آخرین اخبار
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
سه عنصر اصلی برای تحقق حکمرانی قرآن در جامعه از دیدگاه امام سجاد علیه السلام
بازدید:۵۸۲
صد آنلاین | با حضور اعضای شورای راهبردی و جمعی از فرهیختگان و کارشناسان حوزه علمیه ، نشست تخصصی با سخنرانی حجت الاسلام نوراللهیان پیرامون حکمرانی قرآنی از منظر امام سجاد علیه السلام برگزار شد .
کد خبر : ۵۹۵۰

به گزارش صد آنلاین ، حجت الاسلام نوراللهیان گفت : در حکمرانی از منظر امام سجاد علیه السلام سه عنصر وجود دارد . 

امام، مأموم و معرفت 


حضرت امام سجاد علیه السلام درمیان ادعیه و با زبان ادعیه این مفاهیم رابه مخاطبان منتقل می نمود از آن جمله فرازی است که امام در ضمن آن، استمرار زمانی نصب الهی امام و هدایتگری مستمر امام را در میان بندگان مطرح فرموده اند:


اللَّهُمَّ إِنَّکَ أَیَّدْتَ دِینَکَ فِی کُلِّ أَوَانٍ بِإِمَامٍ أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِکَ، وَ مَنَاراً فِی بِلَادِکَ بَعْدَ أَنْ وَصَلْتَ حَبْلَهُ بِحَبْلِکَ، وَ جَعَلْتَهُ الذَّرِیعَةَ إِلَى رِضْوَانِکَ، وَ افْتَرَضْتَ طَاعَتَهُ، وَ حَذَّرْتَ مَعْصِیَتَهُ، وَ أَمَرْتَ بِامْتِثَالِ أَوَامِرِهِ، وَ الِانْتِهَاءِ عِنْدَ نَهْیِهِ، وَ أَلَّا یَتَقَدَّمَهُ مُتَقَدِّمٌ، وَ لَا یَتَأَخَّرَ عَنْهُ مُتَأَخِّرٌ فَهُوَ عِصْمَةُ اللَّائِذِینَ، وَ کَهْفُ الْمُؤْمِنِینَ وَ عُرْوَةُ الْمُتَمَسِّکِینَ، وَ بَهَاءُ الْعَالَمِینَ.


بار خدایا تو دین خود (اسلام) را در هر زمان و روزگاری به وسیله امام و پیشوایی (یکی از ائمه معصومین(ع)) که او را برای (گمراهان) بندگانت علامت(راهنما) و در شهرهایت نشانه (راه حق) بر پا داشته ای، تأیید و کمک کرده ای پس از آنکه پیمان (دوستی) آن امام را به پیمان (بدوستی) خود پیوسته، و او را سبب خوشنودی (افاضه رحمت) خویش گردانیده ای، و طاعت و فرمانبری از او را واجب نموده، و از فرمان نبردن از او ترسانیده ای، و به فرمانبری فرمان هایش، و باز ایستادن از نهی و بازداشتنش، و به این که کسی از او پیشی نگیرد( جز پیروی از فرمان او از پیش خود کاری نکند) و از او واپس نماند ( خلاف فرمانش قدمی بر ندارد) فرمان داده ای، پس او است نگهدار پناهندگان (بخود از واقع شدن در یکی از دو طرف افراط و تفریط) و پناه اهل ایمان ( در رهایی از تاریکی های نادانی و شبهات) و دستاویز چنگ زدگان ( از کیفرها) و جمال و نیکویی جهانیان (زیرا به راهنمایی و روش او ترازوی عدل و داد در بین مردم بر اثر می گردد.»).

 

پس امام و رهبر جامعه قلب های مردم را روشن و نورانی می کند و موجب هدایت آنان می شود می توان گفت که اگر امام نباشد اجزای جامعه و نظام جامعه حفظ و هدایت نخواهد شد.


در فراز دیگر امام سجاد علیه السلام اشاره به قرآن به عنوان منبع وحیانی حکمرانی نمود:
اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَنْزَلْتَهُ عَلَى نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ- مُجْمَلًا، وَ أَلْهَمْتَهُ عِلْمَ عَجَائِبِهِ مُكَمَّلًا، وَ وَرَّثْتَنَا عِلْمَهُ مُفَسَّراً، وَ فَضَّلْتَنَا عَلَى مَنْ جَهِلَ عِلْمَهُ، وَ قَوَّيْتَنَا عَلَيْهِ لِتَرْفَعَنَا فَوْقَ مَنْ لَمْ يُطِقْ حَمْلَهُ


بارالها تو قرآن را بر پیامبرت محمد - که درود تو بر او و خاندانش باد - مجمل و سربسته نازل کردی، و دانش عجایبش را به طور کامل به او الهام فرمودی، و علم آن را با تفسیرش به ما به ارث دادی، و ما را بر آنان که از آن بی‌خبرند ترجیح دادی، و قدرت آگاهی بر آن را به ما مرحمت فرمودی تا ما را بر کسانی که توانایی فهم مفاهیم آن را ندارند برتری دهی.


در ادامه در فرازی دیگر امام سجاد علیه السلام شرط دیگر حکمرانی اسلامی و قرآنی را فرمانبرداری مأموم دانسته و در فراز دعا به آن اشاره می نماید:


بار خدایا تورا در هر زمان دین خود را به پیشوایی یاری بخشیده ای... رشته پیمان و به رشته پیمان خویش پیوسته ای و او را وسیله خشنودی خویش گردانیده و اطاعت وی را واجب ساخته و مردمان را از سرکشی در برابرش برحذر داشته و مقرر فرموده ای که به هرچه فرمان می دهد اطاعت نمایند و از هرچه باز می دارد خودداری ورزند و هیچ کس بر وی پیشی نجوید و کسی از وی واپس نماند.

 

در ادامه اضافه نمود که یکی از وظایف مهم امام و هدفش به فعلیت رساندن استعدادهای خدادادی انسان هاست از این رو از خداوند حالی را طلب می کند که به واسطه آن بتواند کاستی ها را نادیده گرفته و به احسن وجد با بندگان خدا تعامل سازنده و تربیتی داشته باشد.


وعنصر دیگر حکمرانی اسلامی و قرآنی را ایشان تبعیت مأمومین از احکام و معارف الهی دانستند و با اشاره به مراتب ولایت اظهار نمودند که گاهی انسان فقط به زبان، ولایت را می پذیرد.


اما اعمالش هیچ شباهتی به ولی او ندارد درصورتیکه اگر ولایت را به جان و دل قبول کند و در همه شئون زندگی از او الگو برداری کند نور ولایت در تمام وجودش و زندگی اش نمایان می شود و با آن نور به سوی حق هدایت می گردد.


ودر فراز هایی دیگر دعای- 27 صحیفه سجادیه – اصول مهم پاسداری از حکمرانی اسلامی را امام (ع) در قالب دعا تعلیم فرموده است که به آنها اشاره نمودند.

 

کانون تربینی صحیفه سجادیه تشکیل می شود 

سه عنصر اصلی برای تحقق حکمرانی قرآن در جامعه از دیدگاه امام سجاد علیه السلام

 

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حسین زاده دبیرکل بنیاد قرآن از تشکیل کانون تربیتی صحیفه سجادیه خبر داد .

 

همچنین در پایان این جلسه از کتاب ترجمه صحیفه سجادیه  استاد دکتر اصفر برزی رونمایی شد .

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها