بازدید:۲۵۴
حقالماره در فقه شیعه به معنای حق رهگذر برای استفاده از میوه درختانی است که در مسیر عبور قرار دارند، اما این استفاده شرایط و ضوابط خاصی دارد. برخی افراد هنگام عبور از جادهها و باغها تصور میکنند خوردن میوه درختان حق طبیعی آنهاست، اما فقه شیعه برای این حق محدودیتهایی قائل شده است.
از جمله شرایط استفاده از حقالماره میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- منع از افساد: رهگذر نباید شاخهها را بشکند یا آسیب جدی به درخت وارد کند و تنها به مصرف متعارف و به اندازه نیاز بسنده کند.
- عبور اتفاقی: اگر عبور با قصد خوردن میوه باشد، برخی فقیهان آن را جایز نمیدانند.
- نبردن میوه: رهگذر فقط مجاز است همانجا میوه را بخورد و چیزی با خود نبرد.
- عدم ورود به باغ محصور: اگر باغ دیوار یا حصار داشته باشد، ورود و استفاده از میوه آن بدون اجازه صاحب باغ جایز نیست، مگر شاخهها از حصار بیرون باشند.
- عدم اطلاع از نارضایتی مالک: در صورتی که مالک به طور صریح یا ضمنی نارضایتی خود را اعلام کرده باشد، استفاده از میوهها جایز نیست.
دیدگاههای فقیهان:
فقیهان شیعه نظرات مختلفی درباره حقالماره دارند:
- امام خمینی: استفاده از میوه درختان در مسیر عبور در صورت رعایت شرایط و بدون آسیب به درخت، جایز دانسته است اما توصیه کردهاند در صورت شک به رضایت مالک، احتیاط شود.
- آیتالله مکارم شیرازی: ورود به باغ محصور را بدون اجازه حرام میداند اما استفاده از شاخههای بیرونآمده یا باغهای بدون حصار را با رعایت شرایط جایز میداند.
- علامه حلی و شهیدین: حقالماره را جایز میدانند، اما رعایت احتیاط را بهتر میدانند.
- برخی دیگر از فقیهان، مانند آیتالله فاضل لنکرانی و فیض کاشانی، این حق را ممنوع دانسته و معتقدند استفاده نکردن از میوهها عادلانهتر است.
حقالماره در دنیای امروز
برخی پژوهشگران باور دارند که در دنیای امروز، اجرای حکم حقالماره ممکن است به ضرر مالکان باغها و درختان باشد و این حکم بیشتر مناسب دوران پیشین بوده است. از این رو، ضرورت بازنگری در این حکم با توجه به شرایط کنونی جامعه مطرح میشود.