آخرین اخبار
۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
این زنان در معرض افسردگی و آلزایمر
بازدید:۲۸۲
صد آنلاین | یافته های جدید محققان نشان می دهد زنانی که در دوره یائسگی علائم زیادی از یائسگی به ویژه افسردگی و اختلال عملکرد جنسی را نشان می دهند بیشتر در معرض خطر مشکلات حافظه قرار دارند.
کد خبر : ۴۱۱۶۲

به گزارش صد آنلاین ، دوران یائسگی علائم مختلفی دارد که همه زنان در این دوره تجربه مشابهی ندارند. برخی افراد  گر گرفتگی های مکرر را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر واکنش های احساسی شدیدتری دارند.

 

 

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد زنانی که علائم یائسگی مانند افسردگی و اختلال عملکرد جنسی دارند، بیشتر در معرض مشکلات حافظه هستند. سایر مسائل شناختی بر مهارت های زبان و توجه متمرکز بود.

 

 

این پروژه تحقیقاتی تأثیر علائم یائسگی را بر عملکرد شناختی برجسته می کند و ارتباط بین علائم افسردگی شدید و اختلالات جنسی، به ویژه با عملکرد شناختی را نشان می دهد. اختلالات خلقی در دوران گذار یائسگی رایج است و می تواند بر حافظه و عملکرد جنسی تأثیر بگذارد.

 

 

دکتر استفانی فاوبیون (Stephanie Faubion)، پزشک کلینیک سلامت زنان در کلینیک مایو و پزشکی و مدیر انجمن یائسگی آمریکای شمالی در این رابطه می گوید: این یافته ها بر اهمیت ارزیابی زنان از نظر علائم یائسگی و ارائه درمان مناسب، در صورت نیاز، از جمله درمان افسردگی و اختلال عملکرد جنسی تأکید می کند. 

 

 

پژوهشگران این تحقیق، عملکرد شناختی ۴۰۴ زن بین ۴۰ تا ۶۵ سال را که تحت هورمون درمانی قرار نمی‌ گرفتند، دنبال کردند. همه زنان علائم یائسگی را از خفیف تا شدید گزارش کردند. محققان ۲۱ علامت مختلف یائسگی و چگونگی تأثیر آنها بر عملکرد شناختی را با استفاده از آزمون آزمون وضعیت ذهنی کوچک (Mini-Mental State) بررسی کردند.  این تیم عملکرد شناختی را به پنج حوزه: جهت گیری، ثبت، توجه، یادآوری و مهارت های زبانی - فضایی تقسیم کرد.

 

 

یافته ها نشان می دهد که زنان با علائم شدید یائسگی نسبت به زنان دارای علائم خفیف، اختلالات شناختی بیشتری در ثبت، توجه، یادآوری و مهارت های زبانی - فضایی داشتند. بنابراین می توان گفت یائسگی شدید منجر به اختلال مغزی می شود. 

 

 

در حالی که مطالعات دیگر ارتباط بین علائم وازوموتور و عملکرد شناختی را مشاهده کرده‌اند، این مطالعه چنین نبود. با این حال، این تیم متوجه شد زنانی که افسردگی و اختلال عملکرد جنسی را تجربه کرده‌اند، بیشتر از سایرین در معرض آسیب‌هایی در عملکرد شناختی هستند.

 

 

تقریبا نیمی از زنان در یائسگی زودرس، اضطراب و افسردگی را تجربه کردند. به گزارش سیناپرس، حدود ۶۰ درصد از زنان در اواخر یائسگی علائم بیشتری از افسردگی، اختلال عملکرد جنسی، خستگی و مشکلات خواب را گزارش کردند.

 

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره در یائسگی (Menopause)، مجله انجمن یائسگی آمریکای شمالی منتشر شده و برای علاقمندان در دسترس است. 

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها