۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
بازدید:۳۳۲
صد آنلاین | رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس استان تهران در خصوص راه‌های پیشگیری از گرمازدگی توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : ۲۹۹۸۰

گرما و رطوبت همزمان، افزایش دهنده آسیب های هوای گرم برای افراد

 سعید مهر سروش، رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس استان گفت: بیماری‌های ناشی از گرما به سه گروه تقسیم می شوند. دسته اول گرفتگی عضلات (کرامپ عضلانی) است و دسته  دوم خستگی گرمایی و مورد آخر، گرما زدگی است. در گرمازدگی ابزار‌های بدن برای پایین نگه داشتن دما تاثیر کافی را ندارند و بدن نمی‌تواند به تنهایی دمای خود را پایین بیاورد.

 

وی هشدار داد: گرمازدگی یکی از اورژانس‌های پزشکی است و نیاز به رسیدگی فوری  و درمانی دارد. این بیماری در صورت درمان نشدن، می تواند اثرات جانبی طولانی مدت مانند آسیب به قلب و مغز، و حتی مرگ فرد گرمازده را به دنبال داشته باشد.

مهر سروش افزود: گرما و رطوبت از عوامل تشدید کننده خطر گرمازدگی هستند. همچنین ورزش و فعالیت‌های فیزیکی شدید در گرما نیز، شخص را مستعد گرمازدگی می‌کند. سن نیز بر استعداد گرمازدگی فرد تاثیرگذار است و افرادی که بالای ۵۵ سال و یا زیر ۵ سال سن دارند، فرآیند‌های کنترلی برای تنظیم دمای بدن این گروه‌های سنی، ضعیف‌تر عمل می کند.

 

وی خاطر نشان کرد: بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های کلیوی و دیابت می تواند احتمال گرمازدگی را در این افراد بالا ببرد.

وی یادآور شد: اولین و مهمترین اقدام برای درمان گرمازدگی، ترک محل و رفتن به مکانی خنک‌تر است و در مرحله بعد باید اقدام به خنک کردن بدن به وسیله مایعات خنک، به خصوص آب آشامیدنی کرد.

 

مهر سروش افزود: افراد برای پیشگیری از گرمازدگی، باید به چند نکته توجه کنند؛ اول از همه، قبل از حرکت به سمت مقصد درجه گرما و رطوبت هوای آن منطقه را کنترل کنند. دوم؛ مطمئن شوند که به دمای بالای محیط عادت دارند. ممکن است بومیان یک منطقه گرم و مرطوب دچار گرمازدگی نشوند، اما یک مسافر که در مکانی معتدل زندگی کرده است، باید کم کم خود را به دمای هوای گرم منطقه وفق دهد تا دچار گرمازدگی نشود.

 

سوم؛ سعی کنند در معرض نور مستقیم خورشید نباشند و یا ساعات خنک‌تر روز را برای تردد انتخاب کنند، همچنین در صورت نیاز به تردد در ساعات گرم روز، لباس‌های گشاد و خنک بپوشند. همراه داشتن مایعات خنک نیز از الزامات فعالیت فیزیکی در گرما است.

 

وی هشدار داد: هرگز کودکان را در اتومبیل پارک شده، تنها رها نکنید، زیرا در مدت ده دقیقه، دمای داخل این وسیله نقلیه حدود ۱۱ درجه افزایش می‌یابد. کودکان و نوزادان معمولاً البسه زیادی به تن داشته در محافظت از خود ناتوان هستند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها
توهین سخنران مراسم ستاد پزشکیان به رئیس جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی|ویدئو