آخرین اخبار
۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰
بازدید:۲۶
مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: بنابر بررسی‌های صورت گرفته قیمت کنونی هر کیلو دام زنده به ۲۷۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.
کد خبر : ۱۱۴۳۳۷

افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس آمار سال گذشته در کشتارگاه های رسمی کشور ۴۷۲ هزار و ۱۰۰ تن دام کشتار کردیم که  با احتساب ۱۰ درصد کشتار غیررسمی در برخی استان ها  در مجموع حدود ۵۱۹ هزار تن  کشتار دام داشتیم‌‌.

او سرانه مصرف گوشت در سال گذشته را ۷ کیلو و ۶۰۰ گرم اعلام کرد و افزود: بنابر آمار در ۸ سال گذشته سرانه مصرف ۱۲ کیلو بود که این امر بیانگر کاهش بیش از ۴ کیلویی سرانه مصرف است، درحالیکه سرانه مصرف در کشورهای اطراف ترکیه و حاشیه خلیج فارس ۳۰ تا ۴۰ کیلوست که با ۱۲ کیلو سنوات قبل و با کشورهای اطراف فاصله داریم.

صدردادرس با بیان  اینکه ظرفیت بالقوه ای برای تولید گوشت قرمز در کشور داریم، گفت: سوء مدیریت منجر به از دست دادن ظرفیت تولید شده است، درحالیکه اگر سیاست گذاری ها اصلاح شود به سرانه مصرف ۱۲ کیلو قبل مجدد می رسیم.

وضعیت تولید دام کشور مطلوب است

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه وضعیت تولید دام مطلوب است، افزود:وضعیت کنونی تولید دام سبک و سنگین مطلوب است به طوریکه اکنون پرواربندی های اطراف تهران دام روی دستشان مانده است.

به گفته او، سیاست گذاری های نامناسب از سال ۹۸  در حوزه تامین پروتئین موجب شده که مصرف گوشت قرمز کاهش یابد و به سرانه گوشت مرغ اضافه شود، به طوریکه سرانه مصرف مرغ از ۲۳ تا ۲۴ کیلو سال ۹۸ به بالای ۳۲ کیلو رسیده است و در مقابل مصرف گوشت قرمز از ۱۲ کیلو به ۷.۶ گرم رسیده است.

صدردادرس با اشاره به تاثیر تعرفه واردات نهاده های دامی بر بازار افزود: دولت در ابتدای سال تعرفه واردات نهاده دامی جو را افزایش داد که براین اساس قیمت هرکیلو جو از ۶ هزار و ۷۰۰ به ۹ هزارتومان افزایش یافته است.

افزایش قیمت گوشت قرمز بهانه ای برای ازدیاد حجم واردات

او با بیان اینکه بازار گوشت قرمز عملا رها شده است، گفت: علی رغم روند کاهشی قیمت دام سبک از ۳۲۰ به ۲۷۰ هزارتومان  و دام‌سنگین از ۲۲۰ به ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، اما قیمت گوشت قرمز نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش داشته است و از طرفی متولیان به بهانه اینکه گوشت قرمز تابع نظام قیمت گذاری نیست، بازار را رها کرده اند و همین  افزایش قیمت گوشت بهانه ای برای بالابردن حجم واردات شده است.

صدردادرس ادامه داد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی جوجه ریزی ماهانه را از ۱۲۰ به ۱۵۰ میلیون قطعه رساندند و در تلاشند که تولید مرغ را افزایش دهند و از طرف دیگر بدنبال آن هستند که واردات گوشت را جایگزین تولید داخل کنند که با استمرار این روند امکان توسعه تولید وجود ندارد و اکنون دامداران این دغدغه دارند که در چرخه تولید بمانند یا تولید را رها کنند.

پتانسیل خودکفایی گوشت قرمز در کشور وجود دارد

 مدیر عامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه دولت با واردات تیشه به ریشه تولید می زنند، افزود: اگر مسئولان به فکر تولید داخل باشند، امکان رسیدن به خودکفایی وجود دارد، کمااینکه قبل از سال ۹۸ حدود ۹۰۰ هزار تن تولید داشتیم که با مصرف یک میلیون تن گوشت در سال تنها ۱۰۰هزار تن گوشت صنعتی از طریق واردات تامین می کردیم.

صدردادرس با بیان اینکه پتانسیل تولید ۹۰۰ هزارتن تا یک میلیون تن گوشت در کشور وجود دارد، گفت: علی رغم پتانسیل و ظرفیت تولید گوشت قرمز، اما کاهش قدرت خرید و عدم حمایت دولت موجب شده که وضعیت صنعت و تولید به اینجا برسد، درحالیکه پتانسیل تولید به حد نیاز کشور و عدم نیاز به واردات در داخل وجود دارد به طوریکه ظرف مدت  زمان کوتاه ۲ تا ۳ ماهه امکان تامین نیاز بازار وجود دارد.

خبرنگار: آزاده محبی

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها
انتشار برای اولین بار | نسخه طلایی ابن‌سینا بزرگترین پزشک جهان برای خواب بهتر