بازدید:۷۹
یکی از روشهای درمان ناباروری و نازایی، استفاده از اسپرم اهدایی و لقاح خارج از رحم است. با این حال، این روشها سوالات شرعی بسیاری را برای زوجین به همراه دارد. مراجع تقلید دیدگاههای مختلفی درباره این مسئله دارند و در مواردی احکام شرعی متفاوتی صادر کردهاند.
به گزارش سرویس فرهنگی صدآنلاین، در مواردی که مرد فاقد اسپرم است، پزشکان ممکن است ترکیب اسپرم مردی دیگر با تخمک زن و انتقال جنین حاصل به رحم زن را پیشنهاد دهند. این روش گرچه به زوجهای نابارور امکان پدر و مادر شدن میدهد، اما از منظر شرعی بحثهای گستردهای را ایجاد کرده است.
بر اساس نظرات مراجع، در صورت استفاده از اسپرم بیگانه، فرزند حاصل به شوهر زن منتسب نمیشود و تنها به صاحب اسپرم و صاحب رحم تعلق دارد. همچنین در برخی نظرات تأکید شده که این عمل جایز نیست یا باید تحت شرایط خاصی انجام شود.
نظرات مراجع تقلید در خصوص لقاح مصنوعی و اسپرم اهدایی
آیتالله خامنهای
- حکم کلی: تلقیح نطفه مرد بیگانه به زن دیگر فینفسه اشکال ندارد.
- نسب فرزند: فرزند به صاحب تخمک و رحم ملحق میشود و همچنین به صاحب اسپرم، اما از او ارث نمیبرد.
آیتالله مکارم شیرازی
- حکم کلی: این کار جایز نیست.
- شباهت به زنا: این عمل زنا محسوب نمیشود اما از جهاتی شبیه به آن است.
- رابطه شرعی فرزند: فرزند به شوهر زن نسبتی ندارد و به عنوان فرزند طبیعی صاحب اسپرم محسوب میشود.
- راهحل جایز: طلاق موقت زن از شوهر و ازدواج موقت با صاحب نطفه برای انجام لقاح.
آیتالله نوری همدانی
- حکم کلی: این عمل حرام است.
آیتالله صافی گلپایگانی
- حکم کلی: تلقیح اسپرم مرد بیگانه جایز نیست و حرام است، مگر اینکه بدون لمس و نظر حرام انجام شود.
- نسب فرزند: فرزند به صاحب اسپرم تعلق دارد و اگر دختر باشد، به شوهر زن محرم است.
آیتالله سیستانی
- حکم کلی: وارد کردن اسپرم مرد اجنبی به رحم زن جایز نیست، اما ترکیب اسپرم مرد بیگانه با تخمک زن در محیط آزمایشگاهی و انتقال به رحم فینفسه اشکالی ندارد.
- نسب فرزند: فرزند به صاحب اسپرم منتسب میشود و به شوهر زن ارتباطی ندارد.
آیتالله سبحانی
- حکم کلی: استفاده از اسپرم مرد اجنبی برای لقاح مصنوعی جایز نیست.