۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
بازدید:۸۳۹
صد آنلاین | رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان گفت: متأسفانه تعداد حریق‌های رخ‌داده در مراتع این شهرستان طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته تاکنون دارای رشد بوده است که در هیچ‌کدام از آن‌ها گرمای هوا نقش نداشته و گردشگران و دامداران عامل اصلی آن بوده‌اند.
کد خبر : ۳۲۵۹۴

به گزارش صد آنلاین ، امیر زمانی مقدم عصر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به تخصیص ۱۸.۵ میلیارد تومان اعتبار در حوزه آبخیزداری و بیولوژیک این شهرستان اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین علت‌ها برای تخصیص بیش از ۹۲ درصدی اعتبارات در این حوزه درگیری قوچان با معضل خشک‌سالی و روان آب‌هایی است که خاک حاصل خیز را از بین برده‌اند.

 

 

 


وی انجام کارهای مطالعاتی در حوزه آبخیزداری را با توجه به معضلات زیستی و تأکیدات مقام معظم رهبری درزمینه حفاظت از خاک امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: میزان تخصیص اعتبارات نسبت به وسعت قطره‌چکانی بوده درصورتی‌که اگر اعتبارات به‌درستی اختصاص‌یافته و پروژه‌ها نیز هم‌زمان اجرا شود یعنی پروژه مکانیک و بیولوژیک در یک حوزه عملیاتی گردد به‌طورقطع عملکرد مفیدتری را شاهدیم.

رئیس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی قوچان با یادآوری این مطلب که میزان حریق‌های رخ‌داده این شهرستان در مراتع طی سال گذشته تنها در ۳ هکتار بود اما امسال تاکنون ۱۰.۷ هکتار از اراضی طعمه حریق شده‌اند، گفت: عامل هیچ‌کدام از این اتفاق‌ها گرمای هوا نبوده و گردشگران و دامداران که به‌ویژه در اطراف امامزادگان اتراق داشته‌اند عامل این از بین رفتن عرصه‌های طبیعی هستند.

خروج بیش از ۶ هزار رأس دام غیرمجاز از مراتع قوچان

زمانی مقدم با تأکید بر این موضوع که باید در حوزه حفاظت از مراتع و عرصه‌های طبیعی نیز ورود جدی صورت بگیرد، بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ هکتار تخریب و تصرف غیرقانونی مورد شناسایی قرارگرفته است که ۲۷ فقره پرونده در این زمینه تشکیل و تاکنون ۴.۵ هکتار خلعیت انجام و الباقی نیز در مرحله رسیدگی قضایی قرار دارد.

وی تصریح کرد: قوچان در اوایل خردادماه به بعد گرفتار گسیل دام در سطح مراتع است که ۴۹ فقره گسیل دام خارج از فصل یا حضور دامدار غیرمجاز را شاهد بوده‌ایم و طی این مدت ۶ هزار و ۲۴۶ دام غیرمجاز از شهرستان خارج‌شده است.

رئیس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی قوچان با اشاره به اینکه رودخانه از پنج رودخانه مهم کشور برای مدیریت روان آب‌ها بوده و بلندترین و طولانی‌ترین رودخانه به شمار می‌آید، گفت: هرسال اعتباراتی برای مدیریت آن پیش‌بینی می‌شود که امسال ۶.۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی برای ایجاد دو بند خاکی و دو بند گابیونی در منطقه قره شاهوردی در نظر گرفته‌شده است.

زمانی مقدم از عقد قرارداد برای ایجاد بند‌های خاکی، گابیونی و سنگ و ملات در روستاهای خمارتاش، ینگه قلعه و شهر مزرج بااعتباری بالغ‌بر ۶ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان خبر داد و اضافه کرد: در بحث ایجاد کمربند حفاظتی نیز ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای تعیین مرز بین مستثنیات و اراضی ملی پیش‌بینی‌شده که فعلاً در روستای ددانلو اجرایی می‌شود.

وی بابیان این مطلب که ۴۶۰ میلیون تومان اعتبار برای جنگل‌کاری در منطقه باجگیران اختصاص‌یافته است که در ۳۹ هکتار از اراضی ۵ هزار گونه همچون زرشک کوهی، اُرس و عناب کشت می‌شود، تصریح کرد: در محدوده روستای امامقلی نیز برای ۲۷ هکتار پارک جنگلی که توسط بخش خصوصی گیاهان دارویی کاشت می‌شود ۵۰ میلیون تومان اعتبار اصلاح آبیاری به دلیل کاهش نزولات آسمانی اختصاص‌یافته است.

 

 

 

 

 

4461/س

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها