آخرین اخبار
۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
کشف تازه محققان در مورد پارکینسون
بازدید:۱۳۶
محققان آمریکایی ارتباط بین آلودگی هوا و افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را در مطالعه‌ای جدید تایید کردند.
کد خبر : ۱۱۵۹۸۸

به گزارش صد آنلاین،افزایش آلودگی هوا می‌تواند به شیوع بیشتر بیماری‌های عصبی منجر شود. تیمی از محققان آمریکایی اخیراً یافته‌هایی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد یکی از نظریه‌های مهم در خصوص افزایش ابتلا به پارکینسون، تاثیر مستقیم آلودگی هوا است.

این مطالعه نشان می‌دهد که ذرات آلاینده کوچک‌تری مانند PM۲.۵ و دی‌اکسید نیتروژن، ارتباط مستقیمی با ابتلا به این بیماری دارند و ممکن است کاهش آلودگی هوا بتواند به کاهش خطرات ناشی از این بیماری کمک کند.

تیمی از محققان آمریکایی یافته‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد یکی از نظریه‌های احتمالی افزایش ابتلا به پارکینسون، آلودگی هوا می‌تواند باشد. در این تحقیق ۳۴۶ بیمار پارکینسون در مینه‌سوتا شناسایی شد که بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۵ به این بیماری مبتلا شده بودند. این بیماران به دو زیر گروه تقسیم شدند: کسانی که زوال شناختی سریع‌تر و حرکت آهسته‌تری دارند و کسانی که لرزش دارند.

به نقل از اطلاعات آنلاین، محققان میانگین سالانه PM۲.۵ در جو - ذرات آلاینده کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر - از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۹ و میزان دی اکسید نیتروژن را بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ محاسبه کردند.

اثرات ذرات آلاینده و نقش آن در ابتلا به پارکینسون

سپس سطوح آلودگی آدرس خانه شرکت‌کنندگان در این مطالعه را در محدوده یک کیلومتری مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

گفتنی است PM۲.۵ ذرات دوده در هوا هستند که برای چشم انسان نامرئی‌اند و می‌توانند وارد خون شده و به اعماق ریه نفوذ کنند. این ذرات می‌توانند توسط وسایل نقلیه، سوزاندن چوب و دود کردن منتشر شوند. اگرچه کوچک هستند، اما تصور می‌شود که این ذرات از سد خونی مغز عبور کرده و منجر به التهاب، استرس اکسیداتیو و میکروگلیا (سلولی که می‌تواند باعث التهاب شود) فعال شوند که می‌تواند عامل ایجاد پارکینسون باشد.

نتایج تحقیق و هشدارهای محققان

محققان دریافتند که سطح بالای آلودگی با افزایش ابتلا به پارکینسون ارتباط دارد. آنها همچنین دریافتند ۳۶ درصد افزایش خطر ابتلا به سفت و سخت آکنتیک (نوعی پارکینسون که می‌تواند باعث زوال شناختی سریع‌تر و حرکت کندتر شود) وجود دارد و این موضوع به زوال سریع‌تر شناختی در حافظه می‌انجامد.

علاوه بر این، طبق بنیاد پارکینسون، سطوح بالاتر PM۲.۵ و NO۲ با افزایش خطر ابتلا به دیسکینزی مرتبط بود - یک عارضه جانبی پارکینسون که باعث حرکات غیرارادی یا کنترل نشده عضلات می‌شود.

نویسندگان مطالعه هشدار می‌دهند که یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد کاهش آلودگی هوا ممکن است به کاهش خطر بیماری پارکینسون کمک کند.

لطفاً نظرات و تحلیل‌های خود را درباره ارتباط آلودگی هوا و بیماری‌های عصبی با ما در صد آنلاین به اشتراک بگذارید.

مجید منتظری