۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
بازدید:۸۶
صد آنلاین | رئیس انجمن چشم پزشکی ایران از آب مروارید، آب سیاه و عوارض چشمی دیابت به عنوان سه بیماری شایع چشمی در ایران نام برد.
کد خبر : ۱۱۸۲۰۶

۳ بیماری مهم چشم در ایران را بشناسید

به گزارش صد آنلاین، در نشست خبری سی و سومین کنگره سالیانه انجمن چشم‌پزشکی ایران، نوید نیلفروشان استاد چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر علمی سی و سومین کنگره چشم‌پزشکی بیان کرد: از ۷ تا ۱۹ آبان برگزار می‌شود.


وی ادامه داد: حدود ۱۴۰۰ چشم‌پزشک در کنگره شرکت خواهند کرد؛ ضمن اینکه جشنواره فیلم و عکسی برگزار شده که ۱۳ فیلم و بیش از ۵۰ عکس در طول کنگره به نمایش درمی‌آید.

نیلفروشان با بیان اینکه برنامه ۴ ساعت بازآموزی برای پرستاران داریم، گفت: نحو مراقبت‌های بیمار بعد از عمل آموزش داده می‌شود و برنامه آموزشی برای چشم‌پزشکان جوان در بدو شروع کار ارائه می‌شود.

دبیر علمی سی و سومین کنگره چشم‌پزشکی ایران یادآور شد: جلساتی در خصوص پزشکی قانونی و ارتباط با بیماران چشمی برگزار می‌شود و مسائل تجویز عینک در قالب کارگاهی پرداخته می‌شود.

وی پزشکی از راه دور و کاربرد هوش مصنوعی در چشم‌پزشکی را از برنامه‌های دیگر این کنگره برشمرد و افزود: ۱۱ استاد خارجی که نیمی ایرانی و نیمی خارجی به‌صورت مجازی در کنگره مشارکت دارند.

دبیر علمی کنگره چشم‌پزشکی اضافه کرد: ژن‌تراپی از دیگر بخش‌های موردبحث در کنگره خواهد بود.

این متخصص چشم‌پزشکی تصریح کرد: هوش مصنوعی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری چشم‌پزشکی را بیان کند و نوع روش درمان مطلوب را برای فرد مشخص کند.

نیلفروشان با بیان اینکه بسیاری درمان‌های چشم‌پزشکی با استفاده از قطره انجام می‌شود، ابراز کرد: روش‌های جراحی به‌صورت مرتب در حال بروز شدن هستند و برخی هایتک هستند که فعلاً امکانات آن در کشور وجود ندارد.

محمود جباروند، رئیس انجمن چشم‌پزشکی ایران در این نشست چشم‌پزشکی در ایران از نظر تخصص و مهارت قابل‌مقایسه با کشور‌های آمریکا و اروپاست و دسترسی به خدمات درمانی موردنیاز است.

وی اضافه کرد: در ایران خدمات چشم‌پزشکی با ارزان‌ترین قیمت و حضور پزشکان نامی به مردم ارائه می‌شود.

این استاد چشم‌پزشکی با بیان اینکه ۷۰ درصد خدمات چشم‌پزشکی در ایران در بخش خصوصی و ۳۰ درصد در بخش دولتی انجام می‌شود، ابراز کرد: قیمت تجهیزات پزشکی مربوط به چشم‌پزشکی ۵۰ درصد افزایش داشته و با خرید ارز نیمایی امکان خرید وجود ندارد.

رئیس انجمن چشم‌پزشکی ایران افزود: ارزترجیحی برای اقلام مصرفی بیماران هنوز باقی است و امیدواریم این ارز در حوزه تجهیزات چشم‌پزشکی نیز اختصاص پیدا کند.

جباروند با اشاره به پیوند قرنیه مصنوعی، متذکر شد: انواع عمل‌های این حوزه در کشور انجام می‌شود، اما در خصوص بافت پیوند قرنیه با مشکل روبرو هستیم و توسط بانک چشم تامین می‌شود که با محدودیت روبروست.

وی تصریح کرد: زمانی بانک چشم ایران در سطح بالای دنیا قرار داشت، اما اکنون برخی بیماران به دلیل عدم بافت قرنیه با مشکل روبرو هستند.

این استاد چشم‌پزشکی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر قرنیه‌های مصنوعی توسط کشور‌های پیشرفته در اختیار ما قرار نگرفت، اما اکنون در داخل کشور این قرنیه تولید می‌شود.

وی گفت: از نظر تعداد چشم‌پزشک در کشور با مشکلی روبرو نیستیم، اما در حوزه‌های پزشکی دیگر مانند بیهوشی، داخلی، اطفال و جراحی قلب برنامه‌های برای تمایل به تحصیل در نظر بگیرد.

جباروند با بیان اینکه ۲۵۰۰ چشم‌پزشک در کشور فعالیت دارند، افزود: کاتاراکت، گلوکوم یا آب‌سیاه و مشکلات بینایی مربوط به دیابت از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی در ایران است.

وی با بیان اینکه استفاده از موبایل برای کودکان زیر دو سال ممنوع است، افزود:متأسفانه تبلیغات دور از شأن پزشکی در فضای مجازی صورت می‌گیرد. اگر ویزیت چشم‌پزشکی در یک ساعت بیش از ۵ بیمار باشد از نظر کیفی درمان کاهش پیدا می‌کند.

رئیس انجمن چشم‌پزشکی افزود: اکنون، چون معاینه چشم کودکان در مهدکودک و ابتدای مدرسه انجام می‌شود میزان تنبلی چشم کمتر دیده می‌شود و زودتر تشخیص داده می‌شود.

جباروند تصریح کرد: افرادی که نمی‌توانند عینک بزنند و بیماری‌های دیگری نیز ندارند می‌توانند از روش‌های رفع عیوب انکساری چشمی استفاده کنند.

آفتاب‌‌نیوز
 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها