آخرین اخبار
۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۶
تجربه‌ی زندگی عشایری در روستای منحصر به فرد شیمبار
بازدید:۵۰۴۰
صد آنلاین | روستای شیمبار در خوزستان قرار گرفته و شاید تابه‌حال حتی یک‌بار هم نام آن را نشنیده باشید. روستایی که به یکی از نقاط مهم و جذاب گردشگری در این منطقه تبدیل شده و مملو از جاذبه‌های متعدد تاریخی تفریحی و طبیعی شگفت‌انگیز است. البته شاید تصور کنید که چون این روستا در جنوب ایران و خوزستان واقع شده، نمی‌تواند خوش آب‌وهوا و سرسبز با طبیعتی بکر و کمتر دیده شده، باشد. اما واقعیت غیر از این است. این روستای خوش آب‌وهوا در خوزستان دست کمی از روستاهای شمالی کشور ندارد و حتی می‌تواند هم ردیف با جذاب‌ترین روستاها و مناطق طبیعی در خارج از کشور هم قرار بگیرد.
کد خبر : ۸۷۶۴۶


به گزارش صد آنلاین ، روستای شیمبار خوزستان که به روستای “شیرین بهار” هم شهرت دارد در یک منطقه جلگه‌ای و بسیار سرسبز درست در نقطه مرزی و میان چهارمحال و بختیاری و خوزستان واقع شده است.

 

 

 

 

تجربه‌ی زندگی عشایری در روستای منحصر به فرد شیمبار

 



دشت وسیع و زیبای شیمبار بخشی از ادامه منطقه و ارتفاعات سخت و صخره‌ای سلسله کوه‌های خوزستان بوده و چهار کوه مرتفع کینو، منا، ر تاراز و للر در اطراف آن همچون نگهبانانی از این دشت مراقبت می‌کنند. منطقه شیمبار دقیقاً از روستای خوش آب و هوای سرحونی آغاز شده و در ادامه به دامنه وسیع کوه‌های سر به آسمان ساییده دلا خواهد رسید.

راه‌های دسترسی به روستای شیمبار
همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم شیمبار در استان خوزستان واقع شده است ویکی از دیدنی‌های شهر مسجدسلیمان است. به عبارتی این روستا دقیقاً در مسیر دسترسی مسجدسلیمان به سمت شهرکرد قرار گرفته بخشی از روستا و بخشی از شهرستان اندیکا در خوزستان است که فقط ۱۰۰ کیلومتر تا شمال شرق مسجدسلیمان و همین‌طور ایزه فاصله دارد.

بهترین مسیری که می‌تواند شما را به این روستای زیبا برساند، مسیر شهرکرد به سمت مسجدسلیمان خواهد بود. بعد از اینکه به مسجدسلیمان رسیدید، باید به روستای شلال بروید.

البته این مسیر ممکن است به دلیل طولانی‌بودن کمی شما را خسته کند. بعد از یک ساعت و ۳۰ دقیقه رانندگی کردن، به روستای شلال خواهید رسید. بعد از رسیدن به روستای شلال تا روستای شیمبار مسیر بسیار کوتاهی در مقابل شما است که حتی می‌توانید این مسیر را ۱۵ دقیقه‌ای و با پای پیاده طی کنید.

ضمن اینکه این مسیر دقیقاً از وسط دشت زیبای شیمبار عبور می‌کند. همچنین راه دسترسی شما به روستا‌های اطراف هم یک مسیر خاکی و شنی خواهد بود. در نهایت اگر تمایل داشتید که از گونه‌های جانوری این منطقه هم دیدن کنید، باید از سمت اندیکا به سمت بازفت بروید تا گونه‌های مختلف جانوری را در این دشت مشاهده کنید.

بهترین فصل سفر به دشت شیمبار
انتخاب زمان سفر به این دشت زیبا و روستای خوش آب‌وهوا کاملاً به سلیقه و نظر شخصی شما بستگی دارد. بیشتر افراد فصل بهار را بهترین زمان برای سفر به این منطقه می‌دانند. همان‌طور که می‌دانید خوزستان در جنوب ایران قرار گرفته و در فصل تابستان هوایی گرم و طاقت فرسا دارد. اما فصل بهار از دیدنی‌ترین اوقات سال در این منطقه خصوصاً دشت و روستای شیمبار محسوب می‌شود. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که بهترین اوقات سفر در فصل بهار روز‌های ابتدایی و فروردین‌ماه است. چون هرچه به انتهای فصل بهار می‌رسیم، هوا هم گرم‌تر می‌شود و دیگر خنکای قبل را ندارد.

ضمن اینکه اگر زمان کافی برای سفر در فصل بهار به این منطقه را ندارید، می‌توانید فصل پاییز را هم به‌عنوان یکی از بهترین اوقات سال برای حضور در این منطقه، دشت و روستای زیبا انتخاب کنید. پاییز این منطقه هم یکی از زیباترین اوقات سال است که هم هوای خنکی دارد و هم زیبایی و رنگارنگی طبیعت، هر لحظه شما را مات و مبهوت خود می‌کند.



دیدنی هاو جاذبه‌های شیمبار
مانند سایر نقاط ایران، شیمبار هم جاذبه‌های دیدنی فراوان و متعددی دارد. جاذبه‌های طبیعی که همانند آن را در هیچ نقطه دیگری نه در ایران و نه در جهان نمی‌توان مشاهده کرد. ضمن اینکه این منطقه دیدنی‌های گوناگونی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی را نیز در مقابل چشمان شما به نمایش درمی‌آورد. در ادامه قصد داریم تا با همسری به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این منطقه بزنیم.

· شیر سنگی روستای شیمبار
دشت و روستای شیمبار محل زندگی شجاعان است و شیر‌های سنگی که در دشت شیمبار قرار دارند، نشان‌دهنده دلاوران و شجاعانی هستند که زمانی در این منطقه زندگی می‌کردند. این شیر‌های سنگی همگی ریشه و اصلشان در فرهنگ غنی و پر ارزش مردم ایل بختیاری است که می‌توانید آن‌ها را در دیگر نقاط هم مشاهده کنید. جالب است بدانید که سنگ‌تراشان ماهر و زبردست بختیاری در خطه شمال و همین‌طور منطقه چهارمحال‌وبختیاری، این شیر‌های سنگی را به‌عنوان نماد‌هایی برای مقبره‌ها و آرامگاه‌های نزدیکان و اقوام خویش در ایل می‌ساختند.

· آبشار خروشان نگین در شیمبار
آبشار نگین در منطقه شیمبار ارتفاعی معادل ۶۰ متر دارد و در روستایی به نام نگین در دشت شیمبار، در بخش شمالی دریاچه سد شهید عباس‌پور خودنمایی می‌کند. ارتفاع این آبشار بسیار زیاد است و اطراف آن را عمیق‌ترین دره‌های ایران تشکیل داده‌اند. همین موضوع سبب شده این منطقه صعب‌العبور و البته بسیار بکر و زیبا و دیدنی باشد. به همین دلیل اگر قصد دارید از این آبشار دیدن کنید، باید بدانید که مسیری دشوار در مقابل شما قرار گرفته است. برای دیدن این آبشار شما ۲ راه دارید:

راه اول اینکه از سمت مسجدسلیمان خود را به روستای شلال برسانید. سپس از این روستا تا آبشار و روستای نگین که تقریباً ۴ ساعت پیاده‌روی است، مسیر خود را در پیش بگیرید. پس یعنی شما باید کمی کوه‌پیمایی کنید تا در نهایت به این آبشار برسید.
راه دوم این است که از سمت شهرکرد خود را به جونقان و سپس به بهشت‌آباد برسانید. بعد از آن، مسیر کوه‌پیمایی کوه میلی را در پیش گرفته و بعد از طی‌شدن این مسیر هم به سمت چمن گلی حرکت کنید. البته این مسیر بیشتر مناسب کوهنوردان است.
حالا با دانستن این دو مسیر شما بهتر می‌دانید که قرار است در چه راهی راهپیمایی کنید و چطور خود را به این آبشار زیبا و دیدنی برسانید.

تنگ بتا در دشت شیمبار
از دیگر آثار باستانی و تاریخی موجود در این دشت، تنگ بتا است. یک سنگ نگاره با ۱۲ نقش برجسته و ارتفاعی برابر با هشت و نیم متر، در کنار یک نقش برجسته ۱۴۰ سانتی‌متری که از دیگر جاذبه‌های بی‌نظیر و بسیار دیدنی این ناحیه محسوب می‌شوند. این نقش‌برجسته‌ها همگی در ارتفاعات رشته‌کوه دلا واقع شده‌اند. با درنظرگرفتن نقوشی که بر سطح سنگ‌نگاره‌ها مشاهده می‌کنید و به‌واسطه تخمین‌زدن ظاهر تصاویر، پوشش و آرایش مو می‌توان این‌گونه تخمین زد که قدمت این سنگ‌نگاره‌ها به دوره اشکانیان بر می‌گردد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها