مقدمات نماز شامل شش مورد اصلی است: رعایت وقت نماز، جهت قبله، طهارت (وضو، غسل یا تیمم)، پاک بودن بدن و لباس، رعایت شرایط لباس، و رعایت شرایط مکان نماز. هر فردی که قصد نماز دارد، باید این مقدمات را قبل از شروع نماز فراهم کند.
مقدمات نماز به دو دسته تقسیم میشود: یکی مربوط به شرایط صحت نماز است که در احکام شرعی بحث میشود و دیگری به بخش قبولی نماز مرتبط است که بر روح عبادت و توجه قلبی به خدا تأکید دارد. امام خمینی در کتاب آداب الصلاة میفرمایند: «بعضی نمازها تنها بخشی از آن قبول میشود و برخی مانند جامه کهنه به صاحب خود برگشت داده میشود، مگر آنکه با دل خود از خداوند توجه کنید.»
برای به جا آوردن نماز، که ارتباط با خداوند است، مقدمات خاصی لازم است. این مقدمات به دو دسته واجب و مستحب تقسیم میشوند.
اگر هر یک از مقدمات واجب فراهم نباشد، نماز صحیح نخواهد بود. این مقدمات عبارتند از:
در کنار مقدمات واجب، برخی کارهای مستحب نیز وجود دارند که به روح نماز کمک میکنند:
این کارها به توجه قلبی و روحی کمک میکنند و موجب میشوند نماز با صفا و خلوص بیشتری اقامه شود.
وضو یکی از مقدمات ضروری نماز است. شخص نمازگزار باید با وضو گرفتن، علاوه بر پاکیزگی جسم، دل خود را از گناهان و آلودگیها تطهیر کند. شستشوی صورت، دستها و پاها به یادآورنده نیاز به تطهیر درونی و پاک شدن از پلیدیهای ظاهری و باطنی است. در واقع وضو گرفتن نشانهای از آمادگی روحی برای حضور در پیشگاه خداوند است.
پاک بودن بدن و لباس از نجاسات، به معنای پاکسازی ظاهری و باطنی انسان از گناهان و آلودگیهاست. همانطور که باید بدن و لباس از نجاست پاک باشد، دل نیز باید از گناهان و رذائل اخلاقی تطهیر گردد.
پوشاندن بدن از دید دیگران به عنوان یک نشانه از عفت و پاکدامنی است. در نماز نیز باید انسان با لباس مناسب وارد نماز شود که همچنین نشانهای از احترام به خداوند و حضور در پیشگاه اوست.
برای نماز باید مکان مناسبی انتخاب کرد. مساجد و اماکن متبرکه از جمله مکانهایی هستند که برای نماز بسیار مناسباند. این مکانها جایگاه رحمت و مغفرت خداوند هستند و باید با خشوع و آرامش در آنها نماز خوانده شود.
وقتی وقت نماز فرا میرسد، باید با خوشحالی و آمادگی به عبادت پرداخت. این زمان فرصتی است برای نزدیکی به خداوند و اظهار بندگی و اطاعت.
نمازگزار باید به سوی قبله یعنی کعبه در مکّه نماز بخواند. این عمل نمادی از توجه و دلسپردگی به خداوند است. رو به قبله بودن در واقع به معنای رو به خداوند بودن است و نمازگزار باید با دل خود نیز به سوی خدا بازگشته باشد.