۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
بازدید:۷۹۱
صد آنلاین | شهر تهران همان پایتخت شلوغ و پرهیاهوی ایران، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متفاوتی دارد که شاید حتی در تصورات شما هم نگنجد.
کد خبر : ۷۴۰۴۷

به گزارش صد آنلاین ، شهر تهران همان پایتخت شلوغ و پرهیاهوی ایران، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متفاوتی دارد که شاید حتی در تصورات شما هم نگنجد. همه ما این شهر را پایتخت ایران و مرکز سیاسی و اقتصادی ایران می‌دانیم. اما بد نیست بدانید که این شهر مملو از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی است که سبب شده به یکی از زیباترین شهر‌های جهان تبدیل شود.

 

 

 

 

 


 باغ ملی

سردر باغ ملی و نمایی متفاوت از تهران


سردر باغ ملی در شهر تهران از جمله قدیمی‌ترین آثار به‌جای‌مانده و تاریخی از تهران قدیم است که هنوز سالم و سلامت باقی مانده و قدمت خود را حفظ کرده است. این سردر قدمتی بیشتر از باغ ملی دارد و از جمله دروازه‌های باشکوهی است که هر ایرانی حداقل باید یک‌بار آن را با چشمان خود و از نزدیک ببیند. معماری بی نظیر و خواص از یک بنای تماشایی که با خود یادگاری‌های ارزشمندی از تهران قدیم را به همراه دارد.

باغ ملی یا دروازه میدان مشق


این دروازه را با هدف وارد شدن به میدان مشق در زمان فتحعلی شاه قاجار بنا کردند و آن را از گذشته “دروازه میدان مشق” می‌نامیدند. میدان مشق از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین میدان‌های تهران است که در اختیار نیرو‌ها و قشون شاهنشاهی قرار داشت. بعد از ساختن این دروازه، طرح برپایی اولین و بزرگ‌ترین باغ همگانی در پایتخت با نام “باغ ملی” در زمین‌هایی که دقیقاً در میدان مشق وجود داشتند، برنامه ریزی شد.

بعد از آن نام این دروازه هم به “سردر باغ ملی” تغییر پیدا کرد. باغ ملی متأسفانه بیشتر از چند سال دوام نداشت؛ ولی به‌واسطه احداث بنا‌های متعدد و گوناگون مانند موزه ایران باستان، کتابخانه ملی و همین‌طور ساختمان وزارت امور خارجه، این سردر را همچنان سردر باغ ملی می‌نامند. در حال حاضر هم شما هیچ آثاری از میدان مشق را در این محوطه و محیط مشاهده نمی‌کنید و فقط بنای سردر، از آن مجموعه باقی‌مانده است.

عابران و افرادی که امروزه از مقابل این سردر تاریخی و تماشایی عبور می‌کنند، به‌شدت شگفت‌زده شده با نگاهی عجیب و پر تعجب به آن خیره می‌شوند. سردر باغ ملی در شهر تهران همچنان مانند نگینی زمردین بر پیکر پایتخت ایران می‌درخشد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها