آخرین اخبار
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
تجربه یک زندگی منحصر به فرد: اسرار اویمیاکن، سردترین منطقه قابل سکونت
بازدید:۳۸۱
صد آنلاین | اویمیاکن سردترین شهر جهان است که با دماهای بسیار پایین خود، به عنوان یکی از شهرهای چالشی برای زندگی شناخته می‌شود.
کد خبر : ۸۵۹۴۹

به گزارش صد انلاین ، اویمیاکن یک منطقه روستایی (سلو) در ناحیه اویمیاکن جمهوری ساخا، روسیه مستقر است. این منطقه در ارتفاعات یانا-اویمیاکون واقع شده و در امتداد رودخانه ایندیگیرکا، 30 کیلومتر (19 مایل) شمال غربی تومتور در جاده بزرگ کولیما واقع شده است. اویمیاکون به عنوان سردترین محل سکونت انسان در تاریخ ثبت شده است، با میانگین دمای زمستانی حدود 50- درجه سانتیگراد (-58 درجه فارنهایت).

تجربه یک زندگی منحصر به فرد: اسرار اویمیاکن، سردترین منطقه قابل سکونت

نام این حوزه از رودخانه اویمیاکون گرفته شده است، که بر اساس گزارش‌ها، نام آن از کلمه ایون خیوم گرفته شده که به معنای "لکه آب منجمد نشده؛ جایی که ماهی‌ها در آن زمستان می‌گذرند" است. با این حال، منبع دیگری بیان می‌کند که کلمه حتی هیوم (هِجوم؛ خیوم ممکن است غلط املایی باشد)، به معنای "دریاچه یخ‌زده" است و ممکن است نام خود را از آنجا گرفته باشد.

اویمیاکن دارای دو دره اصلی در نزدیکی خود است. این دره‌ها باد را به داخل شهر می‌کشند و آب و هوایی با سرمای بیشتر ایجاد می‌کنند. دماها در این منطقه در اکثر فصول سال بسیار پایین است و اغلب در بهار و پاییز برف می‌بارد. به‌رغم اینکه در تابستان و زمستان به دلیل ویژگی‌های سیبری، برف بیشتری نمی‌افتد، اما دما به‌طور معمول بالای صفر درجه سانتیگراد (32 درجه فارنهایت) است. اگر دما به کمتر از 55- درجه سانتیگراد (67- درجه فارنهایت) برسد، مدارس تعطیل می‌شوند.

تاریخ و دین مردم اویمیاکن سردترین منطقه قابل سکونت
در طول جنگ جهانی دوم، یک فرودگاه در منطقه ALSIB برای مسیر هوایی آلاسکا-سیبری ساخته شد که برای حمل هواپیماهای Lend-Lease آمریکایی به جبهه شرقی مورد استفاده قرار می‌گرفت.



اویمیاکن در نزدیکی جاده تاریخی استخوان‌ها واقع شده است.



در چند دهه گذشته، جمعیت اویمیاکن به طور چشم‌گیری کاهش یافته است. تعداد ساکنان این روستا تقریباً 2500 نفر بود، اما تا سال 2018 به کمتر از 900 نفر کاهش یافته است.

اقتصاد محلی اکثراً بر روی تجارت خز و ماهیگیری در یخ تمرکز دارد.





اغلب ساکنان اویمیاکن یا مسیحی ارتدکس یا افراد غیر مذهبی هستند. همچنین، جوامع آیی و شمنیسم نیز در این منطقه حضور دارند.

اقلیم منطقه اویمیاکن
اویمیاکن با ویژگی‌های آب و هوای شدید نیمه‌قطبی (دسته‌بندی آب و هوای Köppen Dfd) شناخته می‌شود. این شهر همچنین یکی از مناطقی است که به عنوان یکی از سردترین نقاط شمالی زمین محسوب می‌شود، دیگرین هم شهر Verkhoyansk است که در فاصله 629 کیلومتری (391 مایلی) درخشان است.



ایستگاه هواشناسی در دره‌ای بین Oymyakon و Tomtor واقع شده است. این ایستگاه در ارتفاع 750 متری (2460 فوت) از سطح دریا قرار دارد و کوه‌های اطراف با ارتفاع 1100 متری (3600 فوت) باعث تجمع هوای سرد در دره می‌شود. به عبارت دیگر، تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که با افزایش ارتفاع، دما در زمستان در این منطقه افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که ممکن است به 10 درجه سانتیگراد (18 درجه فارنهایت) برسد. زمین در این منطقه برای همیشه یخ زده است (یخ‌زدگی مداوم).



یک بنای یادبود در اطراف میدان شهر برپا شده است که به یاد یک روز خاص در ژانویه 1924 با دمای -71.2 درجه سانتیگراد (-96.2 درجه فارنهایت) می‌افتد. این واقعیت در برنامه استرالیایی 60 Minutes در یک مستند در سال 2012 به تصویب رسید. در تاریخ 6 فوریه 1933، دمای -67.7 درجه سانتیگراد (-89.9 درجه فارنهایت) در ایستگاه هواشناسی اویمیاکن ثبت شد. این تقریباً سردترین دمای رسمی ثبت شده در نیمکره شمالی بود. Oymyakon و Verkhoyansk دو مکان دائمی در جهان هستند که دمای زیر 60- درجه سانتیگراد (76- درجه فارنهایت) را برای هر روز در ژانویه به ثبت می‌آورند. در مقابل، جولای ماهی است که هر روز دمایی بالاتر از 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) دارد.



اگرچه زمستان‌های اویمیاکن طولانی و بسیار سرد هستند، تابستان‌ها معتدل تا گرم، گاهی گرم، با شب‌های تابستانی خنک تا سرد می‌باشند. گرم‌ترین ماه در اویمیاکن با میانگین دمای 19.3 درجه سانتیگراد (66.7 درجه فارنهایت) در ژوئیه 2022 بوده است. در ژوئن، ژوئیه و آگوست دما همیشه بیش از 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) نیست. در 7 ژوئیه 2022، گرم‌ترین شب با حداقل دمای 18.6 درجه سانتیگراد (65.5 درجه فارنهایت) ثبت شد. در 28 ژوئیه 2010،اویمیاکن دمای بالای 34.6 درجه سانتیگراد (94.3 درجه فارنهایت) را ثبت کرد. این دما باعث ایجاد دامنه دمایی بی‌نظیری به ارتفاع 105.8 درجه سانتیگراد (190.4 درجه فارنهایت) شد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها