آخرین اخبار
۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸
مصرف این داروی معروف معده عمرتان را کوتاه میکند! باور نمی‌کنید؟ بخوانید
بازدید:۲۵۸
آیا می‌دانید داروی رایجی که هر روز مصرف می‌کنید، می‌تواند به بدترین بیماری‌ها منجر شود؟مضرات این داروی معده بیشتر از آنچه تصور می‌کنید است.
کد خبر : ۱۱۶۸۴۸

به گزارش صد آنلاین،امروزه بسیاری از افراد بدون مشورت با پزشک و تنها به دلیل ناراحتی‌های گوارشی مانند ریفلاکس معده، به مصرف داروهای مهارکننده پمپ پروتون روی می‌آورند. این داروها که شامل امپرازول، پانتوپرازول و لانسوپرازول هستند، اگرچه به‌طور گسترده‌ای مصرف می‌شوند، اما مصرف طولانی مدت آنها می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

 

از پوکی استخوان و آسیب به کلیه‌ها گرفته تا افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و حتی سرطان معده، خطراتی هستند که مصرف بی‌رویه این داروها به دنبال دارد. اگرچه این داروها می‌توانند در درمان مشکلات معده مؤثر باشند، اما استفاده از آنها باید تحت نظارت پزشک باشد. در این مقاله، به جایگزین‌های طبیعی و روش‌های پیشگیرانه‌ای که می‌تواند از دستگاه گوارش شما محافظت کند، پرداخته می‌شود.

 

برای داشتن سلامت گوارشی، باید میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات را افزایش دهید چون آنزیم‌هایی دارند که برای بافت معده مفید هستند. نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که رژیم‌های غنی از قند و شیرینی‌های فرآوری‌شده را محدود کنیم.

 

براساس گزارشات منتشر شده یکی از شایع‌ترین مشکلات در بیماران، اختلالات عملکردی دستگاه گوارش مانند سوزش سر دل و ریفلاکس معده است. بسیاری از افراد به‌خاطر کنترل کردن ریفلاکس معده، بدون تجویز پزشک به مصرف بعضی از داروها روی می‌آورند.

 

بهداشت نیوز در خبری نوشت: باید به این نکته توجه داشت که مصرف منظم این داروها می‌تواند اثرات نامطلوبی مانند پوکی استخوان، آسیب کلیه، زوال عقل، کمبود ریزمغذی‌ها، عفونت‌ها و سرطان معده داشته باشد.

 

اطلاعاتی در مورد داروهای مهارکننده معده

 

طبق گزارشات منتشر شده، داروهای مهارکننده پمپ پروتون (PPI) که معروف‌ترین آن‌ها امپرازول، لانسوپرازول، پانتوپرازول، رابپرازول و اسمومپرازول است، جزو پرمصرف‌ترین داروها در بین افراد است. توجه به این نکته مهم است که به طور کلی، داروهای PPI برای بیمارانی که ایبوپروفن و اسید استیل سالیسیلیک مصرف می‌کنند، به عنوان داروی محافظ معده تجویز می‌شود.

 

آسپرین یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌توانند باعث ایجاد زخم‌های کوچک در معده و دوازدهه شوند. به گفته متخصصان، داروهای PPI برای دستگاه گوارش بسیار مفید هستند، زیرا اثربخشی آن‌ها در بیماری‌های شایع مانند زخم معده، رفلاکس معده و غیره ثابت شده است. با این حال، باید به خاطر داشت که استفاده از آن‌ها به‌عنوان محافظ معده منوط به مجوز پزشک است.

 

مراقبت‌های پیشگیرانه

 

باید توجه داشت که استفاده از محافظ‌های طبیعی معده جایگزین اجرای عادات و مراقبت‌های پیشگیرانه نمی‌شود. واقعیتی که وجود دارد این است که در بسیاری از مواقع، شما رژیم غذایی سالمی نمی‌خورید. برای داشتن سلامت گوارشی، باید میزان میوه‌ها و سبزیجات را افزایش دهید چون آن‌ها آنزیم‌هایی دارند که برای بافت معده مفید هستند.

 

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که باید رژیم‌های غنی از قند و شیرینی‌های فرآوری‌شده را محدود کنیم. آن‌ها به‌خوبی هضم نمی‌شوند و برای رفع گرسنگی مفید نیستند. همچنین انجام ورزش با شدت متوسط برای مبارزه با رفلاکس معده ضروری است. مثلا پیاده‌روی سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند و سلامت عمومی شما را بهبود می‌بخشد.

 

مخاطب گرامی، شما می‌توانید نظرات و تحلیل‌های خود را با ما در صد آنلاین به اشتراک بگذارید.

مجید منتظری
نویسنده:
مجید منتظری
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها