۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
واریس چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟ / اگر این علائم را داشتید به پزشک مراجعه کنید
بازدید:۱۹۷
صد آنلاین | واریس، شایع‌ترین عارضه عروقی است که در سیاهرگ‌ها اتفاق می‌افتد. سیاهرگ‌های واریسی، خودشان را به صورت رگ‌های متورم و پیچ‌خورده نشان می‌دهند و به رنگ سرخ، آبی یا بنفش درمی‌آیند. دلیل اصلی واریسی شدن سیاهرگ‌ها، ضعیف شدن دریچه‌های لانه کبوتری هستند که در سیاهرگ‌ها واقع شده‌اند. از سویی ضعیف شدن دیواره سیاهرگ‌ها هم در شکل‌گیری واریس نقش دارد. در صورتی که شما هم در هر قسمت از بدن خود دچار واریس شده‌اید و در پی فهمیدن دلایل، علائم و روش‌های درمان این عارضه هستید، پیشنهاد می‌شود که چند دقیقه زمان بگذارید و تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.
کد خبر : ۱۱۵۵۸۵

واریس چیست؟

به گزارش صد آنلاین،  مطالعات نشان می‌دهد که واریس، شایع‌ترین نارسایی عروقی است که حدود 10 تا 20 درصد جمعیت را درگیر می‌کند و بیشترین میزان شیوع واریس به بانوانی تعلق دارد که در سنین 40 تا 49 سال به سر می‌برند.


شکل‌گیری واریس تا حدی به عملکرد سیاهرگ‌ها در بدن مربوط می‌شود. سرخ‌رگ‌ها، خون را از قلب به سمت اندام‌ها و بافت‌های بدن می‌برند و سیاهرگ‌ها این خون را از اندام‌ها به سمت قلب برمی‌گردانند. در نتیجه عملکرد سیاهرگ‌ها، خلاف جاذبه زمین است. برای اینکه خونی که در سیاهرگ‌ها به سمت قلب می‌رود، دوباره به سمت پایین برنگردد، سیاهرگ‌ها یک سری دریچه به نام دریچه لانه کبوتری دارند.

حال اگر عملکرد این دریچه‌ها به مشکل بخورد یا دیواره سیاهرگ‌ها ضعیف شود، خون در رگ‌ها جمع می‌شود و باعث گشاد شدن، پیچ‌خوردگی و تغییر رنگ سیاهرگ‌ها به سرخ، آبی یا بنفش می‌شود.

علل و عوامل بروز واریس در اندام‌ها

یکی از پرسش‌های اساسی که در مورد بروز واریس در اندام‌ها و خصوصاً پاها مطرح می‌شود، این است که چه عوامل و دلایلی در شکل‌گیری این عارضه در بدن نقش دارند؟ پیش‌تر گفتیم که ضعف دریچه‌های لانه کبوتری و ضعف دیواره رگ‌ها باعث می‌شود که خون به‌خوبی به سمت قلب هدایت نشود، در رگ‌ها جمع شود و واریس را به وجود بیاورد. در این بخش از مقاله می‌خواهیم یک سری دیگر از عوامل بروز واریس را معرفی کنیم:

  • ژنتیک: یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلای افراد به عارضه واریس، زمینه‌های ژنتیکی است.
  • سن: با افزایش سن افراد، دریچه‌های لانه کبوتری و دیواره رگ‌ها ضعیف‌تر می‌شوند و استعداد افراد برای ابتلا به این عارضه افزایش می‌یابد.
  • جنسیت: مطالعات نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان به واریس مبتلا می‌شوند و به همین دلیل، جنسیت هم در ابتدا به این بیماری نقش دارد.
  • بارداری: در دوران بارداری، بدن مادر برای تأمین نیازهای جنین، حجم خون را افزایش می‌دهد. این افزایش حجم خون، فشار بیشتری بر روی رگ‌ها وارد می‌کند و احتمال بروز واریس را بالا می‌برد. از طرفی در این دوران، رحم مادر بزرگ می‌شود و فشار روی رگ‌های بزرگ لگن و پاها را بیشتر می‌کند. تغییرات هورمونی در این دوران نیز از عواملی است که در بروز عارضه واریس نقش دارد.
  • چاقی: افزایش وزن هم می‌تواند باعث افزایش فشار روی رگ‌های پا و بروز واریس می‌شود.
  • ایستادن بلندمدت: ایستادن بلندمدت باعث جمع شدن خون در رگ‌های پا می‌شود. دلیل این پدیده، گرانش زمین است که خون را به سمت پایین می‌کشد و در درازمدت سبب می‌شود که دریچه‌های لانه کبوتری نتوانند کار خودشان را به‌خوبی انجام دهند و خون را به سمت قلب هدایت کنند و همین پدیده، زمینه‌ای برای تجمع خون در رگ‌ها و واریس می‌شود.
  • سبک زندگی: سبک زندگی افراد، یکی از مهم‌ترین عواملی است که در بروز واریس نقش دارد. در سبک‌های زندگی که در آن‌ها، ایستادن یا نشستن طولانی، کم‌تحرکی، رژیم غذایی نامناسب، اضافه وزن و چاقی وجود دارد، قاعدتاً احتمال ابتلا به واریس بیشتر است.

علائم واریس؛ واریس چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

یکی دیگر از سوالات مهمی که در مورد واریس مطرح می‌شود این است که علائم و نشانه‌های بروز واریس در بدن چیست؟ از کجا بفهمیم مبتلا به عارضه واریس شده‌ایم؟ در ادامه این بخش از مقاله، چند مورد از رایج‌ترین علائم واریس را بیان می‌کنیم:

  • ظاهر شدن رگ‌هایی به رنگ قرمز، آبی یا بنفش در سطح پوست
  • ورم کردن و برآمده شدن رگ‌ها در نواحی مختلف بدن
  • احساس درد در پاها یا احساس نوعی از سنگینی و خستگی در نواحی مختلف پا (توجه داشته باشید که این درد در هنگام ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت، بیشتر هم می‌شود)
  • احساس سوزش و خارش در محل‌هایی که رگ‌های واریس‌دار ظاهر شده است
  • برآمدگی و طنابی شدن رگ‌ها خصوصاً در ناحیه ساق و مچ پا
  • احساس گرفتگی در ناحیه پا در هنگام ایستادن

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم می‌توانید به متخصص واریس در اصفهان یا سایر نقاط ایران مراجعه و برای تشخیص و درمان، اقدام کنید. متخصص با معاینه فیزیکی و بهره‌گیری از سونوگرافی داپلر، ونوگرافی ، ام‌آرآی (MRI) و سی‌تی اسکن و سایر روش‌های به‌روز و تخصصی، برای تشخیص عارضه و تعیین روش مناسب درمان، اقدام می‌کند.

آشنایی با 4 مورد از متداول‌ترین روش‌های درمان واریس

روش‌های مختلفی برای درمان واریس وجود دارد که متخصصان واریس بنا به تجربه و تخصص خود از یک یا چند مورد از این روش‌ها برای درمان واریس استفاده می‌کنند. در ادامه با 4 مورد از اصلی‌ترین روش‌های درمان واریس آشنا خواهیم شد:

1. لیزر درمانی؛ یکی از متداول‌ترین روش‌های درمان واریس

لیزر درمانی، یکی از پرطرفدارترین و کارآمدترین روش‌های درمان واریس است. در این روش، یک فیبر لیزر بسیار نازک از طریق یک برش کوچک در پوست وارد رگ واریسی می‌شود. سپس متخصص، انرژی لیزر را به دیواره داخلی رگ می‌تاباند، آن را گرم می‌کند و باعث بسته شدن رگ واریسی می‌شود. وقتی رگ بسته شود، بدن به‌تدریج آن را جذب و حذف می‌کند.

2. اسکلروتراپی یا بستن رگ واریسی

یکی دیگر از روش‌های رایج برای درمان واریس، اسکلروتراپی است که در آن ماده خاصی به نام محلول اسکلروزانت درون رگ‌های واریسی تزریق می‌شود. سپس این محلول، رگ را مسدود می‌کند و پس از مدتی، بدن رگ واریسی را جذب می‌کند.

3. درمان واریس با RF یا رادیوفرکانسی

یکی از روش‌های مدرن و موثر برای درمان واریس است. در این روش از انرژی امواج رادویی برای بستن رگ‌های واریسی استفاده می‌شود. در این تکنیک درمانی، باید یک فیبر نازک از طریق برشی کوچک وارد رگ واریسی شود. سپس دیواره داخلی رگ با تابش انرژی رادیویی گرم و رگ واریسی بسته می‌شود.

4. میکروفلبکتومی

در این روش درمانی، رگ‌های واریسی کوچک‌تر و سطحی‌تر از طریق ایجاد برش‌های کوچک و ظریف در سطح پوست، برداشته می‌شوند. دقت متخصص واریس در اصفهان و سایر نقاط ایران به قدری بالاست که عملیات میکروفلبکتومی بدون آسیب رساندن به بافت‌های اطراف انجام می‌شود.

سلامت

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها