آخرین اخبار
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
بازدید:۶۵۸
صد آنلاین | جزیره هرمز همچون نگین زیبایی در دل خاورمیانه می‌درخشد. این جزیره با ۴۲ کیلومتر مربع وسعت از جا‌های دیدنی استان هرمزگان است و در کنار تنگه هرمز قرار دارد. هرمز جزیره‌ای بیضی شکل است و با بندرعباس هشت کیلومتر فاصله دارد. جزیره هرمز با ۶،۰۰۰ نفر جمعیت از توابع شهرستان قشم محسوب می‌شود. این جزیره با طبیعت ناب و زیبای خود گزینه مناسبی برای سفر به شمار می‌رود.
کد خبر : ۷۰۳۰۱

به گزارش صد آنلاین ، جزیره هرمز همچون نگین زیبایی در دل خاورمیانه می‌درخشد. این جزیره با ۴۲ کیلومتر مربع وسعت از جا‌های دیدنی استان هرمزگان است و در کنار تنگه هرمز قرار دارد. هرمز جزیره‌ای بیضی شکل است و با بندرعباس هشت کیلومتر فاصله دارد. جزیره هرمز با ۶،۰۰۰ نفر جمعیت از توابع شهرستان قشم محسوب می‌شود. این جزیره با طبیعت ناب و زیبای خود گزینه مناسبی برای سفر به شمار می‌رود.

 

 

 

 


جزیره تاریخی هرمز

 

 

فرش خاکی زیبا

 

فرش خاکی هرمز

جزیره رنگارنگ هرمز دیدنی‌های بسیاری دارد و هر گردشگری را محسور خود می‌کند. طبیعت آرام و به دور از آلودگی‌های صوتی، از ویژگی‌های مهم هرمز است، البته ویژگی نمکی بودن و جذب اصوات توسط نمک، به بروز این حالت کمک شایانی کرده است. در این جزیره گوش فرا دادن به نوای موج‌های ساحل و موسیقی محلی نی و تنبک، روح انسان را به آرامش می‌رساند.
سایت ساحل فرش خاکی هرمز در بخش غربی جزیره واقع شده است. خاک هرمز به رنگ‌های مختلفی است و هر رنگ، طیف‌های گوناگونی از روشن تا تیره را شامل می‌شود. همین ویژگی سبب شکل‌گیری ایده فرش خاکی هرمز شد. این رنگ‌ها در کنار هم و با طراحی نقوش فرش مانند، جلوه دو چندان پیدا می‌کنند.

استفاده از نماد‌های اصیل و بومی جزیره هرمز، کشور ایران و دغده‌های انسانی و بشر دوستانه، شاخصه‌هایی هستند که فرش خاکی را ارزشمند‌تر کرده‌اند. فرش خاکی هرمز این مفاهیم را در ابعاد بزرگ به نمایش گذاشت و زمینه را برای بیان آن‌ها فراهم کرد.
از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ طی هفت دوره، فرش خاکی توسط جمعی از هنرمندان در یکی از سواحل جزیره هرمز اجرا شد. در این رویداد هنرمندان بومی با خاک‌های رنگی موجود در جزیره، طرح فرش خاکی را بر ساحل گستراندند.
فرش خاکی هرمز در واقع یک نماد از تاریخ و تمدن ۱۰۰۰ ساله جزیره بی‌نظیر هرمز بود. در طراحی فرش خاکی هرمز از نقوش مختلف گیاهان، حیوانات و هندسی استفاده می‌کردند. این فرش خاکی طی دوره‌های مختلف اجرای خود، تاریخ هرمز را حکایت کرد و آن‌ها را با استفاده از نمادها، به شکلی هنرمندانه به رخ کشید.

در طراحی فرش خاکی هرمز از اسطوره‌های هرمزگان و اشعار عمر خیام، الگوبرداری می‌کردند. در میان نقوش این فرش تصویری از لاک‌پشت پوزه عقابی، جبیر، نقوش پوشاک زنان هرمز، تصاویری از قلعه پرتغالی‌ها و نماد موسیقی بومی و ساز‌های محلی خودنمایی می‌کردند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها