۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۱
بازدید:۴۱۰
چهارمین دوره توانمندسازی مسئولان دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی با هدف توانمندسازی مسئولین دبیرخانه‌های سلامت برگزار شد.
کد خبر : ۳۹۸۴۶

محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با اشاره به اهم برنامه‌های این دبیرخانه، به آخرین وضعیت شاخص‌های اساسی مرگ و میر کودکان و مادران، کوتاه قدی و لاغری در کودکان، چاقی، فشار خون، دیابت، سرطان، آلودگی هوا، بلایا و تغییر اقلیم، مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و سلامت روان در ایران اشاره و بر لزوم همکاری تمام دستگاه‌های ذی ربط برای ارتقای این شاخص‌ها تأکید کرد. 

 

مطلق عنوان کرد: در مطالعات انجام شده، روند نرخ مرگ و میر نوزادان در ایران، کاهشی بوده است؛ به گونه‌ای که این شاخص در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۰ رسیده است، همچنین نرخ مرگ و میر مادران نیز طی چهار دهه رو به کاهش بوده و از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۴ به میزان ۸۰ درصد کاهش یافته است.

 

بیشتر بدانید / درمان ساده فشار خون 

 

 

 

وی، شیوع چاقی، فشار خون و دیابت را در بزرگسالان ایرانی به ترتیب حدود ۲۵ درصد، ۳۲ درصد و ۱۴ درصد عنوان و تصریح کرد: روند این شاخص‌ها رو به افزایش است که باید با کمک دستگاه‌های عضو شورای عالی برای این موضوع برنامه ریزی شود.

 

 

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی همچنین در خصوص آلودگی هوا به عنوان یکی از عوامل اصلی بیماری‌های غیرواگیر پرداخت و گفت: بیماری‌های غیرواگیر به میزان زیادی با آلودگی هوا مرتبط هستند، بنابراین باید در این زمینه نیز همکاری لازم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: ایران در منطقه‌ای واقع شده است که در معرض طیف وسیعی از مخاطرات طبیعی و انسانی قرار دارد و موضوع بلایا و تغییر اقلیم یکی از اولویت‌های مهم دبیرخانه شورای عالی سلامت است.

 

وی در ادامه ضمن تاکید بر سخنان رئیس‏ جمهور در جلسات گذشته شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، سند تغییر اقلیم، سند ترافیک و سند ارتقای سلامت روان جامعه را جزو اسناد اولویت ‏دار دبیرخانه شورای عالی سلامت وامنیت غذایی برای طرح و تصویب در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، عنوان کرد.

 

 

 مطلق افزود: سند ملی دانش ‏بنیان امنیت غذایی، سند کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر و سند سالمندان جزء اسنادی هستند که دبیرخانه شورای عالی در حال پیگیری، اجرا و پایش آن‌ها است و در این خصوص همکاری همه جانبه نمایندگان دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی بسیار حائز اهمیت است.

گفتنی است؛ در این کارگاه یک روزه که روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، مسئولان و نمایندگان دبیرخانه‌های سلامت وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نیرو، صدا و سیما، آموزش و پرورش، نفت و امور خارجه و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، اتاق اصناف ایران و سازمان نهضت سواد آموزی حضور داشتند.

 
 
21111س
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها