به گزارش صدآنلاین، لعن در دعای علقمه نه به معنای دشنام یا بیاحترامی است، بلکه به معنای دوری از رحمت الهی است. در واقع، لعن به معنای درخواست عذاب و دوری از خداوند برای کسانی است که دشمن خدا و پیامبر (ص) هستند یا به گونهای بر ظلم و فساد میافزایند. این لعنها نه تنها بیاحترامی نیستند بلکه در قرآن کریم نیز لعن برای کسانی که به خدا، پیامبر یا بندگان مظلوم خدا آزار میرسانند، پذیرفته شده است.
قرآن کریم در چندین آیه به لعن دشمنان خدا اشاره کرده است. برای مثال:
در سوره احزاب، آیه 57 آمده است:
«بیگمان کسانی که خدا و پیامبرش را آزار میرسانند، خدا آنان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و برایشان عذاب خفتآور آماده ساخته است.»
در سوره نساء، آیه 51-52 آمده است:
«آنان که به طاغوت و جبت ایمان میآورند و به کسانی که کافر شدهاند میگویند: اینها از کسانی که ایمان آوردهاند، هدایتیافتهترند. اینانند که خدا لعنتشان کرده و هر که را خدا لعنت کند، هرگز برای او یاوری نخواهی یافت.»
این آیات نشان میدهند که لعن برای کسانی که به خدا، پیامبر (ص) یا حقیقت ظلم میکنند، نه تنها جایز بلکه ضروری است.
لعن و نفرین در دعای علقمه برای کسانی که در برابر حق ایستادهاند و به فساد، ظلم و کفر دامن میزنند، جایز است. این افراد کسانی هستند که به خدا و پیامبر آزار میرسانند، دروغ میگویند، آیات الهی را کتمان میکنند و با اعمال خود به فساد و ظلم در زمین میافزایند. در این زمینه، قرآن چنین افرادی را لعن کرده است، چرا که آنها از مسیر حقیقت منحرف شدهاند و لعن در این موارد به معنای طلب دوری آنها از رحمت الهی و عذاب الهی است.
در عین حال، توهین و سب و دشنام به دیگران، حتی اگر مخالف عقاید ما باشند، از نظر قرآن و آموزههای اسلامی ناپسند است. قرآن از مسلمانان میخواهد که نسبت به مقدسات دیگران احترام بگذارند و هیچگاه به آنها توهین نکنند. حتی امامان معصوم (ع) نیز نسبت به توهین به دیگران بسیار حساس بودند و از پیروان خود خواستند که از فحاشی و بیاحترامی خودداری کنند.
برای مثال، امام صادق (ع) به شدت از توهین به دیگران نهی میکردند و در یک مورد از دوست خود بهخاطر دشنام به غلامش بسیار ناراحت شدند و او را از خود دور کردند.
لعن و نفرین در دعای علقمه به معنای درخواست دوری افراد ظالم و کافر از رحمت الهی است و نه دشنام و بیاحترامی. این لعنها مطابق با آیات قرآن برای کسانی است که در مسیر فساد و کفر حرکت میکنند. در عین حال، توهین و سب به دیگران از نظر قرآن و اهل بیت (ع) ناپسند است و باید از آن اجتناب کرد.