آخرین اخبار
۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
بازدید:۱۶۸
صد انلاین | ترکمن صحرا، با دشت‌های مخملین، کوه‌های بلند، رودهای پرآب و جنگل‌های سرسبز، محل زندگی مردمانی اصیل، با فرهنگی غنی و پربار است.
کد خبر : ۸۰۳۰۵

به گزارش صد آنلاین ، ترکمن صحرا در اصل، منطقه‌ای وسیع بود که در طول تاریخ بار‌ها تجزیه شد و امروزه بیشتر قسمت‌های آن در کشور ترکمنستان قرار دارد. در حال حاضر این جلگه وسیع در کشور‌های ایران، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان قرار دارد.

 

 

 

ترکمن صحرا کجاست؟



در ایران، ترکمن صحرا در شمال شرقی کشور، قسمت وسیعی از استان‌های گلستان و خراسان شمالی را در بر می‌گیرد. این منطقه از غرب به دریای خزر و بندر گز، از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به خراسان شمالی و منطقه نیمه‌خشک بجنورد و از جنوب به کوه‌پایه‌های جنگلی البرز شمالی محدود می‌شود. ارتفاع این جلگه فراخ، از جنوب به شمال و از شرق به غرب، در امتداد شبکه آب رود‌های منتهی به خزر، کاهش می‌یابد. طول این دشت نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر و عرض آن در قسمت‌های مختلف، متفاوت است. از برجسته‌ترین شهر‌های ترکمن صحرا می‌توان به شهر‌های بندر ترکمن، آق قلا، گنبد کاووس، سیمین‌شهر، داشلی برون، نگین شهر، مراوه تپه، کلاله و گرگان اشاره کرد. منطقه ترکمن صحرا از زیباترین جا‌های دیدنی استان گلستان محسوب می‌شود که تاریخی کهن دارد. کشف سفالینه‌های قدیمی و تپه‌های باستانی با آثار زندگی مردمانی در اعصار گذشته، قدمت حضور انسان در این منطقه را به حدود ۷،۰۰۰ سال پیش می‌رساند. تپه‌های باستانی، گور‌های خاص با شمایلی عجیب، بقایای دیوار تاریخی و شهر‌های قدیمی، همگی مؤید این مطلب هستند. دیوار تاریخی «قزل آلان» که به نام‌های «دیوار بزرگ جرجان»، «دیوار سرخ» یا «مار سرخ»، «دیوار سکندر»، «سد انوشیروان» و «سد فیروز» هم معروف و بزرگترین دیوار دفاعی مسلمانان است، از شرق دریای خزر در منطقه گمیشان شروع می‌شود و با گذشتن از شهر‌های ترکمن صحرا تا کوه‌های شمالی شهر «کلاله» ادامه دارد. گرچه امروزه جز خرابه‌هایی از این دیوار تاریخی، باقی نمانده است.

تالاب‌های منطقه ترکمن صحرا نیز زیستگاه گونه‌های کمیاب مهاجر و بومی پرندگان هستند. گرچه در طول سال‌های اخیر بی‌توجهی به ظرفیت‌های بکر و بالای گردشگری در این ناحیه، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد کرده، اما اصالت و پیشینه این منطقه هم‌چنان استوار است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها