۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
بازدید:۱۰۶۴
صد آنلاین | قلعه مارکوه یکی از قلعه‌های زیبای مازندران و از جا‌های دیدنی تنکابن است که قدمت آن به سده سوم هجری بازمی‌گردد.
کد خبر : ۷۰۵۳۹

به گزارش صد آنلاین ، قلعه‌ها از مهم‌ترین آثار تاریخی و معماری ایران هستند. در ایران قلعه‌ها با کارکرد‌های مختلف ساخته می‌شدند. برخی کارکرد نظامی داشتند و برخی دیگر به‌عنوان محل اسکان والی یک شهر یا ایالت بودند.

 

 

 

 


 

فضای قلعه مارکوه

 

 

برخی دیگر از این قلعه‌ها، مکان‌هایی برای اداره شهر محسوب می‌شدند. جایگاه و موقعیتی که قلعه در آن بنا می‌شود، می‌تواند نشانی بر کارکرد آن باشد. قلعه‌های خارج از شهر و روستا که موقعیت کوهستانی دارند، کارکرد‌های نظامی و دفاعی دارند و برای مقابله با دشمن و به قصد دفاع از مردم ساخته شده‌اند. موقعیت و مختصات معماری قلعه مارکوه نشان می‌دهد که این قلعه تاریخی نیز در زمره قلعه‌های نظامی قرار می‌گیرد.

بنای مستحکم قلعه مارکوه



از ویژگی‌های مهم قلعه مارکوه، شباهت معماری آن به قلعه بابک است. چشم‌انداز این قلعه یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های آن به حساب می‌آید. قلعه مارکوه یکی از قلاع استراتژیکی است که از بالای آن می‌توان تصویری زیبا از شمال تا دریا را مشاهده کرد. تصویر کوه‌های البرز یکی دیگر از چشم‌انداز‌هایی است که از بالای قلعه مشاهده می‌شود. یکی دیگر از مواردی که به بازدید از قلعه و تعداد بازدیدکنندگان آن می‌افزاید قرارگیری چشمه‌های آب گرم این منطقه در کنار قلعه مارکوه است.

قلعه مارکوه در اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۴۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها