۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
این سبزی مجهز به ویتامین k
بازدید:۳۳۸
صد آنلاین | طبق مطالعات احتمال ابتلا به محدودیت یا ناتوانی حرکتی در افراد سالمندی که ویتامین K در گردش پایینی دارند، بیش از سایرین است. سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم کیل و بروکلی و برخی از محصولات لبنی منابع غنی ویتامین K محسوب می‌شوند.
کد خبر : ۴۲۷۳۶

به گزارش صد آنلاین بر اساس تحقیقاتی که محققان مرکز پژوهشی ژان مایر -Jean Mayer- انجام داده اند، پایین بودن میزان «ویتامین k» باعث افزایش خطر ابتلا به محدودیت‌های حرکتی و ناتوانی در افراد مسن می‌شود. طبق این مطالعات ویتامین K به عنوان عاملی برای حفظ تحرک و استقلال در سنین بالاتر محسوب می‌شود.

 

 

در این تحقیقات با استفاده از اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت ۶۳۵ مرد و ۶۸۸ زن ۷۰ تا ۷۹ ساله، دو شاخص زیستی شامل میزان ویتامین K در جریان خون –فیلوکینون- و یکی از معیار‌های کارکردی ویتامین K موسوم به پلاسما ucMGP که وضعیت ویتامین K بدن را نشان می‌دهند، مورد مطالعه قرار گرفته اند. با انجام این مطالعات مشخص شد احتمال ابتلا به محدودیت یا ناتوانی حرکتی در افراد سالمندی که ویتامین K در گردش پایینی دارند، بیش از سایرین است. همچنین با بررسی شاخص دوم مشخص شد این شاخص ارتباط خاصی با محدودیت و ناتوانی حرکتی ندارد.

 

 

به گفته محققان شاخص‌های زیستی تحت تاثیر عوامل شناخته شده و ناشناخته متعددی قرار دارند و برای درک صحیح مکانیزم ارتباطی شاخص‌های زیستی و ویتامین K و همچنین نقش آن‌ها در قابلیت‌های حرکتی، انجام تحقیقات بیشتر ضروری است.

 

 

به نقل از «ساینس دیلی»، شاخص ویتامین K در گردش، میزان ویتامین دریافتی از رژیم غذایی را نشان می‌دهد. سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم کیل و بروکلی و برخی از محصولات لبنی منابع غنی ویتامین K محسوب می‌شوند. یک لیوان اسفناج خام، ۱۴۵ میکروگرم ویتامین K ۱ به بدن می‌رساند که معادل ۱۸۱ درصد از نیاز روزانه یک فرد بالغ است. همچنین یک لیوان کلم کالی ۱۱۳ میکروگرم یا ۱۱۴ درصد و یک لیوان بروکلی خرد و پخته شده ۱۱۰ میکروگرم معادل ۱۳۸ درصد از نیاز روزانه را تأمین می‌کند.

 

 

با توجه به افزایش جمعیت افراد سالخورده، درک عوامل ریسک مختلف که بر قابلیت‌های حرکتی و ناتوانی این افراد موثر است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها