قرم قروم، بند چرخاب، پاسنگ و چشمه زردگلی واقع شده است که در فصل گرم تابستان مسافران، گردشگران و ساکنین آنجا، در این مکان‌ها میتوانند شنا کنند.

دهکده شفیع آباد علاوه بر آبشار‌های متعدد و زیبایش دارای آب بندان است. ظرفیت این آب بندان نیم میلیون متر مکعب و مساحت آن در حدود ۱۰ هکتار میباشد که در سال ۱۳۸۰ و به کمک شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان برای تامین آب بخش کشاورزی روستا بنا شد. هم اکنون نیز در این آب بندان، پرورش ماهی نیز صورت می‌گیرد.

اهالی دهکده شفیع آباد اغلب به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. یکی از محصولات جالیزی شفیع آباد که به خاطر طعم و رنگ مطلوبش، طرفدران زیادی دارد، میوه توت فرنگی است و در کل ایران توزیع می‌گردد و در اردیبهشت ماه هر سال جشنواره توت فرنگی در این دهکده زیبا برپا میشود

محصولات دیگری از جمله گندم، کلزا، سویا و شالی نیز توسط کشاورزان کشت میشود، ولی توت فرنگی میزان ۷۰ در صد از محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

برای دسترسی به دهکده شفیع آباد می‌بایست به استان گلستان، شهرستان رامیان و بخش فندرسک سفر کنید.


اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها