آخرین اخبار
۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
بازدید:۲۹۹
صد آنلاین | بیست و یکمین دوره‌ آموزشی تشکیلاتی جهاداکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‎‌های سراسر کشور در مشهد مقدس برگزار شد.
کد خبر : ۳۵۳۱

 بیست و یکمین دوره‌ی آموزشی تشکیلاتی جهاداکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‎‌های سراسر کشور در مشهد مقدس برگزار شد.

بر این اساس  بیست و یکمین دوره‌ی آموزشی تشکیلاتی جهاداکبر با شعار «نقش آفرینی دانشجوی آرمان خواه، احیای حکمرانی عالمانه، تحقق همدلی ملی» 21 الی 28 بهمن ماه 1401 در شهر مشهد مقدس برگزار شد که در ادامه به جزئیات و اهم مطالب مطرح شده در این نشست پرداخته ایم.

 عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و عضو حقوقدان شورای نگهبان در نشست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور گفت: حکمرانی عالمانه از ویژگی‌های حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران است. وقتی از حکمرانی سخن گفته می‌شود، عده‌ای بحث نظام مدیریت کلان کشور را مدنظر قرار داده و با مبانی عرفی تلاش می‌کنند حکمرانی همه کشورها و جوامع را از یک سنخ معرفی کنند؛ درحالی‌که در نظام جمهوری اسلامی، حکمرانی بر مبنای الهی و دینی می‌باشد و از ابتدای انقلاب نیز شعار مردم استقلال و آزادی و حکومت اسلامی بوده که این عمده تفاوت حکمرانی ما با حکمرانی سایر کشورهای دنیاست.

 

 

کدخدایی: وجه تمایز نظام حکمرانی ما با سایر کشورها اصل ولایت فقیه است

کدخدایی با بیان اینکه در زمان طاغوت آزادی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: محمدرضا شاه با اتکاء به آمریکا و کشورهای غربی، تلاش می‌کرد جایگاه خود را استحکام بخشد، غافل از اینکه آنها تا زمانی‌که منافع خودشان تامین می‌شد از شاه حمایت می‌کردند. وقتی هم که مردم ایران او را فراری دادند، همه دیدند که هیچ کشوری او را نپذیرفت و حتی آمریکا او را بیرون انداخت.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به وجوه متمایز ساختار نظام جمهوری اسلامی با سایر نظام‌های سیاسی دنیا خاطرنشان کرد: بحث ولایت فقیه و نقش ولایت فقیه در قانون اساسی، مهمترین ویژگی نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ از ابتدای انقلاب فتنه‌ها و غائله‌های بسیاری داشتیم، غائله منافقین، جنگ تحمیلی که همه دنیا پشت سر صدام بودند، تحریم‌ها و فتنه‌های مختلف از جمله فتنه 88 و اغتشاشات اخیر، دیدید که نقش رهبری و ولی فقیه تا چه اندازه سترگ، بزرگ و عظیم است و می‌تواند در این مواقع که فتنه ایجاد شده، این کشتی را به سلامت به ساحل امن برساند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی: وظیفه جریان انقلابی تبیین دستاوردهای انقلاب است

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز در بیست و یکمین دوره جهاد اکبر گفت: باید مراقب دوقطبی شدن فضای دانشگاه باشید و عنصر نقش‌آفرینی در میدان، به عنوان وظیفه و تکلیف اصلی باید راهبرد همه‌ی ما باشد. میدان دانشگاه را نباید از دست بدهیم و این سنگر، سنگری برای دفاع است. این میدان را نباید رها کنیم و به سمت میدان‌های دیگر برویم و فضای دانشگاه را فراموش کنیم

وی افزود: اولویت اول ما در حال حاضر فضای دانشگاه است و باید برای اصلاح و مدیریت این فضا تمام تلاش خود را بکنیم. ما باید تکلیف خود را در لحظه تشخیص دهیم؛ مثل شهید چمران که در سال‌های مختلف زندگی خود در عرصه‌های گوناگون حضور داشتند و بنا به تکالیف خود تمام تلاش خود را به کار می‌گرفتند. از ابتدا فضای دانشگاه‌ها نشان‌دهنده نگرانی‌هایی که اتفاق خواهد افتاد بود که نتیجه را در این ماه‌های اخیر دیدیم.

 

 

 رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: وظیفه جریان انقلابی تبیین منطقی و قاعده‌مند دستاوردهای انقلاب است که لازمه‌ی آن کار علمی است. درخصوص گذشته ذکر کردند اگر ما بر تاریخ مسلط نباشیم؛ اشتباه برای ما روایت می‌کنند.  فضای مجازی دست دشمن هست و ما باید تمام تلاش را در جهت حضور داشته باشیم؛ اما فضای حقیقی باید دست جریان انقلابی باشد. باید پای ارزش‌های انقلاب منطقی، اصولی و محکم بمانید و پای دفاع از آرمان‌ها بایستید.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها ممکن است دشمن برای زمان اردیبهشت‌ماه هم برنامه داشته باشد، دانشگاه‌ها را متشنج کند و دانشجوی انقلابی باید محیط دانشگاه را به محیط آزاداندیشی، عقلانیت، انقلابی‌گری، مطالبه‌گری و طرح گفتمان‌های مختلف بدون فرصت دادن به افراد سوء‌استفاده‌گر از محیط تبدیل کند.

رحیم پور ازغدی: واقعی‌ترین دموکراسی جهانی، جمهوری اسلامی است

رحیم پور ازغدی در بیست و یکمین اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر گفت: دانشجوی مسلمان و مومن رسالتی دارد که بر اساس آن باید اشکالات جامعه‌ی اسلامی خود را از نظر علمی دقیق بررسی کند و آن‌ها را برطرف نماید. دانشجوی مسلمان باید خود را از نظر دانش تاریخی، سیاسی و مذهبی سریع‌تر از دشمن تقویت نماید تا در عرصه‌ی انقلاب شکست نخورد، اگر این انقلاب شکست بخورد، تقصیر دانشجوی ناکارآمد است. وظیفه‌ای که دانشجوی دهه‌ پنجم بر عهده‌اش هست بسیار سخت و پیچیده است.

 

 

رحیم پور ازغدی ادامه داد: دانشجو در فضای مجازی باید حضور داشته باشد، اما تحت تأثیر جنگ رسانه‌ای دروغین قرار نگیرد. این انقلاب نقاط ضعف و قوتی دارد که دانشجویان متعهد و انقلابی می‌توانند آن را حل و یا در مسیر درست از آن‌ها استفاده کنند. نقاط ضعف انقلاب اسلامی در مدیریت سازمانی و مناسبات اجتماعی بیشتر بروز پیدا می‌کند. جوان هدفمند انقلابی نقاط مثبت را باید حفظ و تقویت کند و هم‌چنین اشکالات را با روش علمی مناسبی برطرف نماید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشجوی مسلمان در مسیر حرکت خود افزون بر دنیا‌سازی به آخرت باوری خود توجه نماید. جوان متعهد دغدغه‌مند برای تعمیق مطالعات فکری و دینی خود باید تلاش وافری داشته باشد تا بتواند خود را در این مسیر محفاظت نماید. در جهانی که همه‌ی کشورها بر نظام دموکراسی و جمهوری استوار است، واقعی‌ترین دموکراسی جهانی، جمهوری اسلامی است. این جمهوری اسلامی است که در تمام جهان نمونه‌ دیگری ندارد.

مرادی:کارکرد اصلی جریانات دانشجویی آرمان‌گرایی و مطالبه‌گری است

 پیام مرادی ادوار اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان سراسر کشور نیز در همایش سیاسی جهاد اکبر گفت: ما انجمن را به دو شکل تعریف می‌کنیم؛ گاهی انجمن را به عنوان تشکل مطرح می‌کنیم و گاهی هم در جریان دانشجویی مطرح می‌شود. اول؛ تشکل مبتنی بر فعالیت گروهی است. دوم؛ در تشکل نظم از پیش تعیین شده وجود دارد. سوم؛ در یک تشکل اصالت بر تصمیم جمعی است. هر وقت این عناصر در هر تشکلی بیشتر باشد؛ آن تشکل قوی‌تر است.

 

 

وی در رابطه با کارکردهای یک تشکل عنوان کرد: تربیت فردی و تمرین کار گروهی جزء آن است و سه مورد در تفاوت کیفیت زندگی افراد و موفقیت و عدم آن اثر دارد: استعداد فردی، توانمندی ذاتی و شرایط محیطی. مهارت‌های فردی مثل: حل مسئله،اقناع دیگران، گفت‌وگو، تحمل دیگران، یادداشت‌نویسی، مطالعه، کنترل هیجانات، برنامه‌ریزی و … ‌. بخش اول کمتر مورد کنترل شماست. بخش دوم تا حدودی تحت کنترل و بخش آخر هم کاملا تحت کنترل شماست.

مرادی تاکید کرد: کارکرد اصلی جریانات دانشجویی آرمان‌گرایی و مطالبه‌گری است. همه‌ی انسان‌ها ذاتا و فطرتا آرمان‌دوست هستند و فقر آزار‌دهنده است، چون همه‌ی انسان‌ها روحیه‌ی آرمانی دارند. عدالت و آزادی را دوست دارند. گرایش به آرمان‌ها به معنای این است که انسان آرمان‌دوستی که در قالب جریان اجتماعی فعالیت می‌کند؛ انسان آرمان‌گرایی می‌شود. بخشی از عوامل محیطی و فردی را در قالب جریان دانشجویی می‌توان بهبود بخشید. تشکیلات انسان‌هایی مسئولیت‌پذیر و توانمند می‌سازد که بی‌تفاوت نیستند و بار تحولات بزرگ اجتماعی را به دوش می‌کشند.

پایان پیام/

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها