به گزارش صد آنلاین ، ایران در رتبه هفتم مصرف لوازمآرایشی جهان و اول خاورمیانه قرار دارد و ۲ تا 3میلیارد دلار گردش مالی برای بازار لوازم آرایشی کشور تخمین زده میشود؛ بازاری که یک چالش جدی دارد؛ «حجم قابلتوجه محصولات قاچاق.» بعد از اجرای قانون ممنوعیت واردات لوازم آرایشی در سال 97با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و با گذشت 7سال، کمتر از 40درصد نیاز بازار در داخل کشور تامین میشود و آمار عجیبی از ورود محصولات قاچاق به این بازار به گوش میرسد؛ محصولاتی که بهگفته عبدالعلی رحیمیمظفری، عضو هیأترئیسه کمیسیون انرژی مجلس با شیوع ۲۹۶نوع بیماری ارتباط مستقیمی دارد؛ چون در کارگاههای زیرزمینی و بدون نظارت بهداشتی تولید و از مبادی غیررسمی وارد کشور میشوند و میتوانند عوارض جبرانناپذیری از حساسیتهای پوستی گرفته تا ناباروری و انواع سرطانها را برای مصرفکنندگان به دنبال داشته باشند؛ محمود آلبویه، مدیرکل فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو و مجتبی بوربور، نایبرئیس انجمن واردکنندگان دارو و کارشناس واردات فرآوردههای سلامتمحور به نکات مهمی در این حوزه اشاره کردند. بخشی از این نکات را در ادامه بخوانید .
از سال 97براساس مصوبه وزارت صمت، واردات لوازمآرایشی ممنوع شد، اما واردات مواداولیه آزاد بود؛ چون کارخانههایی در داخل کشور داریم که این مواداولیه را به محصول تبدیل میکنند. این مسئله باعث رشد کارخانهها و صنایع داخلی شد که بتوانند طیف وسیعی از لوازم آرایشی و بهداشتی را چه از طریق مهندسی معکوس و چه از طریق فناوریهایی که در اختیار داشتند، تولید کنند، اما زمانی که یک علامت تجاری بین مردم جا میافتد، همواره بهدنبال همان محصول هستند؛ به همین دلیل با اینکه توانمندی کارخانههای ما بسیار زیاد شد و توانستند محصولات متنوعی را وارد بازار کنند، برخی از مصرفکنندهها بهدنبال همان برند خاص بوده و هستند.
همانگونه که دارو میتواند فواید یا عوارض داشته باشد، محصولات آرایشی و بهداشتی هم درصورت نداشتن خط تولید استاندارد، استفاده از مواداولیه نامناسب یا رعایت نشدن اصول صحیح اختلاط، نهتنها فایدهای نخواهند داشت، بلکه میتوانند عوارض نامطلوبی برای مصرفکنندگان به دنبال داشته باشند؛ بهطور مثال در رژهای لب که براقیت خاصی دارند، میزان سرب بالاست و عوارض سیستمیک در بدن ایجاد میکنند. یعنی سرب آنها در کلیهها رسوب میکند و منجر به بروز عوارض متعددی میشود.
نیازهای اساسی کشور در اولویت قرار دارد و فرآوردههای آرایشی و بهداشتی معمولاً در انتهای این لیست قرار میگیرد. با توجه به اینکه حتی مواداولیه مورد نیاز برای تولید این محصولات نیز عمدتا وارداتی هستند و نیازمند ارز، تخصیص ارز محدود به این حوزه در اولویت نیست. به این ترتیب، اگر مجری مجبور به تصمیمگیری بین تخصیص ارز به فرآوردههای آرایشی و بهداشتی یا مواداولیه یا محصولات ضروریتر باشد، انتخاب مشخص است.
پدیده رژ لب
وضعیت اقتصادی خانوار یکی از شاخصهای بسیار مهم در مصرف لوازمآرایشی و بهداشتی است. در مقالهای تحت عنوان «پدیده رژلب» یا «لیپ استیک فنومنوم» به این موضوع اشاره و نوشته شده در شرایط اقتصادی بد، قدرت خرید مردم کم میشود و ممکن است به جای خرید محصولات باکیفیت داخلی، سراغ محصولات ارزانتر (حتی قاچاق) بروند. لوازم آرایشی و بهداشتی بهدلیل تنوع و قیمت نسبتا پایینتر، میتوانند در این شرایط جایگزین مناسبی برای کالاهای بزرگتر باشند.
برچسب اصالت زردرنگ با اسکرچ و کد 16رقمی، راهی مطمئن برای تشخیص اصالت کالاست. برای شناسایی لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی یا قاچاق از UID هم میتوان استفاده کرد. فرق UID و برچسب اصالت در این است که UID دارای عددی 20رقمی است که آن عدد اگر در سایت تیتک وارد شود، اصالت یا عدماصالت کالا اعلام میشود. مصرفکنندگان باید محصولات موردنیازشان را از فروشگاههای معتبر تهیه کنند و این نکته مهم را هم بدانند که قیمت پایینتر یک محصول یعنی استفاده از مواداولیه نامرغوب. داروخانهها هم بهشدت تحت کنترل هستند و بهصورت مرتب بازرسی از آنها صورت میگیرد؛ بنابراین برای خرید لوازم بهداشتی و آرایشی فضای مطمئنتری هستند.
3عامل قیمت، تجربه شخصی و تبلیغات (بهویژه تبلیغات مجازی) نقش بسیار مهمی در انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی دارد. تبلیغات مجازی گاهی باعث انتشار اطلاعات نادرست و گمراهکننده میشود.
تقلب در عطر و ادکلن بیشتر است
مجتبی بوربور، نایبرئیس انجمن واردکنندگان دارو و کارشناس واردات فرآوردههای سلامتمحور
تقلبات آرایشی در حوزه عطر و ادکلن بیشتر است و این یعنی ما سلامت مردم را با دیدی تکبعدی به یکسری از مسائل تجاری و ندادن حق انتخاب، محدود کردهایم. قطعا ما در سند بالادستی خود باید از تولیدکننده حمایت کنیم، اما تولید در دنیای امروزی تنها یک بخش از ماجراست. برندینگ، تغییر ذائقه و هزاران مولفه دیگر وجود دارد که در این دنیای مدرن باید مدنظر باشد. براساس تحلیلهای موجود و آمارهای قابل دسترس، میتوان گفت که بیش از ۵۰درصد بازار محصولات آرایشی و بهداشتی کشور قاچاق و واردات غیرقانونی است که طی سالهای اخیر بهشدت افزایش یافته است./ همشهری آنلاین