به گزارش صد انلاین ، آنی بادالیان، سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان روز گذشته گفت: ایروان با ایده روسیه برای کنترل خطوط حملونقل جمهوری آذربایجان و نخجوان و عبور از جنوب ارمنستان موافق نیست.
این مقام ارمنی در واکنش به اظهارات روز پنجشنبه ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، این نظر را بیان کرد.
زاخارووا در جریان سخنرانی خود به توافقنامه امضا شده در سال 2020 بین ارمنستان و آذربایجان با مشارکت روسیه اشاره کرد و گفت: نیروهای مرزی روسیه خطوط مواصلاتی آذربایجان و نخجوان را که از ارمنستان عبور میکند، کنترل خواهند کرد.
در ماده 9 بیانیه آتشبس آمده است که مرزبانان روسی مستقر در ارمنستان، تردد افراد، وسایل نقلیه و کالاها را به نخجوان و از نخجوان کنترل خواهند کرد.
واهان کوستانیان، معاون وزیر امور خارجه ارمنستان در اوایل سال جاری گفت که این به روسها فرصت میدهد که بر حملونقل تجاری نظارت کنند، نه از آن محافظت کنند.
گزارشها حاکی از آن است که دولت آذربایجان خواستار عدم کنترل خط ویژه حملونقل به نخجوان توسط ارمنستان شده اما ایروان بارها این موضوع را رد کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، مباحثه تلخ جدیدی را بین این دو متحد که به طور فزایندهای از یکدیگر دور میشوند، آغاز کرد. او ظاهراً ایروان را به دلیل شکست توافقات با میانجیگری روسیه برای باز کردن مرز ارمنستان و آذربایجان برای سفر و تجارت مقصر دانست.
زاخارووا خاطرنشان کرد: کارگروه روسیه، ارمنستان و آذربایجان در حداقل 12 نشستی که در مسکو برگزار شد، به آمادهسازی تمام جنبههای عملی روابط حملونقل نزدیک بود. با این حال، این روند تکمیل نشده زیرا ارمنستان اراده سیاسی برای انجام آن را ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان با اشاره به پروژه «چهارراه صلح» ایروان گفت: اصل مهم در اینجا کنترل در گمرکات و نقاط مرزی توسط نهادهای دولتی ارمنستان در صورت باز شدن خطوط حملونقل منطقهای است.
بادالیان خاطرنشان کرد: ارمنستان هرگز با هیچ ایدهای که حاکمیت خود را در سندی محدود میکند موافقت نکرده و هیچ کنترلی توسط کشور ثالث نمیتواند بر هیچ بخشی از قلمرو مستقل ارمنستان برقرار شود.
وی افزود: یگان ویژهای در سرویس امنیت ملی ارمنستان ایجاد شد تا از حملونقل ایمن افراد و کالا در خاک ارمنستان اطمینان حاصل شود.
علیاف: ارمنستان یک اشتباه بزرگ مرتکب شد
همزمان باکو تلاشها برای احیای روابط بین بخش اصلی آذربایجان و منطقه نخجوان با تهران را مورد بحث و بررسی قرار داد.
به این ترتیب روسای جمهوری آذربایجان و ایران که روز پنجشنبه در چارچوب اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی در ازبکستان با یکدیگر دیدار کردند، پیامهای مثبتی درباره روابط حملونقل دو کشور ارائه کردند.
الهام علیاف رئیسجمهور آذربایجان توافق اخیر در مورد خط حملونقل آذربایجان و نخجوان را از طریق ایران به عنوان یک پروژه با چشمانداز بزرگ توصیف کرد.
با این حال، وی گفت که طرف ارمنی مرتکب «اشتباه بزرگ» شد که اجازه نداد همان خط مسیر از خاک خود عبور کند.
علیاف خاطرنشان کرد که دو جاده ترابری جدید در دست ساخت بین جمهوری آذربایجان و ایران بخشی از کریدور حملونقل شمال-جنوب خواهد بود و به تقویت روابط برادرانه ایران و آذربایجان کمک خواهد کرد.
ابراهیم رئیسی رئیسجمهور ایران گفت: همکاری دو کشور در زمینه حملونقل در راستای منافع دو کشور است.
علیاف و رئیسی در این دیدار خاطرنشان کردند که تلاش کشورهای غیر منطقهای برای برهم زدن روابط ایران و آذربایجان بینتیجه مانده است.
وی تأکید کرد: من مطمئن هستم که حتی اکنون نیز دشمنان ما به اهداف خود نخواهند رسید. ایران و آذربایجان با موفقیت به همکاری و تقویت روابط ادامه خواهند داد.
در اطلاعات منتشر شده از سوی سایت ریاست جمهوری آذربایجان، هیچ بحثی در خصوص ادامه جنگ اسرائیل و حماس در چارچوب دیدار روسای جمهور دو کشور ذکر نشده است.
گفتنی است، در اوایل دهه 1990، درگیری قرهباغ باعث درگیری بین آذربایجان و ارمنستان شد. منطقه قرهباغ آذربایجان و 7 ناحیه اطراف آن اشغال شد. در نتیجه جنگ 44 روزه در سال 2020، باکو کنترل آن 7 ناحیه و بخشی از قرهباغ را به دست گرفت. یک نیروی حافظ صلح روسیه در منطقه مستقر شده است.
باکو در روزهای 19 تا 20 سپتامبر سال جاری «اقدامات ضد تروریستی محلی» را در قرهباغ اعلام کرد. ایروان این اقدام را «پاکسازی قومی» و «تجاوز» ارزیابی کرد. در 20 سپتامبر، جداییطلبان قرهباغ گفتند که با شرایط باکو موافقت کردهاند. بعدها مهاجرت جمعیت ارمنی از قرهباغ به ارمنستان آغاز شد.
در 28 سپتامبر، جمهوری خودخوانده قرهباغ اعلام کرد که فعالیت خود را متوقف میکند. بسیاری از رهبران این جمهوری جداییطلب بازداشت و به باکو آورده شدند.
4461/ی