فونیکس FX برقی نسخه الکتریکی از مدل بنزینی این خودرو است. در طراحی این مدل، تغییرات ظاهری محدود بوده است؛ از جمله در نمای جلو، جایگزینی درگاه شارژ به جای جلوپنجره مشبک مدل بنزینی. همچنین، رینگهای آیرودینامیک مخصوص و بال کوچک روی درِ پنجم خودرو برای افزایش ثبات در سرعتهای بالا به چشم میآید.
مشخصات فنی و عملکرد
فونیکس FX برقی مجهز به موتور الکتریکی سنکرون مغناطیسی دائم است که 201 اسببخار قدرت و 340 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. باتری لیتیوم یون با ظرفیت 61.06 کیلووات ساعت توانایی طی مسافت 430 کیلومتر با یک بار شارژ را فراهم میآورد. این خودرو همچنین قادر است در مدت 9 تا 10 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر در ساعت است. باتریهای آن از شارژ سریع پشتیبانی میکنند و در مدت 30 دقیقه تا 80 درصد شارژ میشود.
ویژگیها و امکانات رفاهی
فونیکس FX برقی با امکانات رفاهی متنوعی نظیر نمایشگرهای دوگانه 12.3 اینچی، سیستم تهویه اتوماتیک، گرمکن فرمان و صندلیها، سیستم تهویه هوا با فیلتر تصفیه، و سیستم صوتی پیشرفته ارائه میشود. همچنین، این خودرو به دستیارهای رانندگی خودران سطح دوم مانند کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از خط، و سیستم هشدار نقاط کور مجهز است.
رقبا و قیمت احتمالی
مدیرانخودرو هنوز قیمت رسمی فونیکس FX برقی را اعلام نکرده است، اما برآوردها نشان میدهند که قیمت آن بین 2 میلیارد و 300 میلیون تا 2 میلیارد و 400 میلیون تومان خواهد بود. رقبای اصلی این خودرو شامل نیوا ET5 از کرمانموتور و خودروهای لوکس دیگری مانند آئودی Q5 ئیترون و هوندا ENS1 هستند.
نتیجهگیری
با توجه به ویژگیهای فنی و امکانات رفاهی پیشرفته، به نظر میرسد فونیکس FX برقی در بازار ایران رقابتی جدی خواهد داشت. اگر مدیرانخودرو سیاست فروش اقساطی را برای این خودرو در نظر بگیرد، میتواند موفقیت قابل توجهی در جلب نظر مشتریان ایرانی به دست آورد.