۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
سکته مغزی در کمین این افراد / مراقب باشید
بازدید:۱۸۲۴
صد آنلاین | پیشتر مشخص شده بود که آلودگی هوا با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است، اما تاثیر آن بر مسیر سکته پس از وقوع آن چگونه است؟
کد خبر : ۴۶۹۲۹

به گزارش صد آنلاین، تاثیر آلودگی هوا بر مسیر سکته مغزی موضوع مطالعه اخیر محققان چینی و آمریکایی است. این مطالعه شامل ۳۱۸ هزار و ۷۵۲ نفر در پایگاه داده بیوبانک بریتانیا با میانگین سنی ۵۶ سال بود که در ابتدای مطالعه سابقه سکته یا بیماری قلبی نداشتند.

 

 

محققان قرار گرفتن افراد در معرض آلودگی هوا را بر اساس محل زندگی آنها در ابتدای مطالعه بررسی کردند و شرکت کنندگان به طور متوسط به مدت ۱۲ سال تحت نظر قرار گرفتند.

 

 

در این مدت ۵۹۶۷ نفر سکته کردند. از این تعداد، ۲۹۸۵ نفر به بیماری های قلبی عروقی مبتلا شدند و ۱۰۲۰ نفر بعداً جان خود را از دست دادند. احتمال ابتلا به اولین سکته مغزی، بیماری قلبی عروقی پس از سکته مغزی یا مرگ در افرادی که در معرض سطوح بالای آلودگی هوا قرار داشتند، بیشتر از افرادی بود که در معرض سطوح بالای آلودگی قرار نداشتند.

 

 

پس از تنظیم سایر عواملی مانند سیگار کشیدن و سطح فعالیت بدنی که می ‌توانند نقش داشته باشند،  محققان دریافتند که به ازای هر ۵ میکروگرم بر متر مکعب افزایش ذرات ریز که شامل خاکستر ناشی از احتراق زغال ‌سنگ می ‌شود، خطر اولین سکته مغزی ۲۴ درصد و مرگ ۳۰ درصد افزایش یافت. 

به گفته پژوهشگران، افرادی که در طول مطالعه دچار سکته مغزی شده بودند، به طور متوسط  ۱۰.۰۳ میکروگرم بر متر مکعب در معرض آلودگی هوا قرار گرفتند، در حالی که برای کسانی که سکته نکرده بودند این میزان ۹.۹۷ میکروگرم بر متر مکعب بود. محققان همچنین دریافتند که آلاینده‌ های اکسید نیتروژن و دی اکسید نیتروژن با افزایش خطر سکته مغزی و مرگ مرتبط هستند.

محققان این مطالعه همچنین دریافتند: سطوح بالای آلودگی هوا با افزایش خطرات اولین سکته مغزی، حوادث قلبی عروقی پس از سکته مغزی و مرگ مرتبط است. به گفته پژوهشگران قوی‌ ترین تاثیر آلودگی هوا بر سکته مغزی در افراد سالم است.

دکتر هوالیانگ لین (Hualiang Lin) پژوهشگر ارشد این مطالعات از دانشگاه سان یات سن گفت: این نتایج نشان می دهد که درک و کاهش اثرات آلاینده های هوا در مراحل مختلف انتقال سکته مغزی در مدیریت سلامت افراد و جلوگیری از وقوع و پیشرفت سکته مغزی مفید خواهد بود.

 

 

به گفته پژوهشگران، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما ممکن است کاهش قرار گرفتن در معرض سطوح شدید آلودگی هوا نقشی در کاهش پیشرفت سکته داشته باشد. مردم می توانند با ماندن در خانه در روزهای پر آلودگی، کاهش ورزش در فضای باز، استفاده از ماسک برای فیلتر کردن ذرات معلق و استفاده از تصفیه کننده های هوا، میزان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را کاهش دهند.

 

 

لین خاطرنشان کرد :این نتایج ثابت نمی کند که آلودگی هوا باعث سکته مغزی، بیماری قلبی عروقی یا مرگ می شود بلکه این اطلاعات فقط یک تداعی را نشان می دهند. 

 شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Neurology منتشر شده است.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها