۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
بازدید:۲۲۱۵
صد آنلاین | آب‌‌انبار امیرچخماق که با نام آب‌‌انبار فاطمه ستی نیز شناخته می‌شود، از آب‌انبارهای قدیمی شهر و جاهای دیدنی یزد است. با قدمتی که به دوره صفویه بازمی‌گردد، این آب‌انبار دو در ورودی دارد. یکی از این درها در میدان امیر چخماق و دیگری در کوچه‌ای مجاور آن قرار گرفته است. از ویژگی‌های این آب‌انبار قدیمی می‌توان به پنج بادگیر خشتی هشت‌وجهی جهت خنک کردن و مخزنی بزرگ برای نگهداری آب با تهویه‌ای طبیعی اشاره کرد. گنبد تخم‌مرغی بنا نیز آجری است. در حال حاضر سقفی جدید در وسط مخزن آب‌انبار قرار دارد كه گنبد آب‌انبار را از مخزن جدا می‌كند. این آب‌انبار در سال ۱۳۷۸ به زورخانه صاحب الزمان تغییر کاربری داد و امروزه می‌توان در سانس‌های ۴۰ دقیقه‌ای تا یک ساعتی، در آن به تماشای ورزش‌های زورخانه‌ای پرداخت. این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵، با شماره‌ی ثبت ۱۷۸۹۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
کد خبر : ۱۵۹۵۲

آب انبار امیرچخماق (ستی فاطمه) | سفر به یزد: سایت جامع گردشگری یزد | رزرو  هتل های یزد و تور یزد

 

 آب‌‌انبار امیرچخماق که با نام آب‌‌انبار فاطمه ستی نیز شناخته می‌شود، از آب‌انبارهای قدیمی شهر و جاهای دیدنی یزد است. با قدمتی که به دوره صفویه بازمی‌گردد، این آب‌انبار دو در ورودی دارد. یکی از این درها در میدان امیر چخماق و دیگری در کوچه‌ای مجاور آن قرار گرفته است.


از ویژگی‌های این آب‌انبار قدیمی می‌توان به پنج بادگیر خشتی هشت‌وجهی جهت خنک کردن و مخزنی بزرگ برای نگهداری آب با تهویه‌ای طبیعی اشاره کرد. گنبد تخم‌مرغی بنا نیز آجری است. در حال حاضر سقفی جدید در وسط مخزن آب‌انبار قرار دارد كه گنبد آب‌انبار را از مخزن جدا می‌كند.


این آب‌انبار در سال ۱۳۷۸ به زورخانه صاحب الزمان تغییر کاربری داد و امروزه می‌توان در سانس‌های ۴۰ دقیقه‌ای تا یک ساعتی، در آن به تماشای ورزش‌های زورخانه‌ای پرداخت.

 

این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵، با شماره‌ی ثبت ۱۷۸۹۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

yazd.jpg

 

مجموعه امیر چخماق یزد؛ عکس ودیدنی های آن

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها