آخرین اخبار
۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
سلامت استخوان ، دوری از سرطان و قند خون و چربی با کلسیم
بازدید:۵۵۰
صد آنلاین | کلسیم، فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن است. بدن ما برای ساخت و حفظ استخوان‌های قوی و انجام بسیاری از وظایف مهم به کلسیم نیاز دارد.
کد خبر : ۲۸۷۳۷

به گزارش صد آنلاین ، در اینجا به چندین نمونه از تاثیرات کلسیم بر سلامتی اشاره می‌کنیم:

سلامت استخوان در سالمندان

حدودا پس از ۳۰ سالگی، استخوان‌ها به آرامی کلسیم خود را از دست می‌دهند. در میانسالی، کاهش تراکم استخوان سرعت می‌گیرد. این فرایند می‌تواند منجر به ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها (پوکی استخوان) و شکستگی استخوان‌ها شود. اگرچه کاهش تراکم استخوان در زنان شایع‌تر است، اما می‌تواند مردان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

سلامت استخوان‌های ما با آزمایش تراکم استخوان اندازه‌گیری می‌شود. این آزمایش نشان می‌دهد که استخوان‌های ما سالم و قوی یا ضعیف و نازک هستند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های کلسیم (همراه با یا بدون ویتامین D) تراکم مواد معدنی استخوان را در افراد مسن افزایش می‌دهند.

سرطان

برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که کلسیم زیادی از غذا و مکمل‌ها دریافت می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان‌های روده‌ی بزرگ و راست روده هستند. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر تاثیر مصرف کلسیم موجود در غذا‌ها یا مکمل‌ها بر خطر ابتلا به سرطان، لازم است.

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یک عارضه جدی بارداری، با علائم فشار خون بالا و دفع پروتئین در ادرار است. مصرف مکمل‌های کلسیم می‌تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی را در برخی از زنان باردار که کلسیم کمی مصرف می‌کنند، کاهش دهد. بنابراین، بسیاری از متخصصان مصرف مکمل‌های کلسیمی را در دوران بارداری برای زنانی که کلسیم دریافتی کمی دارند، توصیه می‌کنند.

سندرم متابولیک

سندرم متابولیک یک اختلال جدی است که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد. اگر سه مورد یا بیشتر از موارد زیر را داشته باشیم، مبتلا به سندرم متابولیک هستیم:

 سایز دور کمر بزرگ
 سطح چربی خون بالا (تری گلیسیرید)
 سطح کلسترول خوب (HDL) پایین
 فشار خون بالا
 سطح قند خون بالا

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش مصرف کلسیم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک در زنان کمک کند. مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها