آخرین اخبار
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
خانه تاریخی و رویایی زینت الملک در شهر شیراز + ویدئو
بازدید:۲۹۲۶
صد آنلاین | خانه زینت‌الملک از خانه‌های قدیمی و تاریخی شیراز و متعلق به خاندان قوام‌الملک است و به خانه زینت‌الملوک نیز معروف بوده، این بنا هنر دوره قاجار را به خوبی منعکس کرده است.
کد خبر : ۱۵۹۶۴
اگر بخواهیم از تاریخچه این خانه بگوییم؛ باید به سراغ خاندان قوام برویم! نسب این خاندان به ابراهیم خان کلانتر می‌رسد که یکی از وزرای کریم خان زند بود. او کسی است که نقش مهمی در سقوط زندیه و به حکومت رسیدن قاجاریه ایفا کرده است.
 
 
 
پس از مرگ کریم خان و روی کار آمدن لطفعلی خان زند، ابراهیم خان به او خیانت کرده و باعث کشته شدن او می‌شود. با مرگ لطفعلی خان، آقا محمد خان قاجار به قدرت می‌رسد و ابراهیم خان را به مقام صدر اعظمی خود منصوب می‌کند.
 

 
پس از مرگ آقا محمد خان، فتحعلی شاه قدرت را به دست می‌گیرد. فتحعلی شاه که نسبت به ابراهیم خان بی اعتماد بوده دستور قتل عام او و خانواده‌اش را صادر می‌کند. سربازان فتحعلی شاه همه اعضای خانواده ابراهیم خان کلانتر را می‌کشند به جز پسر کوچک او؛ علی اکبر. از آنجا که علی اکبر تنها شش سال سن داشته و با بیماری سل دست و پنجه نرم می‌کرده، مزدوران پادشاه از قتل او می‌گذرند. اما علی اکبر بیماری را پشت سر گذاشته و در شیراز به جوان رعنا و محبوبی تبدیل می‌شود.
 
 
 

 

سال‌ها بعد زمانی که فتحعلی شاه به شیراز سفر کرده و علی اکبر را می‌بیند، از کردار خود پشیمان شده و او را به سمت والی شیراز برگزیده و به او لقب قوام الملک را اعطا می‌کند. با مرگ علی اکبر، پسر یعنی او علی محمد خان جانشین پدر شده و لقب قوام الملک دوم را به دست می‌آورد. علی محمد خان قوام همان کسی است که نسبت به ساختن خانه زینت الملوک اقدام می‌کند اما در میانه‌های ساخت و ساز می‌میرد و پسرش محمدرضا خان با لقب قوام الملک سوم، ساخت این بنا را به انتها می‌رساند.

 

پس از مرگ محمدرضا خان قوام خانه به پسرش حبیب الله خان قوام الملک چهارم و در نهایت به دخترش زینت الملک می‌رسد. از این روی نام این عمارت زیبا را خانه زینت الملوک گذاشته‌اند. زینت الملک زن محبوبی در شیراز آن زمان به شمار می‌رفته و به انجام کارهای خیر و کمک به نیازمندان شهرت داشته است. اگر از موزه‌ی خانه زینت الملوک دیدن کنید، مجسمه زینت الملک را در کنار سایر مشاهیر شیراز مشاهده خواهید کرد.

 

 
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها