آخرین اخبار
بازدید:۳۸۴
سعادت گفت: این مناظره فقط تشریح مشکل در حوزه‌های سلامت، آموزش و توزیع یارانه‌ها بود. همه معتقد بودند که عدالت در اقتصاد برقرار نیست و یارانه‌ها عادلانه توزیع نمی‌شود و راهبردهایی هم که ارائه می‌کردند چندان عملیاتی نبود.
کد خبر : ۹۳۷۰۱

 دومین مناظره از پنج مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳با موضوع «خدمات عدالت محور دولت» شب گذشته برگزار شد. این مناظره سه زیرعنوان کلی داشت که عبارت بودند از: سیاست‌گذاری در یارانه‌ها محرومیت‌زدایی و فقر، ارتقای نظام سلامت و ارتقای نظام آموزشی.


مناظره دوم هم مانند مناظره اول انتظارات مخاطبان و تحلیل‌گران را برآورده نکرد و به جز دوری کردن برخی کاندیداها از تنش‌های حاشیه‌ای، در امتداد همان پاسخ‌های احتیاط‌آمیز و کلی‌گویی به سوالات غیرچالشی کارشناسان بود.
در این مناظره نیز مانند مناظره اول به نقش تحریم ها در اقتصاد کشور و معیشت مردم پرداخته شد و همان طور که انتظار می رفت دوقطبی پزشکیان، پورمحمدی و تا حدی قالیباف و از سوی دیگر جلیلی، زاکانی و قاضی زاده هاشمی شکل گرفت.

در راستای تحلیل مناظره دوم با رحمان سعادت؛ کارشناس اقتصادی و استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سمنان گفته کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

سعادت به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: در این مناظره نسبت به مناظره اول تنش کمتر بود این مناظره فقط تشریح مشکل در حوزه‌های سلامت، آموزش و توزیع یارانه‌ها بود. همه معتقد بودند که عدالت در اقتصاد برقرار نیست و یارانه‌ها عادلانه توزیع نمی‌شود و راهبردهایی هم که ارائه می‌کردند چندان عملیاتی نبود اما به نظر می‌رسد اطلاعات اقتصادی کاندیداها نسبت به ادوار گذشته بیشتر شده است و پاسخ دهی آن‌ها هم نسبت به مناظره قبل هم منسجم‌تر شده است.

این استاد اقتصاد درباره چالش دوگانه تحریم و مذاکرات میان کاندیداها گفت: بیش از این که این تحریم‌ها علیه کشور ما وضع شود هم مشکلات اقتصادی داشتیم. مشکل عدم بهروه وری قبل از تحریم‌ها هم مطرح بود اما مساله تحریم به جز فشارهایی که خودش ایجاد می‌کرد ناکارآمدی سیستم اقتصادی نیز موجب تشدید اثرات آن شد و بسیاری از مردم این فشارها را در زندگی خود احساس می‌کنند.

وی افزود: وقتی کاندیداها از راهکار برای خط فقر سخن می گویند باید بدانیم که خط فقر در کشور ما یک خط فقر ثابت نیست و روزانه بر تعداد افراد و خانوادهایی که زیر خط فقر قرار می‌گیرند افزوده می‌شود. ممکن است برخی افراد در سه ماه اول سال بتوانند معاش خود را تامین کنند اما چون تورم رو به گسترش است، قدرت خرید مردم پایین می‌آید و در واقع اثرات تحریم بیشتر دیده می‌شود بنابراین نمی توان به نقش تحریم‌ها بی‌تفاوت بود اگر چه اغراق زیاد هم روا نیست.
سعادت در ادامه گفت: تا مساله تحریم مدیریت صحیح نشود، هر وعده و برنامه‌ای ناکارآمد خواهد بود به این علت که اگر کاندیدایی برنامه درست هم داشته باشد با یک تحریم جدید، قیمت‌ها بالا می‌رود و برنامه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. لذا در راستای موضوع نقش تحریم‌ها در معیشت مردم باید یک سیاست عزتمندانه و عاقلانه پیگیری شود به طوری که عزت مردم و نظام حفظ شود.

سعادت درتحلیل نقاط قوت و ضعف موضع کاندیداها نسبت به عادلانه کردن یارانه گفت: مساله ای که در این مناظره عمدتا اشاره می‌شد، مقایسه بین دهک‌های درآمدی بخصوص در حوزه انرژی بود. کاندیداها معتقد بودند که خانوادهایی که خودروی بیشتری دارند از یارانه بیشتری استفاده می‌کنند و باید این معضل تعدیل شود که این مسائل قبل از این هم بارها گفته شده یا در مساله آموزش و پرورش، از عدالت آموزشی و مقایسه آن با درآمد خانوارها سخن گفته شد که تشریح مواضع قبلی بود.

این استاد اقتصاد افزود: در این زمینه برخی کاندیداها به راهبرهایی اشاره کردند که تا حدودی معقول به نظر می‌رسید. برخی گفتند که اگر یارانه‌ها مستقیم پرداخت شود، خانواده‌ها می‌توانند خودشان آن را مدیریت کنند که این از نقاط قوت مناظره بود. علاوه بر این پرداختن به موضوع زنجیره یارانه‌ها یکی دیگر از نقاط قوت این مناظره بود. تا بیش از شاید بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران در زمینه پرداخت یارانه به ابتدای زنجیره تولید، نظرات پراکنده و متفاوتی داشتند اما به نظر می‌رسد آگاهی کاندیداها نسبت به نحوه پرداخت یارانه‌ها بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: کاندیداها به این سمت رفتند که به جای این که همه یارانه‌ها به نحو کلی پرداخت شود باید بخشی از آن به بخش تولیدی داده شود و این یک نقطه قوت نسبت به دوره قبل است و تاحدودی هم منطقی بود. از طرف دیگر یکی از کاندیداها اشاره کرد که در کشور پرداخت یارانه ها به صورت کلی، منطقی است که باید اجرایی شود و به بهانه‌های مختلف اجرایی نمی‌شود که این موضع نیز درست است و دولت‌مردان آینده باید قانون را به طور درست مطالعه کنند و از ظرفیت‌های آن استفاده کنند.

این استاد اقتصاد در ادامه گفت: موضوعی که در مناظره دوم جای طرح آن خالی بود موضوع «مالیات‌ها و یارانه‌ها» بود زیرا در کشور ما مالیات‌ها به صورت عادلانه دریافت نمی‌شود و به بخشی از جامعه و به طور خاص اجحاف می‌شود. اصناف بعد از یک سال و بعضا با چند ماه تاخیر مالیات پرداخت می‌کنند اما کارمندان و کارگران قبل از این که حقوقشان را بگیرند مالیات می‌دهند. این بی‌عدالتی که سالیان سال است در حق قشر متوسط و زحمتکش روا شده باید برطرف شود و اساسا کاندیداها در این زمینه چه برنامه دارند تا عدالت اقتصادی در جامعه ایجاد شود.

وی در پیان گفت: در مناظره دوم کاندیداها توانستند تا هفتاد درصد به سوالات کارشناسان پاسخ بدهند البته درباره برخی پاسخ‌ها نیز باید گفت برنامه‌های مدون کاندیدها کیفیت لازم برای اقناع مخاطب را نداشت. مخاطبان دنبال کسانی هستند که برنامه‌های عملیاتی داشته باشد و علاوه بر این قدرت لازم برای عملیاتی کردن برنامه‌هایش را داشته باشد.

انتهای پیام/ص998

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها