آخرین اخبار
۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
نماز شفع: ارتباط با خدا در تاریکی شب و دعوت به رحمت!
بازدید:۵۶۷
صد آنلاین | در این مطلب به بررسی نماز مستحب شفع می‌پردازیم؛ نمازی دو رکعتی که از مهم‌ترین عبادات مستحبی در دین اسلام به شمار می‌رود و جزء نماز شب محسوب می‌شود. پس از خواندن نماز شفع، نماز وتر اجرا می‌شود که این نماز شب را به پایان می‌رساند.
کد خبر : ۱۲۰۰۲۰

به گزارش صد آنلاین، نماز شفع، که به معنای ضمیمه کردن و معادل با زوج است، به عنوان جزئی از نماز شب و پس از چهار رکعت نماز دو رکعتی خوانده می‌شود. در انتها، یک رکعت نماز وتر به آن اضافه می‌شود. نماز شفع و وتر، به عنوان بافضیلت‌ترین بخش‌های نماز شب شناخته می‌شوند.

 

 

نحوه اقامه نماز شفع
نماز شب به طور کلی شامل یازده رکعت است: چهار نماز دو رکعتی، دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر. برای خواندن نماز شفع، ابتدا نیت کنید و سپس سوره‌های حمد و توحید و فلق را در رکعت اول و دوم قرائت کنید. این نماز با تشهد و سلام به پایان می‌رسد.

 

 

زمان خواندن نماز شفع
زمان مناسب برای اقامه نماز شب، طبق نظر برخی، بعد از نیمه شب شرعی تا طلوع فجر صادق است. برخی نیز آن را بلافاصله پس از نماز عشاء می‌دانند.

 

 

 

فضیلت نماز شفع
نماز شفع همراه با نماز وتر از بافضیلت‌ترین عبادات به شمار می‌روند. به گفته امام خمینی، کسانی که فرصت انجام یازده رکعت نماز شب را ندارند، می‌توانند با خواندن دو رکعت شفع و یک رکعت وتر، از ثواب آن بهره‌مند شوند.

 

 

 

دعای پس از نماز شفع
پس از اقامه نماز شفع، قرائت دعای «إلهی تَعَرَّضَ لَک» مستحب است. این دعا، به معنای درخواست از خدا برای جلب رحمت و فضل او، به ویژه در شب‌های با فضیلت، خوانده می‌شود.

این نماز فرصتی است برای نزدیکی به خدا و درخواست بخشش و رحمت از او در سکوت و خلوت شب.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها