۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
هشدار به دیابتی ها /چگونه از تاول های دیابتی جلوگیری کنیم؟
بازدید:۱۳۰
توصیه‌های پزشکی در خصوص تاول پای افراد دیابتی را بخوانید.
کد خبر : ۳۷۱۱۵

به گزارش صد آنلاین، در بعضی موارد اولین نشانه ابتلابه دیابت مشکلات پوستی است برخی از آنها میتوانند باعث نگرانی شوند در حالی که برخی دیگر ممکن است بی ضرر بوده ولی به لحاظ زیبایی مسئله ایجاد کنند. خوشبختانه بسیاری از مشکلات پوستی در صورت تشخیص زودهنگام به راحتی قابل پیشگیری یا قابل درمان هستند.برخی از این مشکلات بیماریهای پوستی هستند که هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود اما افراد مبتلا به دیابت راحت تر به آن مبتلا می.شوند. این مشکلات شامل عفونتهای باکتریایی قارچی و خارش است سایر مشکلات پوستی بیشتر یا فقط برای افراد مبتلا به دیابت رخ میدهد که یکی از این مشکلات تاول های دیابتی هستند.


تاول ها به ندرت در افراد مبتلا به دیابت ظاهر میشوند تاولهای دیابتی میتوانند در پشت، انگشتان دستها، پاها گاهی اوقات روی ساق پا یا ساعد و به ندرت روی تنه ایجاد میشوند. این زخمها شبیه تاولهای سوختگی هستند.این تاول ها گاهی بزرگ اما بدون درد هستند و هیچ قرمزی در اطراف خود ندارند فرد دیابتی ممکن است یک تاول بزرگ یا گروهی از تاولها یا هر دوی آنها را مشاهده کند برخی از بیماران گاهی متوجه احساس سوزش خفیف میشوند.این تاولها اغلب در طی یک شب و در غیاب تروماهای شناخته شده ایجاد میشوند اندازه این تاولها از چند میلیمتر تا چند سانتیمتر متغیر است. آنها حاوی مایع شفاف و استریل هستند که گاهی اوقات ممکن است خونریزی کنند همچنین این تاولها میتوانند در صورت وجود عفونت باکتریایی ثانویه با چرک پر شوند.تاول دیابتی بیشتر در مردان بزرگ سالی که دیابت کنترل نشده طولانی مدت داشتند ظاهر میشود نسبت شیوع تاول دیابتی در مردان به زنان ۲ به ۱ است.از سوراخ کردن تاولها خودداری کنید اگر تاولی روی پوست شما ایجاد شد که به اندازهای بزرگ است که نیاز به تخلیه دارد باید با پزشک معالج خود صحبت کنید.

 

علت ایجاد تاول پای دیابتی:
 

علت ایجاد این تاولها مشخص نیست و به نظر میرسد بروز آن چند عاملی باشد با این حال اگر سطح قند خون شما بالا باشد احتمال ابتلا بیشتر است.احتمال ایجاد تاول دیابتی در افراد مبتلا به نوروپاتی که باعث آسیب به اعصاب و در نتیجه کاهش حساسیت بدن میشود افزایش مییابد اکثر بیماران مبتلا به دیابت با تاول دیابتی دچار نفروپاتی و نوروپاتی هستند. در برخی افراد تاول دیابتی به عنوان علائم اولیه مرحله پیش دیابت توصیف شده است که به دلیل اختلال در تحمل گلوکز رخ میدهد قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش به ویژه در افراد مبتلا به نفروپاتی نیز در موارد معدودی به عنوان یکی از عوامل مؤثر در ایجاد تاول دیابتی مطرح شده است. همچنین مرحله پایانی نارسایی کلیوی ممکن است در تشکیل تاول نقش داشته باشد.

 

چگونه از تاول های دیابتی جلوگیری کنیم؟
 

اگر دیابت دارید، مهم است که مراقب وضعیت پوست خود باشید. اگر نوروپاتی دارید، ممکن است تاول ها و ضایعات مورد توجه قرار نگیرند. اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از تاول ها و همچنین جلوگیری از ابتلا به عفونت های ثانویه در هنگام ابتلا به ضایعات انجام دهید:

هر روز پاهای خود را به طور کامل بررسی کنید.
همیشه با پوشیدن کفش و جوراب از پاهای خود در برابر آسیب محافظت کنید.
کفش هایی بپوشید که خیلی تنگ نباشند.
کفش های نو را به آرامی بپوشید.
هنگام استفاده از قیچی، ابزار دستی و تجهیزات باغبانی که می توانند باعث ایجاد تاول شوند، از دستکش استفاده کنید.
اشعه ماوراء بنفش باعث ایجاد تاول در برخی افراد می شود. کرم ضد آفتاب بزنید و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید.
 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
 

در صورت پدیدار شدن تاول با پزشک خود تماس بگیرید. بیشتر تاول ها خود به خود بهبود می یابند، اما خطر عفونت ثانویه وجود دارد. علائم زیر نیاز به تماس فوری با پزشک دارد:

قرمزی اطراف تاول
ورم
گرمای ساطع شده از ضایعه
درد
تب همراه با علائم فوق
 

درمان تاول پا دیابتی:
 

تاول های دیابتی معمولاً خود به خود در طول حدود سه هفته بهبود می.یابند زمان بهبودی میتواند تا پنج هفته طول بکشد. با این حال عود مکرر این تاولها منجر به ایجاد زخم میشود و همچنین اسکار نیز گزارش شده است. علائم تاول ممکن است در طول سالها دوباره ظاهر شوند.بسیاری از محققان توصیه کرده اند که پوست تاول زده باید دست نخورده باقی بماند زیرا به عنوان پوششی مؤثر و استریل برای زخم زیرین عمل میکند برخی دیگر از آسپیراسیون سوزنی با سوراخ کوچک و استفاده از آنتی بیوتیک ها برای کاهش ناراحتی و جلوگیری از عفونتهای ثانویه حمایت میکنند.

سلامت

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها