به گزارش صدانلاین، خلاصهای از نظرات برخی از این مراجع به شرح زیر است:
آیتالله سیستانی: کاشت ناخن به دلیل مانع بودن برای رسیدن آب به اعضا در وضو و غسل، جایز نیست. افرادی که ناخن مصنوعی کاشتهاند، باید آن را قبل از وضو و غسل بردارند، در غیر این صورت باید وضو و غسل جبیرهای بگیرند.
امام خمینی (ره): نماز خواندن با ناخن کاشته شده به خودی خود اشکالی ندارد، اما وضو باید صحیح باشد. اگر ناخن کاشته شده مانع از وضو گرفتن صحیح شود، باید آن را برداشته یا وضو جبیرهای بگیرند.
مرحوم آیتالله بهجت (ره): کاشت ناخن مصنوعی که جزو بدن نمیشود و نمیتواند رشد کند، جایز نیست و وضو و غسل با آن صحیح نخواهد بود. در صورت نیاز به وضو و غسل، باید به صورت جبیرهای عمل شود.
آیتالله مکارم شیرازی: کاشت ناخن مانع رسیدن آب به اعضای بدن میشود و وضو و غسل با آن باطل است. اگر برداشتن ناخن ممکن نباشد یا موجب حرج و سختی غیر قابل تحمل شود، باید به صورت جبیرهای وضو و غسل انجام شود.
آیتالله خامنهای: در صورت کاشت ناخن، باید مانع برطرف شود و در صورت امکان، وضو و غسل صحیح باشد. اگر رفع مانع ممکن نباشد یا مشقتی غیر قابل تحمل داشته باشد، باید وضو یا غسل جبیرهای بگیرد.
آیتالله صافی گلپایگانی: اگر ناخن مصنوعی موجب مانع شدن برای وضو و غسل شود، باید آن را برداشته و در صورت عدم امکان، وضو و غسل جبیرهای گرفته شود. همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن، نمازهای خوانده شده قضا شوند.
در نهایت، اگر ناخن مصنوعی مانع از رسیدن آب به اعضای بدن شود و برداشتن آن ممکن نباشد یا با مشقت همراه باشد، فرد باید وضو و غسل جبیرهای بگیرد و بعد از برداشتن ناخن، احتیاطاً نمازهای گذشته را قضا کند.