به گزارش صدآنلاین، کاشت ناخن در بین خانمها محبوبیت زیادی پیدا کرده است، و یکی از سوالات پرتکرار در این زمینه این است که آیا با داشتن ناخن کاشته شده میتوان نماز خواند یا خیر؟ پاسخ به این سوال بستگی به نظر مرجع تقلید فرد دارد، اما در مجموع مطابق با فتوای اغلب مراجع، کاشت ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد، مشکلی ندارد. اما اگر ناخن کاشته شده به گونهای باشد که نتوان آن را برداشت و مانع رسیدن آب به اعضای بدن در وضو و غسل شود، وضو باطل خواهد بود و در نتیجه نماز صحیح نیست. در اینجا به بررسی نظرات برخی از مراجع تقلید در این مورد میپردازیم.
نظر برخی از مراجع تقلید:
آیتالله سیستانی: ایشان در پاسخ به این سوال که آیا کاشت ناخن مانع وضو و غسل است، بیان میکنند که کاشت ناخن جایز نیست چون باعث مانع شدن آب برای وضو و غسل میشود. بنابراین، کسانی که ناخن مصنوعی کاشتهاند، باید قبل از وضو و غسل آن را بردارند. در صورتی که برداشتن ناخن ممکن نباشد و یا باعث مشقت شود، باید وضو و غسل جبیرهای بگیرند. همچنین، اگر با علم به این مسأله ناخن مصنوعی کاشته باشند، پس از برداشتن آن باید قضای نمازهای گذشته را به جا آورند.
امام خمینی (ره): به گفته امام خمینی، نماز خواندن با ناخن کاشته شده خود اشکالی ندارد، اما وضو که مقدمه نماز است، باید صحیح باشد. اگر ناخن کاشته شده به گونهای باشد که نتوان آن را برداشت، وضو باطل است و باید وضو جبیرهای گرفته شود. در صورتی که برداشتن ناخن سخت باشد، باید وضو و غسل جبیرهای انجام شده و نماز صحیح خواهد بود.
آیتالله مکارم شیرازی: آیتالله مکارم نیز بر این باورند که کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو بدن در وضو و غسل میشود و در این صورت وضو و غسل باطل است. در صورتی که امکان برداشتن ناخن وجود نداشته باشد یا همراه با سختی و مشقت باشد، باید وضو و غسل به صورت جبیرهای انجام گیرد.
آیتالله خامنهای: ایشان نیز تاکید دارند که در صورتی که ناخن مصنوعی کاشته شده باشد، باید در هنگام وضو و غسل مانع را برطرف کرد. اگر این کار ممکن نباشد یا با مشقت زیاد همراه باشد، باید وضو و غسل جبیرهای گرفته شود.
آیتالله صافی گلپایگانی: به گفته آیتالله صافی، اگر ناخن کاشته شده به گونهای باشد که نتوان آن را برداشت، وضو و غسل باطل است و باید وضو و غسل جبیرهای گرفته شود. در این شرایط، احتیاط واجب آن است که پس از برداشتن ناخن، قضای نمازهای گذشته به جا آورده شود.
آیتالله نوری همدانی: این مرجع تقلید نیز بر این نکته تاکید میکنند که کاشت ناخن بدون ضرورت، کار خلافی است و موجب مانع شدن برای رسیدن آب به پوست میشود. اگر ناخن مصنوعی به نحوی باشد که قابل برداشتن نباشد، باید تیمم انجام گیرد و در غیر این صورت وضو و غسل به صورت جبیرهای گرفته شود.
آیتالله وحید خراسانی: آیتالله وحید نیز به طور مشابه اشاره دارند که اگر ناخن مصنوعی به گونهای باشد که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب مشقت زیاد میشود، باید وضو و غسل جبیرهای گرفته شود و در صورتی که بعد از برداشتن ناخن، احتیاط واجب آن است که نمازهای خوانده شده قضا شوند.
جمعبندی: اگر ناخن مصنوعی به گونهای باشد که مانع رسیدن آب به بدن در وضو و غسل شود و برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نباشد، باید از وضو و غسل جبیرهای استفاده کرد. در این حالت، نماز صحیح خواهد بود. همچنین، بعد از برداشتن ناخن، احتیاط آن است که نمازهای گذشته را قضا کرد.