۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
آیا تلفن همراه شما قلبتان را به خطر می‌اندازد؟
بازدید:۸۶
تحقیقات جدید نشان می‌دهند که استفاده مداوم از تلفن همراه می‌تواند با افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته و نارسایی قلبی همراه باشد.
کد خبر : ۱۱۵۷۲۴

به گزارش صد آنلاین،تلفن‌های همراه از زمان ورود به زندگی انسان‌ها به عنوان یکی از ابزارهای ضروری در ارتباطات، توجه محققان را به خود جلب کرده‌اند. ارتباط بین استفاده از این فناوری و بروز بیماری‌های مختلف همواره مورد بحث و تحقیق قرار گرفته است.

 

یکی از موضوعات جنجالی که اخیراً توجه بیشتری به آن شده است، ارتباط بین استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

 

اثرات تلفن همراه بر سلامت قلب: آیا واقعاً خطرناک است؟

 

طبق نتایج تحقیقات جدید، استفاده زیاد از تلفن همراه ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. مطالعه‌ای که روی ۴۵۰ هزار نفر انجام شده، نشان می‌دهد که افرادی که زمان بیشتری را صرف تماس‌های تلفنی می‌کنند، نسبت به کسانی که کمتر تماس برقرار می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند فیبریلاسیون دهلیزی، سکته مغزی و نارسایی قلبی قرار دارند.

 

 

محققان با ترکیب داده‌های مربوط به بیماری‌های مختلف قلبی به این نتیجه رسیدند که افرادی که بیش از ۶ ساعت در هفته تماس تلفنی دارند، ۲۱ درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تجربه می‌کنند.

 

عوامل مهم: پریشانی روانی و اختلالات خواب

 

یکی از مهمترین عواملی که در ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و افزایش خطر بیماری‌های قلبی شناسایی شده، پریشانی روانی و اختلال در خواب است. محققان دریافتند که پریشانی روانی با ۱۱.۵ درصد و اختلالات خواب با ۵.۱ درصد به افزایش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. الگوهای خواب نامناسب و وضعیت روانی ضعیف می‌تواند از طریق اختلال در ریتم شبانه‌روزی و افزایش التهاب بدن، تاثیرات منفی بر سلامت قلبی داشته باشد.

 

تماس‌های تلفنی و افزایش خطر بیماری قلبی: واقعیتی تلخ

 

نتایج نشان داد که هر چه مدت زمان تماس‌های تلفنی افراد بیشتر شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز افزایش می‌یابد. برای مثال، تماس‌های تلفنی بین ۵ تا ۲۹ دقیقه با افزایش خطر ۳ درصدی همراه است، در حالی که تماس‌های بین ۳۰ تا ۵۹ دقیقه خطر را ۷ درصد افزایش می‌دهند. این ارقام برای تماس‌های طولانی‌تر از ۶ ساعت به ۲۱ درصد می‌رسد.

 

تاثیرات امواج تلفن همراه بر بدن

 

تحقیقات بیشتری نشان داده است که امواج ساطع‌شده از تلفن همراه ممکن است به‌طور مزمن به بافت‌های بدن آسیب برساند. تشعشعات RF-EMF که توسط تلفن‌های همراه منتشر می‌شود، ممکن است باعث استرس اکسیداتیو و افزایش التهاب در بدن شود. این امر می‌تواند به طور مستقیم بر سلامت قلب تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

 

چالش‌های آینده و لزوم تحقیقات بیشتر

 

با وجود اینکه نتایج تحقیق فعلی نگران‌کننده است، اما محققان تاکید دارند که مطالعات بیشتری برای تایید این یافته‌ها مورد نیاز است. در این پژوهش فقط استفاده از تلفن همراه برای تماس تلفنی ارزیابی شده است، اما بسیاری از افراد امروزه از تلفن همراه خود برای پیام‌رسانی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و دیگر فعالیت‌ها استفاده می‌کنند که ممکن است به نتایج متفاوتی منجر شود.

مجید منتظری
نویسنده:
مجید منتظری
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها