به گزارش صدآنلاین، در این مورد، نظر علما و مراجع تقلید متفاوت است:
حضرت آیتالله خامنهای
اگر برداشتن مژههای مصنوعی هنگام وضو و غسل ممکن باشد و با مشقت همراه نباشد، وضو و غسل با این مانع باطل است. اما اگر برداشتن مژهها ممکن نباشد یا با مشقت همراه باشد، باید به وظیفه وضو و غسل جبیرهای عمل شود. یعنی باید با دست مرطوب بر روی مژهها مسح کرده و وضو یا غسل را انجام داد.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی
اگر مژههای مصنوعی مانعی برای رسیدن آب به بدن نداشته باشد، استفاده از آن اشکالی ندارد. اما اگر مانع رسیدن آب شود، تنها در صورت ضرورت و برای موارد خاص، استفاده از مژه مصنوعی جایز است و حکم آن مانند جبیره خواهد بود.
حضرت آیتالله سیستانی
اگر استفاده از مژه مصنوعی مانع رسیدن آب به مژهها، حتی به صورت جزئی، شود، استفاده از آن جایز نیست.
حضرت آیتالله نوری همدانی
اگر مژههای مصنوعی مانع رسیدن آب به پوست یا مواضع غسل و وضو شود، استفاده از آن اشکال دارد و باید قبل از وضو یا غسل از بین برود.
حضرت آیتالله صافی گلپایگانی
اگر مژه مصنوعی توسط نامحرم نصب شده باشد یا مانع رسیدن آب به بدن در وضو و غسل شود، استفاده از آن حرام است. در این صورت، علاوه بر انجام وضو یا غسل جبیرهای، باید تیمم بدل از وضو یا غسل نیز انجام شود.
حضرت آیتالله هادوی تهرانی
اگر چسب مژه مصنوعی به قسمت انتهایی مژه چسبیده باشد و به پوست نرسد، مانع وضو و غسل نیست، که البته این فرض نادر است. در غیر این صورت، باید برای وضو و غسل مانع را برطرف کرد و اگر این کار ممکن نباشد یا موجب مشقت شود، باید به وظیفه جبیرهای عمل کرد.
در نتیجه، استفاده از مژههای مصنوعی در صورتی که مانعی برای رسیدن آب به اعضای وضو یا غسل ایجاد کند، جایز نیست و باید قبل از انجام وضو یا غسل، این مانع برطرف شود. در صورت عدم امکان، باید از روشهای جبیرهای استفاده کرد.