آخرین اخبار
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
گشت‌وگذاری در باغ عفیف آباد شیراز+ عکس
بازدید:۴۰۷۴
صد آنلاین | در زمان صفوی، قلعه سنگی بزرگی در مرکز باغ قرار داشت که بعدها به‌دلیل فرسودگی، در سال ۱۲۸۴ هجری قمری با عمارتی زیبا و دو طبقه جایگزین شد. این عمارت و زیبایی‌های آن با وجود گذشت سالیان، هنوز هم تا به امروز پابرجا و البته بسیار دیدنی است.
کد خبر : ۱۵۴۰۸

به گزارش سرویس گردشگری صد آنلاین،باغ عفیف آباد، به‌عنوان یادگاری از دوران صفویه، در طول سالیان دستخوش تغییرات زیادی شده است. این باغ با وسعت ۱۲۷ هزار متر، در دوران صفویه یکی از املاک شخصی یعقوب خان ذوالقدر، حاکم فارس و گردشگاهی برای پادشاهان صفوی بوده است. بعدها در زمان قاجار، یکی از خاندان‌های قدرتمند شیراز به نام میرزا علی خان قوام الملک آن را خریداری کرد. او پس از بازسازی باغ، برای آبیاری آن، قنات لیمک را در فاصله ۱۵ کیلومتری از باغ خرید.

در زمان صفوی، قلعه سنگی بزرگی در مرکز باغ قرار داشت که بعدها به‌دلیل فرسودگی، در سال ۱۲۸۴ هجری قمری با عمارتی زیبا و دو طبقه جایگزین شد. این عمارت و زیبایی‌های آن با وجود گذشت سالیان، هنوز هم تا به امروز پابرجا و البته بسیار دیدنی است.


 

گشت‌وگذاری در باغ عفیف آباد شیراز+ عکس

 

در اواخر دوران قاجار، باغ به عفیفه خانم، خواهرزاده بانی باغ سپرده شد. او تغییرات زیادی در بخش‌های مختلف آن ایجاد کرد. به همین خاطر، از آن زمان تاکنون این باغ به عفیف آباد معروف شده است. در دوران پهلوی، وارثان باغ آن را به فرح پهلوی هدیه دادند. بعدها ارتش در مزایده‌ای در سال ۱۳۴۰ باغ عفیف آباد را خرید و طی ۷ سال آن را با الگوبرداری از کاخ ورسای مرمت کرد.

 

پس از انقلاب، این باغ همچنان در اختیار ارتش باقی ماند. در تاریخ ۲۹ فروردین، روز ارتش، در سال ۱۳۷۰ باغ عفیف آباد به‌عنوان موزه نظامی شماره ۲ ایران بازگشایی شد. امروزه عمارت دو طبقه در مرکز این باغ، توسط ارتش جمهوری اسلامی به دو موزه سلاح‌های نظامی در طبقه اول و موزه عبرت در طبقه دوم تبدیل شده است.

 

 

جاذبه‌های گردشگری باغ عفیف آباد شیراز
باغ عفیف آباد گنجینه‌های تاریخی زیادی در دل خود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید و روزی به‌یادماندنی داشته باشید. قسمت‌های مختلف این باغ شامل ورودی، کاخ سلطنتی، حمام سنتی، باغ ایرانی، قهوه خانه سنتی و رستوران است که در ادامه توضیح مختصری از هرکدام را می‌خوانید.

 

 

ورودی باغ
ورودی باغ عفیف آباد، در قسمت شمالی آن قرار دارد و دارای ۴ ستون گچی است. جالب است بدانید که سر ستون‌ها با الهام از سر ستون‌های تخت جمشید طراحی شده‎‌اند. پس از عبور از ورودی باغ، دهلیزی شما را به فضای اصلی راهنمایی می‌کند. در دو سمت این دهلیز، اتاق‌هایی می‌بینید که در گذشته محل سکونت خدمه بوده‌اند.

 

کاخ سلطنتی باغ عفیف آباد شیراز
عمارت اصلی باغ عفیف آباد در مرکز آن قرار دارد. ورودی اصلی این عمارت در قسمت شمالی دارای پله‌هایی است که به تالاری سرپوشیده می‌رسند. در جلوی این پله‌ها، شما ارابه‌ای می‌بینید که در تشییع پیکر رضاشاه از آن استفاده شده است. توپ جنگی فتحعلی شاه قاجار هم درست در جلوی پله‌ها قرار دارد.

کاخ سلطنتی، دو طبقه دارد و معماری آن شبیه باغ ارم شیراز است. نمای اصلی این عمارت که ۳۰ تالار و اتاق‌هایی تودرتو دارد، رو به شرق قرار گرفته. این بنا ایوان بزرگ و دل‌بازی دارد که ۴ ستون آن را در بر گرفته‌اند. سقف ایوان، از پوششی چوبی ساخته شده و با نقاشی‌های رنگ‌روغن تزئین شده است. تمام اتاق‌های طبقه دوم به ایوان راه دارند و در فضای آن، کاشی‌کاری لحظه تاج‌گذاری یکی از پادشاهان ساسانی را می‌بینید.

 

در مقابل ایوان، حوض بزرگی میزبان شماست که راه اصلی باغ از جلوی آن شروع می‌شود. تمام درهای عمارت، منبت‌کاری شده‌اند و شیشه‌های رنگی پنجره‌ها نور زیبایی به فضا می‌بخشند.

 

 

کاخ سلطنتی در باغ عفیف آباد شیراز
موزه نظامی و موزه عبرت در کاخ سلطنتی باغ عفیف آباد شیراز قرار دارند.
طبقه اول، موزه نظامی

 


در طبقه اول شما وارد اولین موزه باغ عفیف آباد می‌شوید. در این موزه، ادوات جنگی و سلاح‌های مربوط به دوران مختلف در معرض دید است. معماری و تزئینات داخلی با نورهای رنگی که از پنجره به فضای داخل می‌تابد، از حس و حال صرفاً نظامی این طبقه کم کرده و فضای آن را تلطیف می‌کند.

 

از سلاح‌های تاریخی و گران‌بهای این موزه می‌توان به تفنگ فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، رضاشاه، محمدرضا شاه، سلاح‌های سربازان نهضت جنگل و مسلسل رئیس علی دلواری اشاره کرد. شما می‌توانید انواع سلاح‌های سرد و گرم، شمشیر، زره، تفنگ، تپانچه و… را در این قسمت ببینید.

 

یکی از زیبایی‌های این طبقه، آب‌نمایی در وسط تالار است. سراسر دیوارها با طرح سنگ گندمک طراحی شده‌اند و انعکاس آن‌ها در آب، زیبایی دل‌نشینی دارد.

طبقه دوم، موزه عبرت
طبقه اول با سه پله به طبقه دوم وصل می‌شود. این طبقه راهروی بلندی دارد که اتاق‌هایی تودرتو مخصوص همایش، رختکن، نشیمن، پذیرایی و مطالعه در اطراف آن قرار دارند. وسط راهرو، تالار بزرگی با دیوارهای گچ کاری و منبت‌کاری می‌بینید. سقف چوبی این تالار دارای نقش‌های گل‌وبوته، مجالس بزم و شادی و شکارگاه است. در شمال و جنوب این تالار، دو بخاری از جنس سنگ مرمر خودنمایی می‌کنند.

این موزه در زمان پهلوی، محلی برای نگهداری و نمایش وسایل شخصی خاندان پهلوی بوده است. فرش‌های اصیل و ارزشمند اتاق‌ها و پیانوی شخصی فرح پهلوی که در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله به او هدیه داده شده، مهم‌ترین اجزای موزه عبرت هستند.

 

قهوه خانه سنتی
ساختمان قهوه خانه که در سمت راست درِ ورودی باغ قرار دارد. دارای معماریِ ایرانی است. شما با حوض کوچک و باصفایی در وسط حیاط آن روبه‌رو می‌شوید که می‌تواند سوژه زیبایی برای عکاسی باشد. این قهوه خانه که در گذشته محلی برای استراحت، تفریح و قلیان کشیدن شاهزادگان قاجاری بوده، ۶ حجره دارد. روی دیوارها شما می‌توانید با نقش‌ونگارهای مختلفی از داستان‌های شاهنامه مانند داستان ضحاک و کاوه آهنگر، نبرد رستم و سهراب، نبرد رستم و دیو سپید، داستان زال و سیمرغ و جنگ رستم و اسفندیار همراه شوید.

 

حمام سنتی
در قسمت غربی ساختمان، حمام قرار دارد که بر اساس شیوه سنتی حمام‌های ایرانی ساخته شده. این حمام دارای دو خزینه آب سرد و آب گرم است که آب گرم آن را در گذشته با قرار دادن یک دیگ مسی در کف خزینه تأمین می‌کرده‌اند.

 

دیوارهای حمام را نقش برجسته‌هایی از چند داستان معروف مانند نقش فرهاد در کوه بیستون، دیدار مردم با خسرو پرویز و صحنه ورود یوسف به جمع زنان مصری تزئین کرده‌اند و پشت‌بام این بنا هم دارای مناره و قبه است. متأسفانه مرمت و بازسازی این حمام، تا حدی جذابیت، اصالت و حس و حال گذشته آن را از بین برده است.

 

باغ ایرانی
یکی از زیباترین باغ‌های سنتی، باغ ایرانی است که جزئی از مجموعه باغ عفیف آباد محسوب می‌شود. محوطه این باغ پوشیده از درختان نخل سر به فلک کشیده، انواع درختان مرکبات، گل‌کاری‌های زیبا، باغچه‌های بزرگ با درختان صنوبر، بید، عرعر و درختان میوه به‌خصوص انار است و در فصل بهار، عطر بهارنارنج‌ها هوش از سرتان می‌برد. این باغ اگرچه دیگر مثل گذشته در گل‌کاری و زیبایی نمونه نیست، اما هنوز هم گزینه اصلی اهالی شیراز برای تفریح و قدم زدن است.

 

رستوران سنتی
رستوران باغ عفیف آباد شیراز، در فضایی زیبا و سنتی با ظرفیت ۶۰ نفر مناسب قرارهای دو نفره، خانوادگی، ملاقات کاری، دورهمی و برگزاری جشن‌هایی مثل تولد است. شما می‌توانید بعد از گشت‌وگذاری در باغ عفیف آباد، استراحتی در قهوه خانه سنتی داشته باشید و در ادامه، از حال و هوا و غذای رستوران سنتی لذت ببرید.



باغ عفیف آباد در کجاست؟ آدرس این مکان در شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد است. ساعت بازدید از این مجموعه در ماه‌های نیمه اول سال، ۸ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۱۹ و در نیمه دوم سال، ۸ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۱۷ است. یادتان باشد که باغ عفیف آباد همه‌روزه از بازدیدکنندگان خود پذیرایی می‌کند؛ اما در روزهایی مانند تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام صادق (ع) تعطیل است.

 

قیمت بلیت باغ عفیف آباد شیراز در سال ۱۳۹۹، برای اتباع ایرانی ۵۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۵۰ هزار تومان بوده است.

 

برای اینکه به باغ عفیف آباد بروید، راه‌های مختلفی در پیش دارید. این مکان در انتهای خیابان عفیف آباد، نزدیک به خیابان ستارخان قرار دارد. شما می‌توانید با خودرو شخصی یا از طریق حمل‌ونقل عمومی به این مکان برسید.

 

کاخ سلطنتی در باغ عفیف آباد شیراز

 


برای رفتن به باغ عفیف آباد با خودرو شخصی، باید از خیابان قصر دشت وارد خیابان عفیف آباد شوید و آن را تا انتها بروید. در انتهای خیابان، باغ عفیف آباد درست در سمت دیگر تقاطع عفیف آباد با ستارخان قرار دارد.

برای دسترسی به پارکینگ باغ عفیف آباد، باید وارد خیابان ستارخان شوید و از دوربرگردان جهت مخالف را در پیش بگیرید. حالا بعد از طی کردن ۵۰ متر، در خیابان ستارخان به راست بپیچید تا به پارکینگ باغ عفیف آباد برسید.

نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به این مکان، ایستگاه چهارراه زرگری (مطهری) و ایستگاه آوینی است. شما می‌توانید با مترو به باغ عفیف آباد بروید و بعد از پیاده شدن در یکی از این ایستگاه‌ها، برای رسیدن به این مکان، سوار تاکسی شوید.

 

گشت‌وگذاری در باغ عفیف آباد شیراز+ عکس

 

برای اینکه با اتوبوس به باغ بروید، باید سوار اتوبوس‌هایی شوید که در بلوار استقلال تردد دارند. در ایستگاه زرهی پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی، به مقصد برسید.

 

 بهترین گزینه شما برای رفتن به باغ عفیف آباد این است که سوار تاکسی شوید. این تاکسی‌ها از نقاط مختلف شهر، شما را به این مکان می‌رسانند.

 

 

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها