آخرین اخبار
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۶
نماز شفع: فضیلت‌ها و نحوه اقامه آن در شب
بازدید:۱۷۴
صد آنلاین | نماز شفع، نمازی دو رکعتی و از مهم‌ترین عبادات مستحبی در دین اسلام است که به عنوان بخشی از نماز شب شناخته می‌شود.
کد خبر : ۱۱۷۸۸۵

به گزارش صد آنلاین، این نماز بعد از چهار نماز دو رکعتی دیگر خوانده می‌شود و به همراه نماز وتر، به پایان نماز شب می‌انجامد.

 

 

### نحوه خواندن نماز شفع

نماز شفع به صورت زیر خوانده می‌شود:

1. **نیت**: ابتدا نیت کرده و می‌گویید: «دو رکعت نماز شَفْعْ می‌خوانم قُربه اِلی الله».
2. **رکعت اول**: در این رکعت، سوره حمد و سوره توحید و سپس سوره ناس خوانده می‌شود.
3. **رکعت دوم**: پس از رکوع و سجده در رکعت اول، سوره حمد، توحید و سوره فلق تلاوت می‌شود. این رکعت دارای یک قنوت است که بعد از قرائت سوره‌های حمد، توحید و فلق انجام می‌شود.

 

 

**فضیلت‌های نماز شفع**: 
نماز شفع و وتر، به عنوان بافضیلت‌ترین اجزای نماز شب، دارای اجر و ثواب فراوانی هستند. طبق نوشته‌های امام خمینی، کسانی که زمان کافی برای اقامه تمامی یازده رکعت نماز شب را ندارند، می‌توانند با خواندن دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر به این عبادت بپردازند.

 

 

 

# زمان خواندن نماز شفع

وقت مناسب برای اقامه نماز شفع، طبق برخی روایات، پس از نیمه‌شب شرعی و نزدیک طلوع فجر صادق است. همچنین برخی دیگر وقت آن را پس از نماز عشاء می‌دانند.

 

 

 

# دعای پس از نماز شفع

پس از نماز شفع، مستحب است دعای «إلهی تَعَرَّضَ لَک» که از ادعیه شب نیمه شعبان است، خوانده شود. در این دعا، از خداوند درخواست فضل و رحمت در این شب خاص می‌شود و از او تقاضا می‌شود که به بندگانش لطف کند.

این دعای زیبا با عباراتی چون «خدا یا متعرضان خود را در این شب به تو عرضه داشتند» آغاز می‌شود و به امید رحمت و فضل الهی ادامه می‌یابد.

نماز شفع به عنوان یکی از عبادات مستحب و موثر، فرصتی برای نزدیکی به خداوند و تقویت ارتباط معنوی با او به شمار می‌آید.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها