به گزارش صد آنلاین،این موفقیت هند را به قدرتی نوظهور در عرصه مستندسازی جهانی تبدیل کرده است، زیرا سال گذشته نیز مستند «انقلاب کشاورزان» ساخته نیشتا جین از همین کشور، این جایزه را به دست آورد.
این مستند زندگی خانوادهای از کشاورزان هندی را روایت میکند که در برابر فساد و ستم ساختارمند مقامات محلی میایستند. منگیلال ، یکی از شخصیتهای مرکزی، با شجاعت در برابر اداره مواد مخدر مقابله کرده و موفق به دستگیری مقامات فاسد میشود. با این حال، پیروزی او موقتی است؛ مقامات اقدام به لغو مجوز کشاورزی مادرش میکنند و خانواده را به سختیهای بیشتری میکشانند.
فیلم در قالب یک داستان چندلایه، معضل اخلاقی بین رشوه دادن برای زنده ماندن یا مقاومت در برابر سیستم با قیمت سنگین شخصی را بررسی میکند. موضوعی که فراتر از مرزهای هند، به مسائل جهانی عدالت اجتماعی، هزینههای مقاومت و نقش خانواده در مبارزه با قدرت میپردازد.
برد «من، خشخاش» در هات داکس ۲۰۲۵ ادامهدهنده روندی است که سال گذشته با «انقلاب کشاورزان» آغاز شد. این مستند نیشتا جین به بررسی قیام گسترده کشاورزان هندی علیه قوانین جدید زمینکاری پرداخته بود. هر دو فیلم با تمرکز بر مقاومت در برابر ساختارهای ناعادلانه، توانستهاند از طریق سینما، صدای جامعههای آسیبپذیر را به گوش جهان برسانند.
این موفقیتها نشان از افزایش تأثیر مستندسازان هندی در مطرح کردن مسائل اجتماعی و سیاسی در عرصه بینالمللی دارد.
در کنار غلبه مستندهای هندی، جشنواره امسال به موضوعات گوناگونی پرداخت:
برد مستندهای اعتراضی از هند در جوایز جهانی نشان میدهد که سینمای مستند چگونه میتواند به ابزاری قدرتمند برای برجسته کردن مسائل فراموششده تبدیل شود. این فیلمها نه تنها تاریخچههای ناگفتهای را روایت میکنند، بلکه فشاری اخلاقی بر جامعه جهانی برای پاسخگویی به نابرابریها ایجاد میکنند.
با توجه به این روند، هات داکس ۲۰۲۵ نه تنها یک جشنواره سینمایی، بلکه پلتفرمی برای دفاع از عدالت اجتماعی است./ مهر