۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
بازدید:۵۵۰
صد آنلاین | غار چال نخجیر (Chal Nakhjir Cave) از کهن‌ترین و دیدنی‌ترین غار‌های ایران و حتی جهان است که در دامنه کوه مرتفعی به نام تخت در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان واقع در استان مرکزی آرمیده است.
کد خبر : ۷۴۳۲۷

یه گزارش صد آنلاین ، غار چال نخجیر (Chal Nakhjir Cave) از کهن‌ترین و دیدنی‌ترین غار‌های ایران و حتی جهان است که در دامنه کوه مرتفعی به نام تخت در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان واقع در استان مرکزی آرمیده است. بیش از ۲۰ میلیون سال قدمت و ۶ کیلومتر وسعت (۱ کیلومتر از آن قابل بازدید است) غار چال نخجیر را به جاذبه‌ای اسرارآمیز و مملو از شگفتی مبدل ساخته است؛ مکانی که دالان‌های تو در تو و بلور‌های کریستالی رنگارنگ آن هر بازدیدکننده‌ای را به حیرت وا می‌دارد و تصاویر شگفت انگیزش هر گردشگری را به سفر به اراک مجاب می‌کند.

 

 

غار چال نخجیر دلیجان


غار چال نخجیر دلیجان
چرا بازدید از غار چال نخجیر پیشنهاد می‌شود؟

از شگفت انگیزترین جاذبه‌های طبیعی استان مرکزی و غار‌های آهکی زنده دنیا محسوب می‌شود.
قدمت غار بین ۱۶ تا ۳۴ میلیون سال برآورد شده و جزو کهن‌ترین غار‌های کشورمان بشمار می‌رود.
از رسوبات آهکی گوناگونی به شکل تندیس حیواناتی نظیر کرگردن، لاک پشت و تمساح تشکیل شده است.
تهویه مطبوع طبیعی بسیار مناسبی داشته و تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی گرم دارد.
نورپردازی تماشایی و مناسب این غار، گشت و گذار در آن را به لذتی زایدالوصف مبدل ساخته است.

 


غار چال نخجیر چه ویژگی‌هایی دارد؟

چال نخجیر از غار‌های زنده آهکی جهان است؛ این بدان معناست که رسوبات آهکی و کریستالی موجود در آن پس از گذشت چندین میلیون سال از عمر غار، هنوز به رشد خود ادامه می‌دهند و اشکال متفاوت و تماشایی را داخل غار ایجاد می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از زمین شناسان، غار چال نخجیر در گذشته غاری آبی بوده است، چراکه هنوز خط تراز آب بر دیوار‌های دیدنی آن نقش بسته است، ولی بعد‌ها بدلیل تغییراتی که در آب و هوای این منطقه بوجود آمده، به شکل امروزی خود تبدیل گردیده است. چیزی که به جذابیت این غار می‌افزاید، وجود دریاچه بزرگی -به احتمال قوی با وسعتی برابر با ۳۰۰۰ متر- در بخش تحتانی غار است. اما از آنجایی که تنها ۶ کیلومتر از وسعت بسیار زیاد این غار کشف شده، هنوز بسیاری از اسرار این غار ناشناخته باقی مانده است. ناگفته نماند که محیط درون غار و همچنین عدم تابش نور خورشید به داخل غار موجب گردیده که غار چال نخجیر به مکانی غیر قابل سکونت برای موجودات زنده مبدل و از هر گونه حیات عاری گردد.

نویسنده:
آمنه سنجاقی
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها