به گزارش صدآنلاین، شلمغانی در ابتدای حیات خود از علمای بزرگ شیعه به شمار میرفت. او روایات بسیاری از ائمه(ع) گردآوری کرده و تألیفات متعددی داشت که نشان از جایگاه بلند علمی او بود. ارتباط نزدیکش با امام حسن عسکری(ع) نیز بر اعتبار او میافزود.
آغاز انحراف:
پس از شهادت امام حسن عسکری(ع)، انتظارات شلمغانی برای نیابت امام زمان(عج) برآورده نشد و این مقام به حسین بن روح نوبختی واگذار گردید. این مسئله آتش حسادت را در وجود شلمغانی برافروخت و به تدریج باعث انحراف فکری او شد.
عقاید انحرافی:
شلمغانی به تدریج عقاید غلوآمیزی را تبلیغ میکرد:
ادعای حلول روح خداوند در خود
ادعای نیابت خاص امام زمان(عج)
تحریف روایات و احادیث به میل خود
ایجاد فرقه شلمغانیه با پیروان خاص
موضع گیری نایب امام و توقیع مقدس:
حسین بن روح نوبختی، نایب سوم امام زمان(عج)، در برابر این انحرافات ایستاد و پس از هشدارهای مکرر، سرانجام توقیعی از ناحیه مقدسه صادر شد که در آن:
شلمغانی به عنوان "مخذول الضال المضل" (گمراه و گمراهکننده) معرفی شد
او مرتد و دروغگو خوانده شد
شیعیان از ارتباط با او منع شدند
محاکمه و مرگ عبرتآموز:
پس از افشاگریهای حسین بن روح و انتشار توقیع امام زمان(عج)، شلمغانی در محفلی عمومی حاضر شد و پیشنهاد مباهله (نفرین متقابل) داد. این خبر به گوش خلیفه عباسی، الراضی بالله، رسید و او دستور دستگیری و محاکمه شلمغانی را صادر کرد. سرانجام:
در سال 323 هجری قمری دستگیر شد
به فتاوای علمای شیعه و سنی محکوم به مرگ گردید
ابتدا اعدام و سپس جسدش سوزانده شد
درسهای تاریخی این ماجرا:
خطر غلو و ادعاهای بیاساس در دین
اهمیت پیروی از نایبان معصوم
عاقبت شوم حسادت و خودخواهی
لزوم مراقبت از تحریف احادیث
عبرتگیری از سرنوشت منحرفان
این واقعه تاریخی نشان میدهد چگونه فردی با موقعیت علمی ممتاز میتواند به دلیل هواهای نفسانی و ادعاهای نادرست، به ورطه هلاکت افتد و مورد لعن امام معصوم قرار گیرد